Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ångtåg i stadsmiljö

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ångtåg i stadsmiljö

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ångtåg i stadsmiljö

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Skulle vara något att se i Göteborg och Norrköping! Finns det några lämpliga svenska fordon för att klara det (korta och tvåaxliga vagnar, på sin höjd tre axlar i loket vore bäst)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle vara något att se i Göteborg och Norrköping! Finns det några lämpliga svenska fordon för att klara det (korta och tvåaxliga vagnar, på sin höjd tre axlar i loket vore bäst)?
    Ett problem är nog också att hitta fordon som är tillräckligt smala, lok och vagnar som fyller ut större delen av lastprofilen torde ha svårt att ta sig fram i Göteborg och ännu svårare i Norrköping. Att spårvägen i Darmstadt är smalspårig (1000 mm) gjorde nog det betydligt lättare att hitta lok och vagnar som får plats.

/Måns

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Den verkar ju rolig! Måste försöka åka nån gång... Hittade hemsidan för föreningen som kör (på tyska): http://www.historische-heag-fahrzeuge.de/index.html
    Söndagar i september verkar de köra ångtåg i stan. På våren på spårvägens yttersträcka och en del med museispårvagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Den verkar ju rolig! Måste försöka åka nån gång... Hittade hemsidan för föreningen som kör (på tyska): http://www.historische-heag-fahrzeuge.de/index.html
    Söndagar i september verkar de köra ångtåg i stan. På våren på spårvägens yttersträcka och en del med museispårvagnar.
    Ja, tyvärr är det ju 2018 års trafik som beskrivs på hemsidan just nu. Jag var i Darmstadt och åkte der Feurige Elias lördagen den 26:e september 2015 som avslutning på en vecka som bl a innehöll Deutscher Eisenbahn-Verein i Bruchhausen-Vilsen, Sauschwänzlebahn och Das Öchsle. Kändes lite ovanligt att åka öppen vagn i stadsmiljö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Ett problem är nog också att hitta fordon som är tillräckligt smala, lok och vagnar som fyller ut större delen av lastprofilen torde ha svårt att ta sig fram i Göteborg och ännu svårare i Norrköping. Att spårvägen i Darmstadt är smalspårig (1000 mm) gjorde nog det betydligt lättare att hitta lok och vagnar som får plats.

/Måns
    Jag undrade också om det skulle gå att köra i Stockholm på t.ex. Djurgårdslinjen (liknar ju Darmstadt miljömässigt) eller Värtabanan eller Tvärbanan (liknar Frankfurt miljömässigt).
    Skulle det vara OK ur miljösynpunkt (rök mm.), och skulle det vara tillåtet säkerhetsmässigt och tillstånd och sånt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det med hjulprofiler i så fall? Har för mig att flänsarna på järnvägsfordon är högre än normal spårvagn!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kul ide, men det finns sannolikt en del begränsningar.
    Spåren på Sveriges järnvägar (undantaget malmbanan) är enligt senast tillgänglig uppgift dimensionerade för 22.5 tons axellast. Antagligen gäller inte detta för spårvägsspår.
    Ett möjligt ånglok utövar mellan 14 (B) och 12.5 (E) ton axellast. För jämförelse, en GS M29 har en axellast om ca 6.5 ton med maximalt antal passagerare.
    Not: Det finns en faktor till att ta hänsyn till, nämligen belastningen per meter spår, vilken blir synbarligen högre då axlarna sitter närmare varann, tex på en spårvagn.
    Sannolikt omöjliggör ändå axellasten trafik med järnvägsfordon på gatuspår dimensionerade för spårvagnar. Dessutom är kurvradierna i gatuspår normalt så snäva att det utgör hinder.
    Orsaken till att det var möjligt att köra en BR52 i filmen från Frankfurt är sannolikt spårets beskaffenhet, det är inget spårvägsspår utan ett industrispår.
    Kanske kan någon mera påläst person reda ut detta i detalj?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Darmstadt hade, eller rättare sagt har, tre förortslinjer som från början var just ångspårvägar, till Eberstadt, Griesheim och Ahrheilgen. De två första öppnades 1886 den tredje 1890. Linjen till Eberstadt fick eldrift och integrerades med stadsspårvägen redan 1914, medan de två övriga linjerna fortsatte som ångdrivna tills de ställdes in i mars 1922 då ägande bolaget gick i konkurs. Det dröjde sedan några år innan man till slut kom sig för att elektrifiera linjerna och återuppta trafiken vilket skedde 1926, nu i samma regi som övriga spårvägslinjer.

Alla tre sträckorna finns kvar som vanliga spårvägar, men den här museitrafiken är alltså ingen "ohistorisk turistgrej" då banorna alltså har detta ursprung.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mrwhans Visa inlägg
    En kul ide, men det finns sannolikt en del begränsningar.
    Spåren på Sveriges järnvägar (undantaget malmbanan) är enligt senast tillgänglig uppgift dimensionerade för 22.5 tons axellast. Antagligen gäller inte detta för spårvägsspår.
    Ett möjligt ånglok utövar mellan 14 (B) och 12.5 (E) ton axellast. För jämförelse, en GS M29 har en axellast om ca 6.5 ton med maximalt antal passagerare.
    Not: Det finns en faktor till att ta hänsyn till, nämligen belastningen per meter spår, vilken blir synbarligen högre då axlarna sitter närmare varann, tex på en spårvagn.
    Sannolikt omöjliggör ändå axellasten trafik med järnvägsfordon på gatuspår dimensionerade för spårvagnar. Dessutom är kurvradierna i gatuspår normalt så snäva att det utgör hinder.
    Orsaken till att det var möjligt att köra en BR52 i filmen från Frankfurt är sannolikt spårets beskaffenhet, det är inget spårvägsspår utan ett industrispår.
    Kanske kan någon mera påläst person reda ut detta i detalj?
    Nu tänkte jag mig att på spårvägsspåren skulle man låna in ett mycket litet lok, t.ex. Korsån (eller Sigbjörn eller Tallås) från JTJ som verkar ha axellaster runt 4-5 ton (om jag förstår rätt).
    Dessa har väl också kortare hjulbas än de stora loken antar jag.

Tack för synpunkterna. Men, jag tror inte det blir av, det var mer en ren spekulation ifall det skulle vara möjligt/tillåtet.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-01-06 klockan 12:50:46. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu tänkte jag mig att på spårvägsspåren skulle man låna in ett mycket litet lok, t.ex. Korsån (eller Sigbjörn eller Tallås) från JTJ som verkar ha axellaster runt 4-5 ton (om jag förstår rätt).
    Dessa har väl också kortare hjulbas än de stora loken antar jag.

Tack för synpunkterna. Men, jag tror inte det blir av, det var mer en ren spekulation ifall det skulle vara möjligt/tillåtet.
    Återstår att hitta en smalspårig svensk spårväg.

Annars vore det en kul idé.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Återstår att hitta en smalspårig svensk spårväg.

Annars vore det en kul idé.
    Oj, tänkte helt fel.

Då drar vi till med ett J-lok från SkJ, om jag tolkar rätt blir det 11 ton axeltryck. Men då är loket större och det blir trångt, så vi kanske skall glömma Djurgårdslinjen.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-01-06 klockan 14:27:32. Anledning: Rättat järnvägens signatur

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Oj, tänkte helt fel.

Då drar vi till med ett J-lok från AGJ, om jag tolkar rätt blir det 11 ton axeltryck. Men då är loket större och det blir trångt, så vi kanske skall glömma Djurgårdslinjen.
    Fast om du med AGJ menar Anten-Gräfsnäs är även den smalspårig, 891 mm.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast om du med AGJ menar Anten-Gräfsnäs är även den smalspårig, 891 mm.
    Hjärnsläpp igen , menar Skånska järnvägar (eller vem som helst som har ett normalspårigt J-lok). Rättar i mitt inlägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spårvagnar har en helt annan hjulprofil än spårvagnar. De kör ibland på flänsen i ytterrälsen i snäva kurvor och växlar. Jag har för mig att Göteborgs Spårvägar skaffade en Z43/Z49 lokomotor som försågs med lämplig hjulprofil för att kunna användas vid byggandet av Angeredsbanan och köras på både järnväg och spårväg. Man hade en förbindelse mellan järnväg och spårväg där man kunde köra med järnvägsvagnar (t.ex makadamvagnar) på den nya banan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •