Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bergbana [UZ]

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Bergbana [UZ]

Samma tåg som syntes i en annan tråd: Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ] har kommit en bit längre på sin väg. I den bördiga Ferganadalen (med 10 miljoner invånare och onaturliga delrepubliksgränser sedan Stalintiden som sedan blivit hårdbevakade landsgränser) omgiven av höga berg finns sedan länge järnväg, "Ferganaringen", men den naturliga vägen ut ur dalen till resten av Uzbekistan och som järnvägen följer går genom Tadsjikistan. En smal bergsväg genom Kamchik passet var enda möjligheten att ta sig till/från Ferganadalen innom Uzbekistans gränser. Så av strategiska skäl har man med mycket ansträngning och kinesisk hjälp byggt järnväg genom och under bergen. Järnvägen Angren - Pap invigdes 2016 efter tre års byggtid inklusive den 19,2 km långa Kamchiqtunneln.

Troligen en mycket förbjuden bild!
    Bron bevakas av soldater och strax därefter kommer portalen till den långa tunneln. I personvagnarna dras rullgardinderna ned innan tunneln och man ska sitta på sin plats. Men vi råkade vara i restaurangvagnen, kanske inte helt enligt reglerna, och där var gardinerna uppe! Dessutom råkade den ha ett ordentligt neddragbart fönster i vestibulen. Det mest spännande i tunneln var ett par vaktposter med beväpnade soldater.

På andra sidan. Härifrån följer banan Angernflodens dalgång i stort sett till Taskjent. Och jag blev påkommen av restaurangvagnspersonalen och vänligen men bestämt åtsagd att inte plåta hemligheter från deras vagn... Naturek kring banan är vacker.

Ganska snart efter tunneln kommer man till kolgruvestaden Angern, som har haft järnväg från Taskjent sedan staden och gruvan grundades 1941. Järnvägen har dock rustats upp nu när den blivit "stambana".
    Kring Angern finns en ganska stor elektrisk gruvbana, här ett koltåg fotat genom tågfönstret i farten. OBS kolmotorvagnarna framför loket!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bergbana [UZ]

Stort tack för att du tar dig tid och delger oss andra av dina bilder och intryck från resor i länder som ytterst få hitintills har besökt! Mycket intressant och givande är min spontana kommentar!
    Jag passar samtidigt på att önska dig ett gott nytt år och ser med spänning fram emot vad du förhoppningsvis kommer publicera under 2019 här på postvagnen, stort tack som sagt!

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Stort tack för att du tar dig tid och delger oss andra av dina bilder och intryck från resor i länder som ytterst få hitintills har besökt! Mycket intressant och givande är min spontana kommentar!
    Jag passar samtidigt på att önska dig ett gott nytt år och ser med spänning fram emot vad du förhoppningsvis kommer publicera under 2019 här på postvagnen, stort tack som sagt!
    Tack! Kul att det uppskattas, alltid lite svårt att veta vad som är intressant eller inte.

Gott nytt år själv!

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Vi kommer INTE att ha några synpunkter på en fortsättning!

DVS på vanlig svenska, v g fortsätt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Instämmer med övriga: Tack för bilder från främmande länder.

/Lars

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •