Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ]

  1. #1
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    712

    Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ]


    ..rullar in i Kokand (Qo´qon) i Ferganadalen, östra Uzbekistan. Det är varmt, och de som inte ska med tåget håller sig i skuggan. Uzbekiska järnvägsstationer är ganska sterila och tråkiga, flera säkerhets- och biljettkontroller håller alla som inte ska med tåget borta från det instängslade stationsområdet. Detta är ett land där polisen inte är här för att hjälpa dig...

    Tåg 149Ф Andizjan - Moskva behöver drygt tre dygn för de 370 milen via Pap - Taskjent - Aralsk - Samara, och det kinabyggda elloket är det första av många el- och diesellok som kommer bytas av under färden genom Uzbekistan, Kazakstan och Ryssland genom höga berg, torra öknar och till slut frodiga fält. Till höger ett mötande "Ozbekiston" tåg Taskjent - Andizjan, loktåg med moderna salongsvagnar (vilket är ovanligt i det forna Sovjet), Ozbekiston är ett "prestigetåg" som går på denna sträcka som binder ihop Taskjent med det tätbefolkade Ferganadalen genom den nybyggda 19 km långa Kamchiqtunneln.


  2. #2

    Sv: Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ]

    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Till höger ett mötande "Ozbekiston" tåg Taskjent - Andizjan, loktåg med moderna salongsvagnar (vilket är ovanligt i det forna Sovjet), Ozbekiston är ett "prestigetåg" som går på denna sträcka som binder ihop Taskjent med det tätbefolkade Ferganadalen genom den nybyggda 19 km långa Kamchiqtunneln.
    Så smaningom blir salongvagnar mindre ovanliga där i gamla Sovietunionen, tycker jag. Flera länder satsar på sådana (eller tågsätt) för att kunna erbjuda resor över dag med riktiga dagtåg. Det finns ju en del mindre stater och i dem större relationer där resetiderna är inte alltför långa.

    Mvh Sören


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 463

    Sv: Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack!



    Så smaningom blir salongvagnar mindre ovanliga där i gamla Sovietunionen, tycker jag. Flera länder satsar på sådana (eller tågsätt) för att kunna erbjuda resor över dag med riktiga dagtåg. Det finns ju en del mindre stater och i dem större relationer där resetiderna är inte alltför långa.

    Mvh Sören
    Uzbekistan har satsat på järnvägsnätet, byggt Kamchiqtunneln och köpt höghastighetståg för sträckan Tasjkent-Samarkand (250 km/h på delar av sträckan), restid 2 timmar på cirka 300 km

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-12-28 klockan 15:43:42.

  4. #4
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    712

    Sv: Tåg 149Ф mot Moskva.. [UZ]

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Uzbekistan har satsat på järnvägsnätet, byggt Kamchiqtunneln och köpt höghastighetståg för sträckan Tasjkent-Samarkand (250 km/h på delar av sträckan), restid 2 timmar på cirka 300 km
    Uzbekistan har byggt mycket järnväg sedan självständigheten, mest för att hålla tågen innom landets gränser (Kamchiqtunneln är för att slippa köra en bit genom Tadsjikistan) men också på senare tid för att snabba upp persontrafiken. Afrosiyob tågen (Talgo 250) går hela vägen till Buchara, 592 km på 3:49 ger en medelhastighet på 155 km/h inklusive två stopp på vägen. Inte tokfort, men ändå och en toppfart som är högre än i Sverige. På den nya banan mellan Buchara och Urgench går det än så länge bara ett par konventionella tåg, men tanken är snabbtåg för turister(!). Bild i tidigare tråd.

    Senast redigerat av Johan Wahlstedt den 2018-12-28 klockan 23:59:46.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •