Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 1 av 5

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 1 av 5

Hej

I augusti 2018 så gjorde jag och min sambo en liten europaresa med tåg. Det blev nätta 300 mil genom delar av västra Europa. Här är min berättelse om det! Det blir en berättelse i fem delar plus en redogörelse som fjolårets när allt är klart!

Del 1 av 5 | Dag 0-2 Malmö-München

2 augusti 2018!

Första resan gjordes på eftermiddagen! Vi började starkt med stadsbussen ner mot Malmö C. Malmö var runt 30 grader varmt den dagen, svårt att kunna tro idag när det regnade underifrån och var 3 grader.

Första tågresan var mellan Malmö och Berlin med Snälltåget. Avgångstiden var runt 17:00 och det kändes ganska lagom! Eftersom jag gillar vara i tid var vi dock ca 50 minuter tidiga till stationen, även om det bara tar oss 10 minuter med buss att ta oss dit..

Den tågresan är ju lite speciell då man efter ca en timma åker på en färja. På färjan hade vi förbeställt buffén. Måltiden var inget speciell. Den var flötig, mättande och det fanns glass!

Båtresan i övrigt var helt fantastiskt och vädret, ja ni som minns sommarens väder, var helt sagolikt!

Något som inte var lika fantastiskt med värmen var värmen(man får inte klaga på värmen) men det var närmare 30 grader på natten och det blev väldigt varmt inne i kupén på tåget då vi stod still i Tyskland. Den här 30 kr godisfläkten hjälpte dock mer än man kan tro.

3 augusti 2018!
    Vi vaknade efter en hyffsat god nattsömn i utkanterna av Berlin! Vi bokade en egen kupé för 2400kr(två resande). Tycker ändå det var värt priset för att få hela kupén för oss själva.

Loket som drog oss i Tyskland. Det är inte vackert men det gjorde sitt jobb!

Berlin Hauptbahnhof! Vi var i Berlin mellan 07:00 och 14:00! Under tiden hade vi vårt bagage (två större ryggsäckar) inlåsta i ett bagageskåp på stationen. Fungerade väldigt bra!

I Berlin tog vi en lång promenad där vi på våra få timmar där skulle försöka se det mesta vi kunde(bådas första gång i Berlin). Mitt i centrum tog vi en frukost som min gamla hemkunskapslärare inte hade tyckt fyllde hela kostcirkeln. Men gott var det!

Checkpoint Charlie!

Berliner Dom och tv-tornet! Vi gick upp i Berliner Dom och det kan jag rekommendera för att få en bra bild av staden uppifrån.

Bahnhof Berlin Friedrichstrasse som jag i värmeböljan och med lågt blodsocker misstog för att vara Berlin Hauptbahnhof. Så efter 5-10 minuters velande om vart vi lämnade in bagaget så vill jag tacka teknikgudarna för Google maps och EU för fri surf.

Efter fem timmar promenad runt Berlins stadskärna var vi tillbaka på stationen. Jag gillade verkligen hur stationen var uppbyggd och den kändes modern!

Åter igen, tack Google! Jag tyckte inte man kunde vara i Berlin utan att äta Currywurst. Vi hittade ett ställe på stationen(eller rättade sagt under, bokstavligen talat under. Där alla taxibilarna väntade) som hade detta. Inget glamoröst, men så fantastiskt gott!

En gammal svensk kändis! Drog här ett Flixtåg mot okänd destination.

Vårt ICE-tåg mot München! Ni som tror att tyskarna alltid är perfekta, tänk om. Tåget var ca en halvtimme försenat(kom tydligen från Berlin) och de ropade ut plattformsbyte minst 3 gånger innan tåget rullade in på fel plattform ändå! Resan Berlin-München tog ca 4 och en halv timma och vi betalade 900 kr/per biljett för första klass.

Återigen hade min gamla hemkunskapslärare blivit besviken! Vi valde att köpa på oss något att äta redan på stationen! Främst för att slippa springa till bistron på tåget.

En gammal kämpe framme i München! Resan gick bra. Men lita inte på att DB:s Wifi fungerar, för det gör det inte, någonsin!

Kvällen spenderades med en kort promenad i stan till Nuernberger Bratwurst. Ett ställe jag faktiskt var på redan i fjol och som var lika bra i år!

Det var de första dagarna! Mer imorgon, då åker vi söderut!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 1 av 5

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    I augusti 2018 så gjorde jag och min sambo en liten europaresa med tåg. Det blev nätta 300 mil genom delar av västra Europa. Här är min berättelse om det! Det blir en berättelse i fem delar plus en redogörelse som fjolårets när allt är klart!

Del 1 av 5 | Dag 0-2 Malmö-München
    Det här börjar riktigt bra tycker jag.
    Även om jag förstår din hemkunskapslärare: Två mycket onyttiga (men ser väldigt goda ut) bakverk och två korvar som dagens mat.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Loket som drog oss i Tyskland. Det är inte vackert men det gjorde sitt jobb!

Jag behåller bilderna med tåg på i citatet och lägger till en bild från 2008 med samma lok, fast med färjebolagets logga på. Loket är typ 109, ursprungligen DR (Östtyskland) typ E11, byggt på 1960 eller 70-talet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt med Currywurst och att det fortfarande finns möjligheter att lämna in sitt bagage på någon järnvägsstation i Europa! Försök med det i Italien eller Storbritannien.........De tror att alla tågresenärer har en bomb i ryggsäcken/väskan som de vill lämna in!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag behåller bilderna med tåg på i citatet och lägger till en bild från 2008 med samma lok, fast med färjebolagets logga på. Loket är typ 109, ursprungligen DR (Östtyskland) typ E11, byggt på 1960 eller 70-talet.
    Jag vet inte om någon är intresserad av att veta det, men den här lokindividen byggdes rätt sent, 1975. Vid DR hette loket 211 073-2, vilket blev 109 073-7 vid DB sedan de båda tyska järnvägsförvaltningarna hade återförenats.

Tack!

En gammal svensk kändis! Drog här ett Flixtåg mot okänd destination.
    Bra fråga. Tåget går normalt uppe på Stadtbahn. Stuttgart - Berlin-Lichtenberg. Sedan resenärerna verkar kliva av skulle jag gissa att det är ett tåg från Heidelberg. Med hänsyn till den avvikande linjeförningen ingen aning var tåget slutade. Kanske där, kanske Südkreuz.

Kvällen spenderades med en kort promenad i stan till Nuernberger Bratwurst. Ett ställe jag faktiskt var på redan i fjol och som var lika bra i år!
    Men var är det för stora korv som serverades till Nürnbergerna?

Mvh Sören

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Men var är det för stora korv som serverades till Nürnbergerna?

Mvh Sören
    De korvarna som serverades var 4 Rostbratwürstln,
    1⁄2 Stadtwurst och 1 Käsekrainer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En mättande och god måltid! Inte minst surkålen som dessvärre mer och mer verkar bli utkonkurrerad av pommes.....

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack!

Bra fråga. Tåget går normalt uppe på Stadtbahn. Stuttgart - Berlin-Lichtenberg. Sedan resenärerna verkar kliva av skulle jag gissa att det är ett tåg från Heidelberg. Med hänsyn till den avvikande linjeförningen ingen aning var tåget slutade. Kanske där, kanske Südkreuz.

Mvh Sören
    Jag hittade en annan bild nu! På tavlan står det "Von Stuttgart" och "Bitte nicht einsteigengen". Kan man gissa på att det kom från Stuttgart och enbart avstigning?

Tack. Jag kan inte tänka mig att blanda Nürnberger Rostbratwürste med någon annan korv, det är allt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •