Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 3)

  1. #1

    Sommarresa 2017 (Del 3)

    Del 1
    Del 2

    Efter några dagar i Lissabon bar det av norrut med ännu ett Alfa Pendular, till Portugals näst största stad, Porto.

    11-14 juli
    07117004 by Anders Olsson, on Flickr
    Det var med detta tåget jag tog mig till Porto med.

    07117005 by Anders Olsson, on Flickr
    Porto Campanhã var där jag hamnade, en av två tågstationer i Porto. Porto Campanhã ligger öster om staden med genomfartsspår så att tågen från Lissabon kan fortsätta norrut.

    07139042 by Anders Olsson, on Flickr
    07139043 by Anders Olsson, on Flickr
    07139045 by Anders Olsson, on Flickr
    Den andra stationen, São Bento, ligger mer centralt i Porto och har dessa fina målningar inne i stationsbyggnaden.

    07139040 by Anders Olsson, on Flickr
    07139041 by Anders Olsson, on Flickr
    São Bento är ändstation för CP Urbanos do Porto, alltså pendeltåg med fyra linjer som utgår från Porto till Braga, Guimarães, Aveiro och Penafiel. Denna trafik sköts av 34 tåg byggda av Bombardier och Siemens. Tågen har beteckningen Série 3400 och sattes i trafik 2002.

    07140049 by Anders Olsson, on Flickr
    I Porto finns det ett spårvägsnät med tre linjer, men i sina stora dagar fanns det hela 30 linjer. Nätet räknas som en museispårväg och ska väl främst vara riktad mot turister. Det finns också ett spårvägsmuseum i staden.

    07140055 by Anders Olsson, on Flickr
    Transportslagen i staden är många, här har vi bergbanan, Funicular dos Guindais som invigdes 1891.

    07140066 by Anders Olsson, on Flickr
    Linbanan, Teleférico de Gaia, ett riktigt aprilskämt invigd 1 april 2011.

    07140071 by Anders Olsson, on Flickr
    Det huvudsakliga transportsättet i Porto är med Metro do Porto, en snabbspårväg som har en sträcka på 8km under jord i centrala delarna av staden. Men som här tar sig över denna fantastiska bro med två plan. Systemet invigdes 2002 och har nu 6 linjer, den senaste öppnades 2011. På bron syns en Eurotram, 72 stycken sådana finns i trafik i Porto. 30 stycken Flexity Swift finns också som används på linje B och C, som är de två längsta linjerna. Vagnarna går i stort sett alltid parkopplade.

    07140063 by Anders Olsson, on Flickr
    Här syns båda våningarna på bron, spårvagnarna går bara på den övre nivån. Båda våningarna kan användas av gående.

    07140002 by Anders Olsson, on Flickr
    07140003 by Anders Olsson, on Flickr
    På station São Bento stod detta tåg som strax skulle avgå. Tåget avgår dagligen under sommaren till Régua.

    07140004 by Anders Olsson, on Flickr
    07140006 by Anders Olsson, on Flickr
    Loket i andra änden.

    15 juli
    Dags att lämna Porto och ta sig över en landsgräns till en ny stad. Vilket land det kan bli är kanske inte så svårt att gissa?

    07151001 by Anders Olsson, on Flickr
    Först en bild på ett tåg på station Campanhã. Ursprungligen byggda som Series 2100/2150 1970, men blev renoverade 2004 och är sedan dess Série 2240. Tåget ser tyvärr inget vidare ut på utsidan. Dock såg tågen överlag bättre ut i Porto än i Faro och Lissabon.

    07151003 by Anders Olsson, on Flickr
    Detta tåg blev mitt sista färdmedel i Portugal, Series 592. Sen väntade en 2 timmars tågresa.

    Tack för visat intresse.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Sv: Sommarresa 2017 (Del 3)

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    [

    Dags att lämna Porto och ta sig över en landsgräns till 07151001 by [ur
    Detta tåg blev mitt sista färdmedel i Portugal, Series 592. Sen väntade en 2 timmars tågresa.
    Tack för visat intresse.
    Tackar. Bron , som heter Maria Pia bron och väl är det kändaste landmärket i Porto kanske kan förtjäna några ord. Konstruerad av Gustav Eifel och byggd som järnvägsbro 1877 var det då världens längsta bro i ett spann. Användes för tågtrafik fram till 1991 när en ny bro ersatte. Stationerna vackert utförda med kakelkonst är inte unika för Porto, det finns många så snygga stationer i Portugal.


  3. #3

    Sv: Sommarresa 2017 (Del 3)

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tackar. Bron , som heter Maria Pia bron och väl är det kändaste landmärket i Porto kanske kan förtjäna några ord. Konstruerad av Gustav Eifel och byggd som järnvägsbro 1877 var det då världens längsta bro i ett spann. Användes för tågtrafik fram till 1991 när en ny bro ersatte. Stationerna vackert utförda med kakelkonst är inte unika för Porto, det finns många så snygga stationer i Portugal.
    Tack för kompletterande info.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    8

    Sv: Sommarresa 2017 (Del 3)

    Uppgifterna om Maria Pia-bron är korrekta, men bilderna visar inte den bron utan Dom Luís I med två plan som öppnades 1886. Det övre planet trafikeras sedan 2005 av Metro do Porto, men har tidigare haft vanlig spårvägstrafik på det övre planet och trådbusstrafik på båda planen.


  5. #5
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Sommarresa 2017 (Del 3)

    Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Del 1
    Del 2

    Efter några dagar i Lissabon bar det av norrut med ännu ett Alfa Pendular, till Portugals näst största stad, Porto.

    8<...

    Porto Campanhã var där jag hamnade, en av två tågstationer i Porto. Porto Campanhã ligger öster om staden med genomfartsspår så att tågen från Lissabon kan fortsätta norrut.

    07139042 by Anders Olsson, on Flickr
    07139043 by Anders Olsson, on Flickr
    07139045 by Anders Olsson, on Flickr
    Den andra stationen, São Bento, ligger mer centralt i Porto och har dessa fina målningar inne i stationsbyggnaden.

    8<...

    Tack för visat intresse.
    De här typiska portugisiska keramiska kvadratiska kakelplattorna med sina för varje enskild liten fyrkantig platta unika handmålade motiv, gärna i blått, kallas för 'azulejos' och härstammar från de moriska araberna i Spanien och Portugal på 1300-talet.

    Läs mer på de här länkarna om dessa typiska vackra kakelplattor som likt ett stort mosaikmönster bygger upp dessa fantastiska väggmotiv, både exteriört och interiört, och vilka är så typiska för portugisisk arkitektur som här i och på t.ex. järnvägsstationerna i Porto.

    Svenska Wikipedia om 'azulejos':
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Azulejos

    och ännu mera info med bilder på dessa vackra kakelplattor på engelska Wikipedia:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Azulejo

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •