Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Årskortsinnehavare som bodde på tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Årskortsinnehavare som bodde på tåg

Det blev många resor med tågen 91 och 92 i början av 1990-talet. Jag vill minnas en man som saknade hem och åkte tåg varje natt och för detta hade ett årskort. Utmaningen var att plats i sov- och liggvagn inte ingick i årskorten såvitt jag kan minnas på den tiden. Minns månne någon fler om denne med tågen som hem?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Årskortsinnehavare som bodde på tåg

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Det blev många resor med tågen 91 och 92 i början av 1990-talet. Jag vill minnas en man som saknade hem och åkte tåg varje natt och för detta hade ett årskort. Utmaningen var att plats i sov- och liggvagn inte ingick i årskorten såvitt jag kan minnas på den tiden. Minns månne någon fler om denne med tågen som hem?
    Redan då fanns det två nivåer på årskort, varav den dyrare även inkluderade sovkupé.

Ett exempel som jag nämnt flera gånger var en polisman från Älmhult, vilken jobbade kontorstid i Stockholm. Varje dag efter jobbet tog han tåget till Malmö och sedan nattåget tillbaka.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Redan då fanns det två nivåer på årskort, varav den dyrare även inkluderade sovkupé.

Ett exempel som jag nämnt flera gånger var en polisman från Älmhult, vilken jobbade kontorstid i Stockholm. Varje dag efter jobbet tog han tåget till Malmö och sedan nattåget tillbaka.
    Någonstans har jag läst att vdb tidvis vände åter i Hässleholm. I övrigt samma historia.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gubben ahlgren kanske?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Årskortsinnehavare som bodde på tåg - En skröna

Det här är en fråga som varit uppe tidigare i Postvagnen. Det är också en fråga som då och då kommer upp i anslutning till olika flygbolags guldregler av skilda slag.

När saken utreds brukar slutsatsen bli densamma. Det finns i allmänhet inga bärande bevis för att den här sortens flygande holländare förekommer eller har förekommit. Däremot är det något som lockar fantasin hos de flesta. Och det är ju en bra grogrund för att uppgiften förs vidare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Årskortsinnehavare som bodde på tåg - En skröna

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det här är en fråga som varit uppe tidigare i Postvagnen. Det är också en fråga som då och då kommer upp i anslutning till olika flygbolags guldregler av skilda slag.

När saken utreds brukar slutsatsen bli densamma. Det finns i allmänhet inga bärande bevis för att den här sortens flygande holländare förekommer eller har förekommit. Däremot är det något som lockar fantasin hos de flesta. Och det är ju en bra grogrund för att uppgiften förs vidare.
    Den av mig refererade polismannen har funnits, har även beskrivits i en artikel i lokaltidningen Smålandsposten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den av mig refererade polismannen har funnits, har även beskrivits i en artikel i lokaltidningen Smålandsposten.
    Och även intervjuad och omskriven i andra tidningar.
    Fast han tillbringade ju inte alla nätter på tåg, bara de som ersatte den övernattningslägenhet eller rum han annars skulle fått betala för.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-12-28 klockan 20:24:24.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men det var kanske inte denne som ibland åkte med Bottenviken. Det såg inte heller ut som en polisman i mina ögon. Det är knappast en vandringssägen vill jag påstå med viss säkerhet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men det var kanske inte denne som ibland åkte med Bottenviken. Det såg inte heller ut som en polisman i mina ögon. Det är knappast en vandringssägen vill jag påstå med viss säkerhet.
    Läste om mannen i någon Stockholmstidning på 90-talet.

Han jobbade på polisskolan såvitt jag minns. Det syntes nog inte på de civila kläderna...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta att jag är sen. Polismannen har jag också läst om i någon tidning. Men vad jag minns så var har han polisstudent så det var en temporär lösning under några år. Han hade familj i Älmhult så att han hade åkt hem varje helg ändå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Helt klart fanns det en herre som ofta åkte tåg och som upplevdes som ngt annorlunda. Han höll till i vanlig sittvagn. Enligt vad som sas var han en av släkten Ahlgren.

Pelle Björkman Tågmästare i Luleå 1979-1984.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Helt klart fanns det en herre som ofta åkte tåg och som upplevdes som ngt annorlunda. Han höll till i vanlig sittvagn. Enligt vad som sas var han en av släkten Ahlgren.

Mitt minne säger sittvagn Stockholm - Malmö på kvällen och sovvagn tillbaka under natten.

Och minnet säger definitivt "anställd" - inte student.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg

Han hade årskort 1klass och betraktades med skepsis av andra 1klass resenärer då han var sjavigt klädd och hade en massa plastkassar som handbagage,kul kille.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag minns rätt arbetade han på polishögskolan. Han hade tidigare arbetat på dåvarande UHÄ (Universitets- och högskoleämbetet). Där arbetade han bland annat med Ladok (ett system för dokumentation av studier vid universitet och högskolor). Jag hade mycket kontakt med honom 1989 och något år framåt eftersom jag var med och införde Ladok vid Lunds universitet och var chef för den ansvariga avdelningen. Kommer t o m ihåg vad han heter, men det kanske man inte ska skriva i dessa GDPR-tider .

Anledningen till att han sov på nattågen var såvitt jag kommer ihåg att han var temporärt bostadslös i samband med en skilsmässa. Han var inte speciellt ovårdad. Kvällståg söderut från Stockholm, tror att han hoppade av i Älmhult i vissa fall, för att det passade bra att ta nattåget norrut därifrån. Det nattåg som gick via Hallsberg stannade i Älmhult under en period

Senast redigerat av Hans Persson den 2019-01-15 klockan 18:51:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, Ahlgren kommer jag ihåg. Han brukade (i början på 90-talet) komma förbi "Loungen" (som då kallade "Citysalongen") med en polisanmälan om borttappat årskort. Så betalade han 100:- och fick ett nytt kort. Alltid i en spräcklig och fläckig fleccejacka. Då var han väldigt sliten, förvirrad och luktade illa. Han var inte populär på tågen.

En annan figur jag stötte på på Centralstationen var en man med samma namn som ett stationssamhälle längs Viskadalsbanan. Han reste i princip:

Dag 1 Nattåg Stockholm - Malmö
    Dag 2 Dagtåg Malmö-Göteborg
    Dag 2 Dagtåg Göteborg-Stockholm (tåg 446)
    Dag 2 Nattåg Stockholm - Östersund
    Dag 3 Dagtåg Östersund - Sundsvall
    Dag 3 Dagtåg Sundsvall-Stockholm
    Dag 3 Nattåg Stockholm - Malmö... osv.

Alltid X2000 där det gick, varmrätt ingick ju.

Jag jobbade mycket kväll och han dök upp var och varannan kväll och stod och beklagade sig över någon försening eller någon vagn utan fungerande dusch. Han erkände dock inte att han bodde på tågen, "jag åker på jobb" sade han när man frågade.

Så jag vill bestämt hävda att vagabonderna med årskort har funnits på riktigt.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Så jag vill bestämt hävda att vagabonderna med årskort har funnits på riktigt.
    Om man ser vad ett Årskort guld kostar idag hamnar man på strax över 6000 kronor per månad, rätt billigt då det ingår logi och mat. Det gäller bara att det finns en bra rutt man kan åka. Idag finns även stora möjligheter att tjäna sitt levebröd med hjälp av en dator och om man gillar att åka tåg så varför inte? Finns visa praktiska saker, såsom tvätt och dylikt, kvar och lösa men jag ser inte att något av detta är omöjligt att lösa.

Om man nu skulle välja att bo på tåg (SJ) hur ser då den optimala rutten ut ut om man tänker att man vill tillbringa natten i sov- eller liggvagn?

Senast redigerat av Falken den 2019-01-18 klockan 18:36:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Om man ser vad ett Årskort guld kostar idag hamnar man på strax över 6000 kronor per månad, rätt billigt då det ingår logi och mat. Det gäller bara att det finns en bra rutt man kan åka. Idag finns även stora möjligheter att tjäna sitt levebröd med hjälp av en dator och om man gillar att åka tåg så varför inte? Finns visa praktiska saker, såsom tvätt och dylikt, kvar och lösa men jag ser inte att något av detta är omöjligt att lösa.

Om man nu skulle välja att bo på tåg (SJ) hur ser då den optimala rutten ut ut om man tänker att man vill tillbringa natten i sov- eller liggvagn?
    Fråga årskort guld (åkg)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •