Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nya passgiltigheter Interrail från 1 jan 2019

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nya passgiltigheter Interrail från 1 jan 2019

Från 1 jan 2019 blir det nya giltigheter för Interrailkort.
    genomgående – dvs för obegränsat antal resdagar under hela giltighetstiden:
    • 15 dagar
    • 22 dagar
    • 1 månad
    2 månader
    3 månader
    flexi – för ett begränsat antal resdagar under hela giltighetstiden:
    3 dagar inom 1 månad
    • 5 dagar inom 1 månad
    • 7 dagar inom 1 månad
    • 10 dagar inom 2 månader
    • 15 dagar inom 2 månader

Intressanta nya alternativ. Hittar inga priser för 2019 men jag gissar att det blir dyrare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya passgiltigheter Interrail från 1 jan 2019

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    • 15 dagar
    • 22 dagar
    • 1 månad
    2 månader
    3 månader
    3 dagar inom 1 månad
    • 5 dagar inom 1 månad
    • 7 dagar inom 1 månad

Intressanta nya alternativ. Hittar inga priser för 2019 men jag gissar att det blir dyrare.
    Tack för infon.
    Jag tolkar att fet-stilen pekar på förändringarna.
    I så fall undrar jag om även "1 månad" för 5 dagar inom 1 månad skulle vara fet stil (eller om det är ett tryckfel och skulle stått "inom 15 dagar"; fast det vore ju konstigt när 3 dagar är inom 1 månad).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Korrekt, 1 månad skall vara fetstil på 5-dagarskortet. 5/15 dgr är borta.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Korrekt, 1 månad skall vara fetstil på 5-dagarskortet. 5/15 dgr är borta.
    Då måste det rimligen vara så att nyheterna gäller för de kort som säljs efter årsskiftet, eller hur?

Vi har förut noterat i Postvagnen att 19-regeln för nattåg ska gälla för kort som köps före årsskiftet. För kort som säljs efter årsskiftet ska i stället gälla den nya regeln om att man får sitta kvar på tåget även efter midnatt, och markerar det gamla dygnet för ett nattåg, inte det nya.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-30 klockan 20:42:58.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Då måste det rimligen vara så att nyheterna gäller för de kort som säljs efter årsskiftet, eller hur?
    Ja, så måste det vara.
    Alla ändringar av Interrail-erbjudandena brukar ske per säljdatum 1 januari, och den dagen brukar också de grundläggande priserna (i EUR) ändras, och det är inte ovanligt att distributörer som säljer i annan valuta än EUR ändrar sitt pris i lokal valuta samma datum (pga ändrad växlingskurs).
    Så, en gissning är att priserna om man köper efter årsskiftet inte måste vara exakt 15% högre (för att tillfälliga rabatten upphört).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vi har förut noterat i Postvagnen att 19-regeln för nattåg ska gälla för kort som köps före årsskiftet. För kort som säljs efter årsskiftet ska i stället gälla den nya regeln om att man får sitta kvar på tåget även efter midnatt, och markerar det gamla dygnet för ett nattåg, inte det nya.
    Ja, försäljningsdatum från 1 jan 2019.
    19-regeln och den nya "stanna kvar på ditt tåg över dygnsgränsen utan att markera nästa dag" gäller båda under hela 2019.

Medlem
    nov 2017

Ja, försäljningsdatum från 1 jan 2019.
    19-regeln och den nya "stanna kvar på ditt tåg över dygnsgränsen utan att markera nästa dag" gäller båda under hela 2019.
    Aha. Oavsett om kortet är köpt 2018 eller 2019 kan alltså under 2019 resenären vid varje nattresa välja vilken av reglerna hen vill åberopa, eller?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Aha. Oavsett om kortet är köpt 2018 eller 2019 kan alltså under 2019 resenären vid varje nattresa välja vilken av reglerna hen vill åberopa, eller?
    Ja.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja.
    Har precis köpt en IR-biljett. Gubben vid biljettluckan visste inget om den nya regeln. Han letade reda i sin dator och fick fram 19-regeln men inte stanna-kvar-regeln. (DB, Salzburg Hbf)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Har precis köpt en IR-biljett. Gubben vid biljettluckan visste inget om den nya regeln. Han letade reda i sin dator och fick fram 19-regeln men inte stanna-kvar-regeln. (DB, Salzburg Hbf)
    Då hade han inte hittat "Besondere Internationale Beförderungsbedingungen der Deutschen Bahn AG für Reisen mit Rail Pass Tickets (SCIC-RPT) Neuausgabe, gültig ab 09. Dezember 2018"

Där finns bara den nya regeln:

"Bei allen Pässen mit flexibler Geltungsdauer muss bei Benutzung von durchgehenden Nachtzügen, über-Nach- fahrenden Tageszügen oder über-Nacht-fahrenden IC Bussen nur das Datum des Abfahrtstags auf dem Pass eingetragen werden. Der Pass gilt dann auch noch nach 0h00. Beim Umstieg auf einen anderen Zug muss dann allerdings der nächste Reisetag auf dem Pass eingetragen werden."

https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahni...09_12_2018.pdf

På sid 90 finns SCIC-RPT.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Då hade han inte hittat "Besondere Internationale Beförderungsbedingungen der Deutschen Bahn AG für Reisen mit Rail Pass Tickets (SCIC-RPT) Neuausgabe, gültig ab 09. Dezember 2018"

Där finns bara den nya regeln:

"Bei allen Pässen mit flexibler Geltungsdauer muss bei Benutzung von durchgehenden Nachtzügen, über-Nach- fahrenden Tageszügen oder über-Nacht-fahrenden IC Bussen nur das Datum des Abfahrtstags auf dem Pass eingetragen werden. Der Pass gilt dann auch noch nach 0h00. Beim Umstieg auf einen anderen Zug muss dann allerdings der nächste Reisetag auf dem Pass eingetragen werden."

https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahni...09_12_2018.pdf

På sid 90 finns SCIC-RPT.
    Håhåjaja. Då har Interrail infört flexibla övergångsbestämmelser som ännu inte har gått fram inom DB, och som inte heller ens är antydda på www.interrail.eu . På den senare webbplatsen (som väl får anses vara officiell) finns just nu inte ett ord om den gamla 19-regeln och inte heller om den nya stanna-kvar-regeln. Jag kan förstå att de har tvekat om hur de ska informera utan att förvirra, men det blir inte bättre av att låta bli att informera. Nåja, den klena informationen just nu är kanske bara en tillfällig nödlösning i väntan på fyllig information när nyårshelgen är över. Man kan ju alltid hoppas.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja.
    Håhåjaja. Då har Interrail infört flexibla övergångsbestämmelser som ännu inte har gått fram inom DB, och som inte heller ens är antydda på www.interrail.eu . På den senare webbplatsen (som väl får anses vara officiell) finns just nu inte ett ord om den gamla 19-regeln och inte heller om den nya stanna-kvar-regeln. Jag kan förstå att de har tvekat om hur de ska informera utan att förvirra, men det blir inte bättre av att låta bli att informera. Nåja, den klena informationen just nu är kanske bara en tillfällig nödlösning i väntan på fyllig information när nyårshelgen är över. Man kan ju alltid hoppas.
    Ah, det blir visst roliga diskussioner med konduktörer som pratar konstiga språk!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det står klart och tydligt i det svenska regelverket för återförsäljare i Sverige. Här följer ett kort utdrag:
    5.2 Gamla regeln - undantag för nattåg med avresa efter kl 19:00
    Denna regel har ersatts av den under 5.1 (min kommentar: =nya regeln), men kan dock användas under hela 2019, oavsett när passet har köpts, om det blir förmånligare för resenären.

Medlem
    nov 2017

Det står klart och tydligt i det svenska regelverket för återförsäljare i Sverige. Här följer ett kort utdrag:
    5.2 Gamla regeln - undantag för nattåg med avresa efter kl 19:00
    Denna regel har ersatts av den under 5.1 (min kommentar: =nya regeln), men kan dock användas under hela 2019, oavsett när passet har köpts, om det blir förmånligare för resenären.
    Utmärkt. Då återstår att alla som säljer Interrailkort lämnar samma information. Samt att trafikbolagens ombordpersonal på tåg som går över dygnsgräns också får veta av sina arbetsgivare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Njaa, om man letar så hittar man två (delvis motsägelsefulla) sidor på interrail.eu.
    Den första som beskriver (den gamla) 19-regeln: https://www.interrail.eu/en/help/usi...hat-travel-day
    Och på den sidan finns en länk till en sida som sen visar sig beskriva den nya regeln: https://www.interrail.eu/en/help/usi...7-pm-rule-work

Och det är alltså hur det såg ut en timma innan midnatt, de kanske uppdaterar just nu ifall det hade varit så att reglerna hårt ändrades just vid försäljning efter midnatt.

Interrail.eu är en kommersiell sida som drivs av ett företag som ägs (eller något sånt) av den organisation (eurail GIE) som "äger" Eurail och Interrail och i sin tur "ägs" av järnvägsföretagen. Så, din beskrivning är nog bra att den kan anses vara väldigt nära officiell.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa, om man letar så hittar man två (delvis motsägelsefulla) sidor på interrail.eu.
    Den första som beskriver (den gamla) 19-regeln: https://www.interrail.eu/en/help/usi...hat-travel-day
    Och på den sidan finns en länk till en sida som sen visar sig beskriva den nya regeln: https://www.interrail.eu/en/help/usi...7-pm-rule-work

Och det är alltså hur det såg ut en timma innan midnatt, de kanske uppdaterar just nu ifall det hade varit så att reglerna hårt ändrades just vid försäljning efter midnatt.

Interrail.eu är en kommersiell sida som drivs av ett företag som ägs (eller något sånt) av den organisation (eurail GIE) som "äger" Eurail och Interrail och i sin tur "ägs" av järnvägsföretagen. Så, din beskrivning är nog bra att den kan anses vara väldigt nära officiell.
    Det beror tydligen på var man kommer in på webbplatsen. Nyårsafton skrev jag adressen www.interrail.eu , valde "Passes" och därefter "Global Pass". Jag kom då in på en mycket lång sida med flera avdelningar. Jag fastnade för "Conditions for this Interrail Pass" och därefter "General Conditions for Everyone". Det blev sex punkter, och fem av dem avslutades med "Read more". Jag klickade på de "Read More"-länkar som eventuellt kunde ha att göra med 19-regeln och vad som menas med en resdag, men ingen av dem sa något om den saken. Nu ser jag att om jag i stället hade skrollat vidare flera avdelningar neråt, så hade jag kommit till "Other travellers asked", och där kunnat välja "What is a travel day" och länken "Read more". I så fall hade jag kommit till en sida där bland annat "7 p.m. rule" beskrivs. Hoppas för reslystna resenärers skull att det är upplagt på ett tydligare sätt innan veckan är slut.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det beror tydligen på var man kommer in på webbplatsen. Nyårsafton skrev jag adressen www.interrail.eu , valde "Passes" och därefter "Global Pass". Jag kom då in på en mycket lång sida med flera avdelningar. Jag fastnade för "Conditions for this Interrail Pass" och därefter "General Conditions for Everyone". Det blev sex punkter, och fem av dem avslutades med "Read more". Jag klickade på de "Read More"-länkar som eventuellt kunde ha att göra med 19-regeln och vad som menas med en resdag, men ingen av dem sa något om den saken. Nu ser jag att om jag i stället hade skrollat vidare flera avdelningar neråt, så hade jag kommit till "Other travellers asked", och där kunnat välja "What is a travel day" och länken "Read more". I så fall hade jag kommit till en sida där bland annat "7 p.m. rule" beskrivs. Hoppas för reslystna resenärers skull att det är upplagt på ett tydligare sätt innan veckan är slut.
    Vådan med icke överskådliga FAQ.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

• 15 dagar
    • 22 dagar
    • 1 månad
    2 månader
    3 månader
    3 dagar inom 1 månad
    • 5 dagar inom 1 månad
    • 7 dagar inom 1 månad

Enligt Drehscheibe är nu också Litauen med i Interrail.

Källa: https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?030,8792016

Dock är antalet personförande tåg Polen - Litauen lätt räknade.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya passgiltigheter Interrail från 1 jan 2019 - Läget 1 januari

• 15 dagar
    • 22 dagar
    • 1 månad
    2 månader
    3 månader
    3 dagar inom 1 månad
    • 5 dagar inom 1 månad
    • 7 dagar inom 1 månad

Jag har kollat hur det ser ut idag på olika sajter.

Hos de som äger produkten, Eurail GIE, så på deras sajt https://eurailgroup.org/ är det fortfarande reglerna för 2018 som jag hittar, dvs ännu inte uppdaterat.

Hos deras egen återförsäljare https://www.interrail.eu/en så är det stängt idag, men det står att de öppnar igen i morgon 2 januari.

Hos https://www.interrail.se/online går det däremot att köpa "befintliga" pass med nya villkor och nya priser. Dock hittar jag idag inte de alternativ som beskrivits ovan som är helt nya, utan det som hänt är att giltigheten på flexi-pass blivit längre.
    En gissning är att de behöver göra mer arbete på sin webbsajt för att kunna sälja de helt nya korten, och att det kanske görs i veckan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya passgiltigheter Interrail från 1 jan 2019 - Läget 3 januari

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har kollat hur det ser ut idag på olika sajter.
    Hos de som äger produkten, Eurail GIE, så på deras sajt https://eurailgroup.org/ är det fortfarande reglerna för 2018 som jag hittar, dvs ännu inte uppdaterat.

Hos deras egen återförsäljare https://www.interrail.eu/en så är det stängt idag, men det står att de öppnar igen i morgon 2 januari.

Hos https://www.interrail.se/online går det däremot att köpa "befintliga" pass med nya villkor och nya priser. Dock hittar jag idag inte de alternativ som beskrivits ovan som är helt nya, utan det som hänt är att giltigheten på flexi-pass blivit längre.
    En gissning är att de behöver göra mer arbete på sin webbsajt för att kunna sälja de helt nya korten, och att det kanske görs i veckan.
    Uppdatering med läget idag (3 januari):

Eurail GIE har nu lagt ut reglerna för 2019 på sin sajt, och detta borde ju vara ett form av facit. Där beskrivs bara den nya regeln för nattåg/nattresor, dvs att det är avresedagen som skall fyllas i, inte ett knyst om 19-regeln.

Deras egen återförsäljare interrail.eu har nu öppnat.
    De har motstridiga uppgifter om 19-regeln för nattåg och flexi. På ett ställe nämns den, på en länkad sida nämns bara den nya regleln. Det framgår inte att resenären själv får välja regel under 2019.
    De säljer de helt nya passen (3 dagar inom 1 månad, 2 månader resp 3 månader).

Svenska interrail.se har fortfarande inte lagt till de helt nya passen, och beskriver bara 19-regeln.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •