Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Idag för 13 år sedan – Allting blir historia

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 13 år sedan – Allting blir historia

Den 27 december 2005 rullar ett X10-tåg ner från nya Årstabron vid Tanto i Stockholm samtidigt som några X1-or går söder ut över den gamla bron. Idag är både fordon och spåranvändning historia...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 13 år sedan – Allting blir historia

Ja, jag vill minnas att när jag började besöka Postvagnen kring år 2000 så hade vi lite diskussioner om värdet av att fotografera dessa gamla pendeltåg som då sågs som gråtrist vardag med tveksamt nyhetsvärde.
    Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Ja, jag vill minnas att när jag började besöka Postvagnen kring år 2000 så hade vi lite diskussioner om värdet av att fotografera dessa gamla pendeltåg som då sågs som gråtrist vardag med tveksamt nyhetsvärde.
    Mvh/Alex
    Medan jag hävdar att de yngre som tycker att de hade velat uppleva sånt här, och ännu mer spännande saker, ändå skall fotografera det som verkar alldagligt, det kan förändras på bara några år.
    Sen minns jag inte själv att jag läst att någon ifrågasatt på det sätt du beskrivit. Men det kan bero på åldern.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-27 klockan 17:13:28.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Medan jag hävdar att de yngre som tycker att de hade velat uppleva sånt här, och ännu mer spännande saker, ändå skall fotografera det som verkar alldagligt, det kan förändras på bara några år.
    Sen minns jag inte själv att jag läst att någon ifrågasatt på det sätt du beskrivit. Men det kan bero på åldern.
    Det där har väl de flesta av oss som fotograferar tåg gått igenom. Först plåtade man bara udda och utrotningshotade saker innan man kom på att det viktigaste var att fotografera vardagen. Visst är det kul att ha en bild som denna:

Men det hade varit oändligt mer intressant att ha haft en bild på T11 30 i drift några år tidigare. Likaså förbannar jag mig själv för att ha plåtat T6 206 i Åseda men aldrig de T21-dragna godstågen som dök upp varje vardag på 1960-talet. För att inte tala om Åsedas lilla Z, vad den nu kan ha haft för nummer - och som jag till och med har kört en gång... Samtidigt är det ju lönlöst att sucka över bilder som aldrig blev tagna - de är och förblir icke existerande. Men någonstans där - vid 1970-talets början - insåg jag att det viktiga var att plåta allt som hamnade framför kameran. En princip som jag försökt att följa sedan dess.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En princip som jag glatts över många gånger när jag funderat på tågsammansättningar i olika sammanhang, så jag hoppas att du fortsätter med det. :)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ursäkta, jag kanske utryckte mig lite krasst. I den gamla Postvagnen var det ju som oftast en respektfull och välkomnade diskussion. Det kan vara så bara vara så att det inte blev någon längre tråd av en sliten X1:a på Centralen i november 2001 och jag tror nog att en del fotografer ursäktade den vardagliga bilden med att de gamla pendeltågen snart skulle försvinna från våra spår. Jag har ju förstås samma åsikt som Du att det är bara att fotografera på för snart är mycket vi ser idag historia och vi ser ju ibland vilken livfull diskussion det kan bli ibland om en svartvit bild från 70-talet. Tyvärr kanske ändå inte lika mycket idag i PV som det var för 10-15 år sedan.

Noterade t.ex. i dagarna ett underbart fotoreportage i vårt grannforum Järnvägshistoriskt forum från 70-talets Danmark som visade rälsbussar i tre generationer och där alla är historia sedan länge.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr var det ju inte helt billigt att fota så de första fick nog ransonera fotograferandet, omräknat till dagens penningvärde så kostade väl en diabild runt 10kr/st. Viss skillnad mot i dag. Jag som brukar anteckna loknummer på mina tågresor företdrar nu att bara ta en bild på lokskylten i stället för att gräva fram papper och penna..

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tyvärr var det ju inte helt billigt att fota så de första fick nog ransonera fotograferandet, omräknat till dagens penningvärde så kostade väl en diabild runt 10kr/st. Viss skillnad mot i dag. Jag som brukar anteckna loknummer på mina tågresor föredrar nu att bara ta en bild på lokskylten i stället för att gräva fram papper och penna..
    Ja, precis så var det. Film var dyrt och rutorna ransonerades. Jag minns att jag länge budgeterade för en film per dag på mina längre resor. Alltså 36 bilder per dygn. Loknummer och littera noterades i en anteckningsbok i fickstorlek. Idag är det inte ovanligt med några hundra bilder per dag, även om inte alla sedan sparas. Och precis som du använder jag kameran för anteckningarna. Bilderna på fordonen märkning sparar jag sällan - men det händer i vissa speciella fall.

Bifogad fil 612

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •