Vad är detta för tåg? Det kom fram till Mora över en halvtimma tidigt: https://1409.se/position?tagNr=81538...-12-28&lang=en
Vad är detta för tåg? Det kom fram till Mora över en halvtimma tidigt: https://1409.se/position?tagNr=81538...-12-28&lang=en
Ersättningståg som gick i tåg 42 läge Borlänge-Mora. Detta eftersom tåg 42 fick lokskada vid Broddbo.
Tåg 81538 tog då givetvis ingen direkt notis om tiderna i sin tekniska körplan utan följde istället tiderna som tåg 42 skulle gå då det var vid tåg 42:s tider som resenärerna stod och väntade på stationerna och ville åka. Ersättningståget för tåg 47 Mora-Borlänge heter tekniskt 81573.
Går det att förstå varför inte 81538 fick exakt samma körplan som tåg 42 skulle ha haft?
Är det för att det måste skapas en konflikthanterad körplan? Är det så att den körplanen måste ta hänsyn till att 81538 inte får störa tåg 42:s tidtabell, och därför blir det konstig och långsam körplan?
I så fall styrker det mig att i en del störningslägen borde det inte skapas en ny konflikthanterad körplan, utan en mer ungefärlig som anger vilken väg tåget skall ta.
Du har nog missförstått hela grejen. Skapandet av ny körplan har inget med förseningens storlek att göra utan beror på att man inte samtidigt kan ha två tåg med samma tågnummer. Tåg 42 stod i Broddbo med lokskada och skulle fortsätta sin färd så snart hjälploket hade anlänt. För att inte resenärer på sträckan Borlänge-Mora skulle drabbas av försening körde man ett nyutrustat tåg i rätt tid från Borlänge till Mora. Detta tåg kunde inte få tågnummer 42 för då hade det funnits två tåg med samma nummer samtidigt vilket leder till risk för säkerhetsmässiga missförstånd och gör att telefonsystemet inte vet vilket tåg 42 som ska ringas upp. Därför var man tvungen att skapa en ny körplan med ett nytt tågnummer. Detta nya tågnummer borde givetvis haft samma tider som tåg 42 men av någon för mig okänd anledning fick det inte samma tider. Jag vet inte varför men det var ju viktigare att så snabbt som möjligt få fram en ny körplan (tågnummer) så att tåget kunde komma iväg än att tågledaren skulle ta tid och sitta och laborera med minuter på varenda trafikplats längs vägen. Det viktiga är ju att resenärerna kommer iväg när de ska. Att sedan diverse mer eller mindre hembyggda sidor som järnvägsentusiaster använder för att hålla koll på tågen inte är helt genomtänkta vad gäller alla möjliga upptänkliga trafiksituationer får vi nog leva med.
Lokskada är ett samlingsbegrepp för när loket inte fungerar till att dra tåget. Helt enkelt när det är något fel på loket. När man sedan har felsökt och kommit fram till exakt vad det är för fel är det inget som hindrar att man är mera precis i vad man säger men lokskada kan man använda så snart det är något fel på loket som gör att man inte kommer iväg som man tänkt sig eller att man kommer iväg men inte har full dragkraft kan också kallas för lokskada.
Det behövs ett begrepp där man kan säga vad som hänt utan att man för den skulle har kommit fram till exakt vilken pryl på loket som inte fungerar.
Får du däremot ATC-fel så vet du ju direkt att det är fel på ATC. Då säger du inte lokskada utan ATC-fel. Tågskyddssystemet (ATC/ETCS) är ju något man har byggt in i loket och inte en del av själva drivmaskineriet. På samma sätt om du får en hjulskada på loket så säger du hjulskada för då vet du ju redan från början att det handlar om detta.
Fast som du säger: Det viktigaste borde varit att snabbt få ut ett tågnummer för det nya tåget (och jag håller helt med dig, och jag förstår att det behövs ett nytt tågnummer och därför en ny körplan!)
Medan nu måste någon (människa på trafikledning) eller något (ett it.system på trafikledningen som måste användas för att skapa nya tågnummer) ha ansträngt sig för att skapa en körplan med en massa tider, som inte alls var det vare sig järnvägsföretaget eller resenärerna ville ha (och mycket riktigt också slapp).
Så, det vore intressant om någon som vet kan förklara varför man inte skapat denna körplan för det nya tåget med exakt samma tider som 42, det borde ha varit det som gick allra fortast och enklast.
Tycks som att det också fick samma tider. Här på - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=42&tpl=In - är det samma tider mellan Borlänge och Mora för tåg 81538 som för ett ordinarie tåg.
Det är inte konstigt utan gjort med vilja för att annonsering till resenärerna ska fungera. Resenärerna vet ju inget annat är tiderna för tåg 42 och de vet ju inte ersättningstågets tågnummer.
Det är ju inte heller så att man nödvändigtvis måste sitta och skriva in alla tider på alla trafikplatser utan man tar givetvis ett befintligt tågläge och använder som mall och skapar den nya utifrån det. Jag kan inte detaljerna kring detta men en kollega tror(men är inte säker han heller) att det inte gick att kopiera tåg 42:s tider rakt av eftersom det var ont om tid och tåg 42:s avgångstid 12.15 i Borlänge redan var passerad och körplaner inte går att skapa bakåt i tid från det klockslag som inträffat. Ersättningståget kom iväg först kl 12.27, alltså med 12 minuters försening gentemot avgångstiden för tåg 42.
Det är ju endast omkring en timmes körtid från Broddbo där lokskadan inträffade till Borlänge och på den timmen hann man alltså både konstatera att felet på tåg 42 var stoppande och skaka fram ett nytt tågsätt samt skicka iväg det med endast 12 minuters försening som kördes in på väg till Mora. Det tycker jag är ganska bra jobbat och mindre väsentligt att de tekniska körplanetiderna var felaktiga. Man borde kanske föreslå Trafikverket att lägga tekniska tågnummer och tekniska tider bakom lösenordsskydd så ingen blir förvirrad av att dubbla tider redovisas i API. API är ju till för att bygga trafikinformationstjänster och det vore ju dumt om resenärer förvillas av de tekniska tiderna.
Bäst vore om Trafikverket släppte alla trafikbilder till publiken. Först då kan man få en bild av det verkliga tågläget. Alla sk intelligenta system med olika API är mest till nackdel i och med att det bl a blir frågeställningar som ovan.
Visa verkligheten som den ser ut på trafikbilderna!
De flesta tittar väl på SJ trafikinfo och där blir det ju rättat.
https://www2.sj.se/sv/trafikinfo/tra...ate/2018-12-28