Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Tågfärjningen Rødby - Puttgarden upphör om ett år

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tågfärjningen Rødby - Puttgarden upphör om ett år

Det har kommit tillförlitliga uppgifter om att DSB från nästa tidtabellsskifte (i december 2019) inte längre kommer att låta skeppa över tåg på färjeleden Rødby - Puttgarden. I stället kommer man då att börja köra tre bytesfria tågpar om dagen Köpenhamn - Hamburg via Jylland. Restiden uppges bli lite kortare än för de nuvarande förbindelserna med byte i Fredericia eller Kolding.

Eftersom elloken och vagnarna som är avsedda för denna trafik (och flyttas över till Femern Bält-förbindelsen när denna står klar) är beställda för att levereras först 2022 måste det väl rimligen vara IC3-motorvagnar som är tänkta att utföra trafik under de första åren.

Oavsett fordonstyp kommer DSB säkert att åter få höra klagomål på att ingen servering finns i deras tåg, annat än i 1 klass.

Huvudorsaken till att DSB drar sig ur tågfärjetrafiken är säkerligen att BaneDanmarks planer för utbyggnad av järnvägen från Ringsted till Rødby kräver långvariga trafikavstängningar under de närmaste åren. Den här bilden kommer från BaneDanmarks webbplats:

Den nyhet som jag beskrev i första stycket ovan handlar alltså inte om den tågplaneperiod (K 19) som började för några veckor sedan. Som förut nämnts i Postvagnen blir det ett halvårs total trafikavstängning från Naestved till Nykøbing/F, 29 mars - 28 september (dock bara en delsträcka 2-28 september). Det återstår att se om DSB verkligen kommer att köra med ersättningsbussar för Tysklandsresenärer under denna långa tid, eller om man eventuellt hittar något sätt att klara direktförbindelser via Jylland redan under årets avstängningsperiod.

I vilket fall som helst ser det ut som att sista tillfället att göra en tågresa där färjning Rødby - Puttgarden ingår, kommer att infalla i början av december 2019. Enligt uppgift tänker DSB vid det tidtabellsskiftet också lägga ner persontrafiken Nykøbing - Rødby. Därför kommer det därefter inte heller att gå att åka tåg till Rødby och stiga på färjan där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågfärjningen Rødby - Puttgarden upphör om ett år

Det går bussar Maribo-Rødbyhavn men någon attraktiv förbindelse är det ju inte.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det har kommit tillförlitliga uppgifter om att DSB från nästa tidtabellsskifte (i december 2019) inte längre kommer att låta skeppa över tåg på färjeleden Rødby - Puttgarden. I stället kommer man då att börja köra tre bytesfria tågpar om dagen Köpenhamn - Hamburg via Jylland. Restiden uppges bli lite kortare än för de nuvarande förbindelserna med byte i Fredericia eller Kolding.

Eftersom elloken och vagnarna som är avsedda för denna trafik (och flyttas över till Femern Bält-förbindelsen när denna står klar) är beställda för att levereras först 2022 måste det väl rimligen vara IC3-motorvagnar som är tänkta att utföra trafik under de första åren.

Oavsett fordonstyp kommer DSB säkert att åter få höra klagomål på att ingen servering finns i deras tåg, annat än i 1 klass.

Huvudorsaken till att DSB drar sig ur tågfärjetrafiken är säkerligen att BaneDanmarks planer för utbyggnad av järnvägen från Ringsted till Rødby kräver långvariga trafikavstängningar under de närmaste åren. Den här bilden kommer från BaneDanmarks webbplats:

Den nyhet som jag beskrev i första stycket ovan handlar alltså inte om den tågplaneperiod (K 19) som började för några veckor sedan. Som förut nämnts i Postvagnen blir det ett halvårs total trafikavstängning från Naestved till Nykøbing/F, 29 mars - 28 september (dock bara en delsträcka 2-28 september). Det återstår att se om DSB verkligen kommer att köra med ersättningsbussar för Tysklandsresenärer under denna långa tid, eller om man eventuellt hittar något sätt att klara direktförbindelser via Jylland redan under årets avstängningsperiod.

I vilket fall som helst ser det ut som att sista tillfället att göra en tågresa där färjning Rødby - Puttgarden ingår, kommer att infalla i början av december 2019. Enligt uppgift tänker DSB vid det tidtabellsskiftet också lägga ner persontrafiken Nykøbing - Rødby. Därför kommer det därefter inte heller att gå att åka tåg till Rødby och stiga på färjan där.
    Tack för intressant tågfärjeinformation. Men blir det verkligen total avstängning? Har sökt hos DB på slumpvis utvalda datum, och enligt dem vänder EC-tågen i Nykøbing F, med regionaltågsanslutning mot København, i samma tdt-läge som de inställda EC-tågen. På sydgång är förbindelsen tidigarelagd, exempelvis från Köpenhamn 7.09 istf 7.35, med byte i Nykøbing.

Kan även tillägga, att nattåget Köpenhamn - Hamburg - Köpenhamn under 2019 inte bara går under högsommar som tidigare, utan under hela trafikavstängningsperioden. Dock inte dagligen under för- och eftersäsong. Även detta ett fynd från DBs information.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det är väl ingen servering i 1 klass på tågen över Rödby vad jag fattat. Om man byter tåg i Fredericia har man nog servering (nåja, det är väl mest kaffe och vatten, samt liten frukost) på tåget dit, men fortsätter serveringen i de tågen som går till Flensburg och Hamburg? De klassas visserligen som IC, så kanske.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågfärjningen Rødby - Puttgarden upphör om ett år - Och hur blir det i sommar?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Tack för intressant tågfärjeinformation. Men blir det verkligen total avstängning? Har sökt hos DB på slumpvis utvalda datum, och enligt dem vänder EC-tågen i Nykøbing F, med regionaltågsanslutning mot København, i samma tdt-läge som de inställda EC-tågen. På sydgång är förbindelsen tidigarelagd, exempelvis från Köpenhamn 7.09 istf 7.35, med byte i Nykøbing.

Kan även tillägga, att nattåget Köpenhamn - Hamburg - Köpenhamn under 2019 inte bara går under högsommar som tidigare, utan under hela trafikavstängningsperioden. Dock inte dagligen under för- och eftersäsong. Även detta ett fynd från DBs information.
    Ja, det finns motstridig information om hur trafiken över Rödby kommer fungera under sommarhalvåret, eller snarare: DSB har inte berättat någonting alls ännu, där kan man bara söka tider 2 månader framåt i tiden, och den fina sammanställningen Internationell köreplan har de ännu inte publicerat.

Medan DB redan visar priser för 27 mars med direkt EC över Rödby, vilket är i den vecka det redan är stopp enligt brors bild, och även i DSB:s tidtabellsbok står att tågen inte skall gå från Köpenhamn. Jag har inte slutfört bokningen så det kanske inte går att boka platser, utan man får något felsvar.

Förbindelsen som DB visar innebär byte på 3 minuter i Nyköbing F. Det har min bror och jag spekulerat om hur det skulle kunna fungera (om det nu är det som skulle gälla) mitt i sommaren med ett antal barnfamiljer och andra resenärer med bagage som skall byta tåg och hitta rätt sittplatser i EC-tåget på 3 minuter. Visserligen finns lite glapp i Rödby men ändå.

Och varför skulle man låta Regionaltåg gå, men inte EC-tågen med resenärer med bagage?
    Ett tag har jag funderat på om det från DSB:s sida hänger ihop med att de har så få fordon som kan köra i Tyskland att de under sommaren när fler tåg körs måste köra kortare sträckor. Men, det är en spekulation.

På Banedanmarks sida står det något vagt om att DSB ersätter tågen med bussar, men det är kanske bara det normala i Danmark som de berättar om.

Så: Förvirrande är det. Vet någon annan bättre besked, så berätta gärna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågfärjningen Rødby - Puttgarden upphör om ett år - Och hur blir det i sommar?

Hej

Det er korrekt at, trafikken til Hamburg från K20 vil gå via Fyn/Padborg.

I K19 vil Eurocitytrafikken fra marts til september gå med tågbus mellem Næstved og Nykøbing/Røsby F. EC tågen vil gå med IC3 mellem Nykøbing/Røsby F og Hamburg.

På tysk side stängs banen av mellem Neustadt og Puttgarten fra 2022 og fem år frem!

mvh, Allan

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ASN Visa inlägg
    Det er korrekt at, trafikken til Hamburg från K20 vil gå via Fyn/Padborg.
    I K19 vil Eurocitytrafikken fra marts til september gå med tågbus mellem Næstved og Nykøbing/Røsby F. EC tågen vil gå med IC3 mellem Nykøbing/Røsby F og Hamburg.
    På tysk side stängs banen av mellem Neustadt og Puttgarten fra 2022 og fem år frem!
    Tack för info, det bekräftar ju det mesta av vad vi hört och gissat.

Men vi hade inte gissat att det skulle vara tågbuss bara från Naestved. Jag kan i och för sig gissa att det kan vara svårt att göra en tidtabell för tågbussar som skall åka ända inifrån Köpenhamn, som håller.

Skall tysklandsresenärerna ta vanligt regionaltåg från Köbenhavn till Naestved? Vilken väg skall de tågen i så fall ta, för enligt bilden i trådstarten så är Ringsted-Naestved också avstängt i sommar? Skall de gå Roskilde-Köge-Naestved (Lille Syd), för inte kan det väl utnyttja den nybyggda banan?
    Kommer det alltså inte heller att gå Regional-tåg mellan Naestved och Nyköbing under sommaren i år, så DB har fått felaktiga uppgifter?

Har du sett någon förklaring till varför man i K19 kör över Rödby, men inte K20 och senare? Det verkar ju vara minst lika mycket avspärrningar i år. Eller krävs det mer arbete med att ta fram nya tidtabeller och omloppsplaner hela vägen över Padborg så man inte hann det till nu?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är väl ingen servering i 1 klass på tågen över Rödby vad jag fattat. Om man byter tåg i Fredericia har man nog servering (nåja, det är väl mest kaffe och vatten, samt liten frukost) på tåget dit, men fortsätter serveringen i de tågen som går till Flensburg och Hamburg? De klassas visserligen som IC, så kanske.
    Der er ... hmmm ... forfriskninger på 1. klasse frem til Padborg/Flensborg, men ikke på tysk strækning. Så er der nu installeret automater med kolde drikke i IC3-togene. Så proviantering i København respektive Hamburg er at anbefale.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utresa från Skandinavien med Stena Göteborg-Kiel framstår mer och mer som ett bra alternativ till tåg genom Danmark-Nordtyskland! Säng och mat och förlustelser istället för eviga svårbegripliga byten och förväntade förseningar! Dessutom lätt att byta mellan färja och tåg i Kiel.

/218

Senast redigerat av 218 den 2018-12-28 klockan 13:16:41.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jacobchristensen Visa inlägg
    Der er ... hmmm ... forfriskninger på 1. klasse frem til Padborg/Flensborg, men ikke på tysk strækning. Så er der nu installeret automater med kolde drikke i IC3-togene. Så proviantering i København respektive Hamburg er at anbefale.
    Tack för informationen, jag höll på att trycka Gilla-knappen, men då kom jag på att det skulle kunna tolkas som att jag tycker att DSB:s service ombord på tågen är bra, och det tycker jag inte.
    Vad säger de svenskar som tycker det är bedrövligt att man som kund på SJ:s snabbtåg själv måste stoppa in maten man köpt i en micro och själv fylla på kaffet i muggen?
    Jag ser ju att DSB hänvisar just till att man skall köpa med sig mat från butiker (7-eleven) på stationen, de i 1 klass kan få med sig en gratis kaffe.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 218 Visa inlägg
    Utresa från Skandinavien med Stena Göteborg-Kiel framstår mer och mer som ett bra alternativ till tåg genom Danmark-Nordtyskland! Säng och mat och förlustelser istället för eviga svårbegripliga byten och förväntade förseningar! Dessutom lätt att byta mellan färja och tåg i Kiel.

/218
    Beror ju på varifrån man utgår. Jag bor (fågelvägen) 26 mil från Lübeck och 21mil från Göteborg. Då känns det bra knasigt att åka via Göteborg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för informationen, jag höll på att trycka Gilla-knappen, men då kom jag på att det skulle kunna tolkas som att jag tycker att DSB:s service ombord på tågen är bra, och det tycker jag inte.
    Vad säger de svenskar som tycker det är bedrövligt att man som kund på SJ:s snabbtåg själv måste stoppa in maten man köpt i en micro och själv fylla på kaffet i muggen?
    Jag ser ju att DSB hänvisar just till att man skall köpa med sig mat från butiker (7-eleven) på stationen, de i 1 klass kan få med sig en gratis kaffe.
    Der er flere grunde til at togene mister kunder i Danmark - priserne og den manglende service på de længere rejser over og vest for Storebælt er dog to vigtige faktorer. Og jeg havde nok regnet ud at et gilla gjaldt mit indlæg og ikke DSB

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Beror ju på varifrån man utgår. Jag bor (fågelvägen) 26 mil från Lübeck och 21mil från Göteborg. Då känns det bra knasigt att åka via Göteborg
    Det går ju faktiskt också att åka färja mellan Malmö–Travemünde. Jag kan dock inte uttala mig om standard eller hur lätt det är att ta sig från färjeläget till stationen(verkar vara 1-2 km). Men tiderna verkar ganska bra 22:00- ca 07:00 och inte så jättehöga priser!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det går ju faktiskt också att åka färja mellan Malmö–Travemünde. Jag kan dock inte uttala mig om standard eller hur lätt det är att ta sig från färjeläget till stationen(verkar vara 1-2 km). Men tiderna verkar ganska bra 22:00- ca 07:00 och inte så jättehöga priser!
    I Malmö är det sisådär 1 km, definitivt gångavstånd om man inte har alltför mycket packning. I Travemünde är det ännu närmare till hållplats Skandinavienkai. I det alternativ jag hittade fanns t o m enbäddshytt som alternativ. Låter som ett helt klart intressant alternativ!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I Malmö är det sisådär 1 km, definitivt gångavstånd om man inte har alltför mycket packning. I Travemünde är det ännu närmare till hållplats Skandinavienkai. I det alternativ jag hittade fanns t o m enbäddshytt som alternativ. Låter som ett helt klart intressant alternativ!
    Det ska ju sägas att gångvägen till terminalen i Malmö från Malmö C är uppåt 7 km! Så antingen en längre promenad i Malmös bakgård eller en taxitur(Osäker om det går buss).

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OK jag var hemmablind (Stockholm) vad det gäller färjan Göteborg-Kiel. Tänkte på ett par timmars tågresa Stockholm-Göteborg, spårvagn till Tysklandsterminalen och färjan. Färjan Malmö-Travemünde är ju också ett bra alternativ förstås. Tråkigt att man ska behöva inse att den komfort som man efterfrågar finns på färjorna men inte alls på tågen genom Danmark. Får väl bli färja då i avvaktan på "Alfred Nobel 2.0"!
    Avståndet Skandinaviankai i Kiel till Kiel Hbf är f.ö 950 m.

/218

Senast redigerat av 218 den 2018-12-28 klockan 15:35:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har många gånger åkt både natt och dagfärjor med TT-Line Trelleborg-Travemünde, Finnlines Malmö-Travemünde samt nattfärja med Stena Göteborg-Kiel. Vad gäller terminalernas belägenhet för passagerare utan bil är Stenas Kielfärja i en helt egen klass! Både i Göteborg och Kiel ligger terminalerna mitt i stan och är lätt nåbara till fots eller med kollektivtrafik. Naturligtvis är det inte optimalt för sydsvenskar och då skulle jag nog föredra Trelleborg då man ganska enkelt kan gå från tåg och buss till färjan. I Malmö måste man i så fall gå ganska långt genom tråkiga industriområde och hamnkvarter. Sen är ju inte heller förbindelserna från färjelägena i Travemünde något vidare!
    Vad gäller komfort som nattfärja slår också Stenas Kielfärjor de andra med hästlängder! Sköna Duxsängar även i billiga hytter och framför allt så är hytterna placerade överst på färjan vilket gör att man inte alls hör vibrationer och oljud från propellrar och motorer! Dessvärre är väl också Kielfärjan ofta dyrast men då Stena ofta har kampanjer kan man komma billigt undan med lite framförhållning!

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Är dubbelspåret genom Sönderjylland färdigt?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag skrev som jag gjorde, eftersom jag räknade med att många resenärer Köpenhamn - Hamburg lättare står ut med att det är mer eller mindre serveringsfritt på tåget, om de har tillgång till tågfärjans servering under resan. Och därför blir mer kritiska mot bristen på tågservering ifall de måste åka tåg hela vägen. Resan tar omkring en timme längre tid än en resa med InterCityLyn från Köpenhamn till Aalborg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag har många gånger åkt både natt och dagfärjor med TT-Line Trelleborg-Travemünde, Finnlines Malmö-Travemünde samt nattfärja med Stena Göteborg-Kiel. Vad gäller terminalernas belägenhet för passagerare utan bil är Stenas Kielfärja i en helt egen klass! Både i Göteborg och Kiel ligger terminalerna mitt i stan och är lätt nåbara till fots eller med kollektivtrafik. Naturligtvis är det inte optimalt för sydsvenskar och då skulle jag nog föredra Trelleborg då man ganska enkelt kan gå från tåg och buss till färjan. I Malmö måste man i så fall gå ganska långt genom tråkiga industriområde och hamnkvarter. Sen är ju inte heller förbindelserna från färjelägena i Travemünde något vidare!
    Vad gäller komfort som nattfärja slår också Stenas Kielfärjor de andra med hästlängder! Sköna Duxsängar även i billiga hytter och framför allt så är hytterna placerade överst på färjan vilket gör att man inte alls hör vibrationer och oljud från propellrar och motorer! Dessvärre är väl också Kielfärjan ofta dyrast men då Stena ofta har kampanjer kan man komma billigt undan med lite framförhållning!
    Även Trelleborg - Rostock bör väl fungera, lite spelar det såklart in vart man skall vidare i Europa? Tyvärr verkar det vara buss+spårvagn för att ta sig till Rostock Hbf, men hygglig turtäthet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •