Del 1
Del 2
Efter några dagar i Lissabon bar det av norrut med ännu ett Alfa Pendular, till Portugals näst största stad, Porto.
11-14 juli
07117004 by Anders Olsson, on Flickr
Det var med detta tåget jag tog mig till Porto med.
07117005 by Anders Olsson, on Flickr
Porto Campanhã var där jag hamnade, en av två tågstationer i Porto. Porto Campanhã ligger öster om staden med genomfartsspår så att tågen från Lissabon kan fortsätta norrut.
07139042 by Anders Olsson, on Flickr
07139043 by Anders Olsson, on Flickr
07139045 by Anders Olsson, on Flickr
Den andra stationen, São Bento, ligger mer centralt i Porto och har dessa fina målningar inne i stationsbyggnaden.
07139040 by Anders Olsson, on Flickr
07139041 by Anders Olsson, on Flickr
São Bento är ändstation för CP Urbanos do Porto, alltså pendeltåg med fyra linjer som utgår från Porto till Braga, Guimarães, Aveiro och Penafiel. Denna trafik sköts av 34 tåg byggda av Bombardier och Siemens. Tågen har beteckningen Série 3400 och sattes i trafik 2002.
07140049 by Anders Olsson, on Flickr
I Porto finns det ett spårvägsnät med tre linjer, men i sina stora dagar fanns det hela 30 linjer. Nätet räknas som en museispårväg och ska väl främst vara riktad mot turister. Det finns också ett spårvägsmuseum i staden.
07140055 by Anders Olsson, on Flickr
Transportslagen i staden är många, här har vi bergbanan, Funicular dos Guindais som invigdes 1891.
07140066 by Anders Olsson, on Flickr
Linbanan, Teleférico de Gaia, ett riktigt aprilskämtinvigd 1 april 2011.
07140071 by Anders Olsson, on Flickr
Det huvudsakliga transportsättet i Porto är med Metro do Porto, en snabbspårväg som har en sträcka på 8km under jord i centrala delarna av staden. Men som här tar sig över denna fantastiska bro med två plan. Systemet invigdes 2002 och har nu 6 linjer, den senaste öppnades 2011. På bron syns en Eurotram, 72 stycken sådana finns i trafik i Porto. 30 stycken Flexity Swift finns också som används på linje B och C, som är de två längsta linjerna. Vagnarna går i stort sett alltid parkopplade.
07140063 by Anders Olsson, on Flickr
Här syns båda våningarna på bron, spårvagnarna går bara på den övre nivån. Båda våningarna kan användas av gående.
07140002 by Anders Olsson, on Flickr
07140003 by Anders Olsson, on Flickr
På station São Bento stod detta tåg som strax skulle avgå. Tåget avgår dagligen under sommaren till Régua.
07140004 by Anders Olsson, on Flickr
07140006 by Anders Olsson, on Flickr
Loket i andra änden.
15 juli
Dags att lämna Porto och ta sig över en landsgräns till en ny stad. Vilket land det kan bli är kanske inte så svårt att gissa?
07151001 by Anders Olsson, on Flickr
Först en bild på ett tåg på station Campanhã. Ursprungligen byggda som Series 2100/2150 1970, men blev renoverade 2004 och är sedan dess Série 2240. Tåget ser tyvärr inget vidare ut på utsidan. Dock såg tågen överlag bättre ut i Porto än i Faro och Lissabon.
07151003 by Anders Olsson, on Flickr
Detta tåg blev mitt sista färdmedel i Portugal, Series 592. Sen väntade en 2 timmars tågresa.
Tack för visat intresse.