Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: En annan plankorsning [US]

  1. #1
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    En annan plankorsning [US]


    Dom är ju inte riktigt kloka dom där amerikanerna. Tunnelbana ska ju gå i tunnel... Chicagos tunnelbana är mestadels en högbana ("L" = elevated railway), men inte bara. I ytterkanterna finns några sträckor på marken och i änden på Brown Line/Ravenswood branch, mellan Western och Kimball, finns ett antal plankorsnigner med stadsgator (De mera lantliga Yellow Line/Skokie Swift och sista biten av Purple Line/Evanston innom Wilmette går också på marken med plankorsningar och är ombyggda från kontaktledning till strömskena). Det känns kanske lite vådligt, men L-tågen var här för över hundra år sedan och långt före bebyggelsen så...


    Vid den här korsningen ligger station Rockwell med ingång direkt från gatan. Extra bommar för gångbanan. När banan byggdes var det bondland med sparsam bebyggelse här. Ytterligare några stationer ev denna typ finns här i ytteränden på Ravenswoodlinjen.


    En närmare studie av korsningen visar "färisten" som ska hindra folk att gå i spåret. Strömskenan slutar som synes lite före korsnignen (flera yttersträckor på Chicagos L har tidigare haft kontaktledning, men här har det varit strömskena från början som jag förstått det) och börjar igen på andra sidan vägen.


    Samma plats sett från tåget. Sikten vid korsningen med halvbommar är.. ..ehh.. ..måttlig.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: En annan plankorsning [US]

    Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Dom är ju inte riktigt kloka dom där amerikanerna. Tunnelbana ska ju gå i tunnel... Chicagos tunnelbana är mestadels en högbana ("L" = elevated railway), men inte bara. I ytterkanterna finns några sträckor på marken och i änden på Brown Line/Ravenswood branch, mellan Western och Kimball, finns ett antal plankorsnigner med stadsgator (De mera lantliga Yellow Line/Skokie Swift och sista biten av Purple Line/Evanston innom Wilmette går också på marken med plankorsningar och är ombyggda från kontaktledning till strömskena). Det känns kanske lite vådligt, men L-tågen var här för över hundra år sedan och långt före bebyggelsen så...

    ....

    En närmare studie av korsningen visar "färisten" som ska hindra folk att gå i spåret. Strömskenan slutar som synes lite före korsnignen (flera yttersträckor på Chicagos L har tidigare haft kontaktledning, men här har det varit strömskena från början som jag förstått det) och börjar igen på andra sidan vägen.
    .
    Det är väl i stort sett likadant på Holmenkollbanen i Oslo?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 129

    Sv: En annan plankorsning [NO]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl i stort sett likadant på Holmenkollbanen i Oslo?
    Lite bilder från Wikipedia

    Vinderen stasjon


    Skådalen stasjon


    Vettakollen stasjon

    Slemdal har också plankorsning men inget foto på wikipedia som visar plankorsningen.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-12-27 klockan 16:36:35.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 899

    Sv: En annan plankorsning [NO]

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Lite bilder från Wikipedia

    Vinderen stasjon

    Skådalen stasjon

    Vettakollen stasjon

    Slemdal har också plankorsning men inget foto på wikipedia som visar plankorsningen.
    Tackar!

    Är det således så att Vinderen stasjon har en kort stump kontaktledning, medan det i övrigt enbart är markbaserad kontaktskena?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    26

    Sv: En annan plankorsning [NO]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar!

    Är det således så att Vinderen stasjon har en kort stump kontaktledning, medan det i övrigt enbart är markbaserad kontaktskena?
    Ingen kontaktledning längre, Holmenkollbanen har numera enbart kontaktskena och trafikeras med likadana vagnar som resten av Oslos tunnelbana. Bilden från Vinderen är således äldre än de övriga, från innan banans upprustning.

    Senast redigerat av Alexander den 2018-12-27 klockan 17:38:27.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: En annan plankorsning [NO]

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Lite bilder från Wikipedia

    Slemdal har också plankorsning men inget foto på wikipedia som visar plankorsningen.
    Googles gatubild Slemdal - Ingen färist som i Chicago.
    Strömskenan är dock mer skyddad än den amerikanska..
    Eller rättare sagt den i Chicago har inget skydd alls.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •