Stod längst bak i tåget när dessa bilder togs. Har aldrig sett utliggare av detta utförande på annat håll. Ävenså syntes regelbundet dilatationsfogar på den i övrigt helsvetsade sträckan. Men den nedersta bilden, är det ett fasväxlingsställe?
![]()
Stod längst bak i tåget när dessa bilder togs. Har aldrig sett utliggare av detta utförande på annat håll. Ävenså syntes regelbundet dilatationsfogar på den i övrigt helsvetsade sträckan. Men den nedersta bilden, är det ett fasväxlingsställe?
![]()
Vilket land är detta? Sista bilden ser ut att visa någon sorts strömmatarstation till kontaktledningen
Längs en kust går ju järnvägen, i Kina ?
M.V.H Anders.k.
Jag skulle nog säga att mängden dilatationsfogar tyder på stora temperaturvariationer, dvs inlandsklimat. Ser inte gubben på översta bilden ut att hålla ett vapen? Fast det är ju bråk nästan överallt. Dessutom en radarbevakningsmast.
Senast redigerat av Åke K den 2018-12-29 klockan 13:01:33.
USA?
Lake Powel, Arizona USA?
Dilatationsskarvar fanns även i enkelt utförande.
Ute på pråmen verkar en Volvo grävmaskin. I Korea finns f ö Volvos utveckling av grävmaskiner.
Bilderna tagna från denna vagn.
Senast redigerat av BD den 2018-12-29 klockan 17:01:45.
Engelska WikiPedia om Tightlock coupling som jag gissar att det är.
Jag säger inte att du har fel, men däremot skulle det vara intressant att läsa teorin bakom att använda dilatationsfogar om det förekommer stora temperaturväxlingar. I de beskrivningar om helsvetsat spår som jag har läst är teorin att inga rörelser ska ske, därmed behöver man normalt inga dilatationsfogar. Ska det vara någon vits att använda sådana måste de antingen sättas extremt tätt, varigenom man hellre borde använda skarvspår, eller så måste man ha någon befästning med måttlig klämkraft som gör att spåret kan röra sig något, men inte helt fritt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tightlock_coupling
Mvh Fredrik
Det enda stället med Dilatationsskarvar jag kommer ihåg är rätt söder om Kymlinge på Tub3.
Mvh Kari Korkala
Senast redigerat av Kari K den 2018-12-30 klockan 20:48:51.
Tackar!