Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 2)

Sommarresa 2017 (Del 2)

Del 1

Jag åkte alltså med Alfa Pendular från Faro till Lissabon. På denna sträckan går det både Alfa Pendular, snabba tåg som stannar på färre stationer och Intercidades, som tar omkring 30 minuter längre tid och med fler stopp på vägen.
    Lissabon behöver knappast någon närmre presentation, så nu blir det en del spårvagnar.

9-11 juli
    Klassiska Remodelados finns det några stycken av i Lissabon, 45 stycken. Det är de vagnarna som står för den huvudsakliga trafiken.
    07095006 by Anders Olsson, on Flickr
    07095080 by Anders Olsson, on Flickr
    07095082 by Anders Olsson, on Flickr
    07095099 by Anders Olsson, on Flickr

07095085 by Anders Olsson, on Flickr
    07095088 by Anders Olsson, on Flickr
    Det är rätt trångt på sina ställen i staden. Såhär kan det se ut när en vagn smyger sig fram längs husväggarna. En hel del förare kör rätt fort också, så det gäller att hålla i sig om man inte har lyckats få sittplats, för helt plötsligt kan vagnen göra en 90 graders sväng som man är helt oförberedd på. Att få sittplats är näst intill omöjligt om man reser som jag gjorde mitt i sommaren, då gäller det att vara först på på starthållplatsen.

07095015 by Anders Olsson, on Flickr
    07095023 by Anders Olsson, on Flickr
    Några modernare vagnar finns också, eller ja, allt är relativt. Dessa vagnar byggda av Siemens är några år yngre än jag själv, 23 år. Vagnarna går endast på linje 15, Praça da Figueira ↔ Belém ↔ Algés och 10 stycken finns i trafik.

07095009 by Anders Olsson, on Flickr
    Det finns även gott om turistvagnar, som tar ordentligt betalt för att köra samma tur som de vanliga linjerna, som bara kostar en bråkdel.

07095012 by Anders Olsson, on Flickr
    Några pendeltåg som står och vilar upp sig på Cais do Sodré station. Härifrån åker man om man vill till Cascais. Tunnelbanan har också en station här. Tågen är av Série 3200, som firar 60 år nästa år.

07095047 by Anders Olsson, on Flickr
    Belém station, 5km västerut från Cais do Sodré station.

07106008 by Anders Olsson, on Flickr
    Från Cais do Sodré station kan man även ta båt över floden Tajo till Cacilhas. Här finns ett modernt spårvägssystem, som startade 2007.

07106007 by Anders Olsson, on Flickr
    Metro Sul do Tejo är namnet på systemet och det finns 3 linjer som trafikeras av 24 Siemens Combino Plus vagnar.

07117002 by Anders Olsson, on Flickr
    Lissabon har många järnvägsstationer, där tågen går till olika delar av Portugal. En av dessa stationer är Entrecampos. På bild Série 2300, som används på linjer runt Lissabon.

07117003 by Anders Olsson, on Flickr
    Série 3500, här i trafik för Fertagus, den första privata järnvägsoperatören i Portugal. Fertagus bedriver trafiken Lissabon-Setúbal med dessa dubbeldäckare som de har 18 stycken av.

Det var Lissabon, nästa stopp blir en annan trevlig stad i Portugal.
    Tack för visat intresse.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sommarresa 2017 (Del 2)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Del 1

Jag åkte alltså med Alfa Pendular från Faro till Lissabon. På denna sträckan går det både Alfa Pendular, snabba tåg som stannar på färre stationer och Intercidades, som tar omkring 30 minuter längre tid och med fler stopp på vägen.
    "Pendular" låter ju nästan som "pendeltåg", men sådana har vi ju fått lära oss definieras till att gå inte ens så långt som regionaltåg.

Tackar för bilderna!

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Pendular" låter ju nästan som "pendeltåg", men sådana har vi ju fått lära oss definieras till att gå inte ens så långt som regionaltåg.

Tackar för bilderna!
    Ja, men det handlar väl om korglutning - precis som italienska Pendolino?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja, men det handlar väl om korglutning - precis som italienska Pendolino?
    Ytterligare ett skäl att inte använda "pendeltåg" som definition av kortväga tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det med godstrafik i Portugal? Syns inte en enda godsvagn på någon av bilderna!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur är det med godstrafik i Portugal? Syns inte en enda godsvagn på någon av bilderna!
    Godstrafik finns, dock inte något jag såg mycket av och inget som har fastnat på mina bilder. CP hade tidigare en godstrafikdel, CP Carga, men den är såld till Medway. Hur stor andel av godstrafiken som sker på järnväg har jag dock ingen koll på, men Medway äger 63 lok, så lite trafik måste de ju ha.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Godstrafik finns, dock inte något jag såg mycket av och inget som har fastnat på mina bilder. CP hade tidigare en godstrafikdel, CP Carga, men den är såld till Medway. Hur stor andel av godstrafiken som sker på järnväg har jag dock ingen koll på, men Medway äger 63 lok, så lite trafik måste de ju ha.
    Takargo tycks vara ett godstransportbolag som kör, även över gränsen till Spanien.
    http://es.takargo.pt/mapa/86/116
    Klicka på de olika produkterna. - Skog, Papper, Stål, Mineraler, Allmänt gods, Kemikalier. ??
    Någon som kan språket bättre än Google kan väl rätta.

De har en körning till Huelva.

Senast redigerat av Ville den 2018-12-27 klockan 15:42:33.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det finns även gott om turistvagnar, som tar ordentligt betalt för att köra samma tur som de vanliga linjerna, som bara kostar en bråkdel.
    Samtidigt så såg jag ingen trängsel i de röda, medan din beskrivning av hur det var i de gula stämmer bra med min upplevelse (som ändå inte var mitt i sommaren).

07095012 by Anders Olsson, on Flickr
    Några pendeltåg som står och vilar upp sig på Cais do Sodré station. Härifrån åker man om man vill till Cascais. Tunnelbanan har också en station här. Tågen är av Série 3200, som firar 60 år nästa år.
    Nu vet jag ingenting om portugisiska tåg, men efter att ha surfat lite verkar åtminstone den längst till vänster vara av serien 3250 (som är en annan än 3200), som enligt en portugisisk (?) källa är byggda först 1998, medan enligt franska Wikipedia (som är väldigt tunn) kan de byggts 1959 men moderniserats runt 1998. Fronten ser inte ut att vara äldre än 1998.
    Någon som vet vad som gäller?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt så såg jag ingen trängsel i de röda, medan din beskrivning av hur det var i de gula stämmer bra med min upplevelse (som ändå inte var mitt i sommaren).
    Nej, jag såg inte heller direkt någon trängsel i de röda vagnarna. Folk inser väl att man lika bra kan åka de gula vagnarna och få samma resa för en bråkdel av priset.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu vet jag ingenting om portugisiska tåg, men efter att ha surfat lite verkar åtminstone den längst till vänster vara av serien 3250 (som är en annan än 3200), som enligt en portugisisk (?) källa är byggda först 1998, medan enligt franska Wikipedia (som är väldigt tunn) kan de byggts 1959 men moderniserats runt 1998. Fronten ser inte ut att vara äldre än 1998.
    Någon som vet vad som gäller?
    Lite slarvigt läst av mig på portugisiska wikipedia. Tågen byggdes ursprungligen som Série 3200 1959, men blev som du skriver moderniserade 1998-2002 och fick då den nya beteckningen Series 3250.

Det fanns tidigare även en Série 3100 som blev ombyggda till 3150 och verkar se exakt likadana ut som 3250, det är bara på nummerna man verkar kunna se någon skillnad. Men som syns på bilden ovan verkar de inte alltid ha nummer i fronten.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-12-27 klockan 17:51:26.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

En titt på tågmuppkartan visar att det finns en enkelspårig sträcka en bit öster om Lissabon som gör att det går att köra mellan norra och södra Portugal utan att köra genom Lissabon-området. Månne att godstågen går denna väg, varpå de inte syns i Lissabon? Denna enkelspåriga sträcka är elektrifierad och på kartan (från 2012) markeras en delsträcka på mitten som att den endast har godstrafik. Oklart om det finns triangelspår - om inte så kan det dock kanske kräva två riktningsbyten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    En titt på tågmuppkartan visar att det finns en enkelspårig sträcka en bit öster om Lissabon som gör att det går att köra mellan norra och södra Portugal utan att köra genom Lissabon-området. Månne att godstågen går denna väg, varpå de inte syns i Lissabon? Denna enkelspåriga sträcka är elektrifierad och på kartan (från 2012) markeras en delsträcka på mitten som att den endast har godstrafik. Oklart om det finns triangelspår - om inte så kan det dock kanske kräva två riktningsbyten.
    Det finns trianglar, ja.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det finns trianglar, ja.
    Dessutom verkar Lissabon inte ha nån direkt hamnverksamet med järnvägsanslutning, åtminstone om man gissar lite baserat på tågmuppkartan.

Porto har däremot ett elektrifierat enkelspår enbart för godstrafik som går till vad som med största sannolikhet är nån slags hamn. Om man hänger i trakterna kring det spåret torde man nog se en del godstrafik, gissar jag.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •