Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kort godståg vid Järva

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Kort godståg vid Järva

Rc2 1095 med ett lite säreget tåg norr om Ulriksdal. Fototid 70-tal, samling Greger L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kort godståg vid Järva

Rc2 1095 var inblandad i den svåra olyckan i Järna 7 december 1972. X33 kolliderade med pendeltåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Da:n ser nerkopplad ut, kan det vara verkstadsrelaterade grejer på vagnarna?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Rc2 1095 var inblandad i den svåra olyckan i Järna 7 december 1972. X33 kolliderade med pendeltåg.
    Det förklarar varför Rc-loket ser så nymålat ut, förutom banröjaren - förmodligen en av de första (prov-)turerna efter reparation. Sensommaren 1973?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Det förklarar varför Rc-loket ser så nymålat ut, förutom banröjaren - förmodligen en av de första (prov-)turerna efter reparation. Sensommaren 1973?
    Loket togs i tjänst 16 oktober 1972 och olyckan i Järna inträffade alltså knappt två månader senare. Det bidrog säkert till att loket blev reparerat. Det fanns andra Rc-lok som råkat ut för olyckor och blivit mindre skadade som slopades.

Rc2 1095 kom inte i trafik igen förrän i början av sommaren 1974.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Loket togs i tjänst 16 oktober 1972 och olyckan i Järna inträffade alltså knappt två månader senare. Det bidrog säkert till att loket blev reparerat. Det fanns andra Rc-lok som råkat ut för olyckor och blivit mindre skadade som slopades.

Rc2 1095 kom inte i trafik igen förrän i början av sommaren 1974.
    Det var lång reparationstid. Kan man t o m ha beställt en ny lokkorg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var en rejäl smäll. Bifogar en länk till en bild.

https://www.google.se/search?q=J%C3%...=1545925633700

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att återgå till bilden, det ser ut som ett nedlagt spår i framkanten på bilden. Även stolpfästen verkar det finnas. Stämmer det?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    För att återgå till bilden, det ser ut som ett nedlagt spår i framkanten på bilden. Även stolpfästen verkar det finnas. Stämmer det?
    Jag är sämre på norr om stan men så långt mitt minne sträcker sig dvs drygt 55 år kan jag inte minnas något spår på platsen. Kikade lite på historiska flygfoton och det verkar stämma som det såg ut 1955.

Det låg/ligger gamla militärförråd på platsen och närheten till gamla I1 kan ge lite uppslag.
    Lite längre söderut låg länge anslutningsspåret till det gamla grustaget mm strax norr om Ulriksdal väster om stambanan.
    Fotografiet är tåget söderut mot Ulriksdal.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag är sämre på norr om stan men så långt mitt minne sträcker sig dvs drygt 55 år kan jag inte minnas något spår på platsen. Kikade lite på historiska flygfoton och det verkar stämma som det såg ut 1955.

Det låg/ligger gamla militärförråd på platsen och närheten till gamla I1 kan ge lite uppslag.
    Lite längre söderut låg länge anslutningsspåret till det gamla grustaget mm strax norr om Ulriksdal väster om stambanan.
    Spåret till grustaget var bara en del i ett större spårsystem som b.l.a gick upp till gamla regementet (Bagartorp) och bort till Ursvik och in i en tunnel, har faktiskt varit in där med T44 (får redigera, in på spårsystemet, inte in i tunneln)

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-12-27 klockan 21:22:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men var är bilden tagen? Får inte ihop kurvan med strax norr om Ulriksdal. Längre norrut, va?
    Här kanske. - https://www.google.se/maps/@59.39770...2!8i6656?hl=sv

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Men var är bilden tagen? Får inte ihop kurvan med strax norr om Ulriksdal. Längre norrut, va?
    Här kanske. - https://www.google.se/maps/@59.39770...2!8i6656?hl=sv
    Ungefär i jämnhöjd med Överjärva gård, tror att höghusen i Bagartorp kan skönjas i diset mellan kontaktledningsstolparna

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Är det inte nära Överjärva gård där det idag finns en gångbro över spåren? Och att tåget i så fall är på väg norrut.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Är det inte nära Överjärva gård där det idag finns en gångbro över spåren? Och att tåget i så fall är på väg norrut.
    Ja, det ser ganska exakt ut att vara taget i högerkurvan (sett söderifrån) höjd med Överjärva gårdsväg där det idag finns en gångbro, och det är dessutom fyrspår numera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Jo, det stämmer bättre med terrängen. Norrut alltså.
    https://www.google.se/maps/@59.39023...!3m1!1e3?hl=sv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Ursvik, Sundbyberg, som spåret gick till var det ett FMV anläggning inne i berget där man bla tillverkade sk zonrör för granater och utanför berget var det en militärförläggning.Kommer inte ihåg vilket som var förlagt där.
    Mvh Kari Korkala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag har ju inte en susning om spåren i Stockholm, men nog ser skärningen ut att ha plats för 3 spår i bredd och då undrar jag givetvis varför man gjort sig sånt besvär.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, jag har ju inte en susning om spåren i Stockholm, men nog ser skärningen ut att ha plats för 3 spår i bredd och då undrar jag givetvis varför man gjort sig sånt besvär.
    Efter att ha jämfört 1960 och 1975 -versionerna av dom här flygbilderna:

https://kartbild.com/#16/59.3897/17.9911

tror jag snarare på ett kulverterat dike.

(foto 1958 resp. 1971)

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tycker snarare det ser ut som stenstolpar än stolpfästen. Och en traktorväg.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Tycker snarare det ser ut som stenstolpar än stolpfästen. Och en traktorväg.
    Järvafältet var länge ett militärt övningsområde, så det är ingen vågad gissning att "vägen" har både danats och brukats av just militärer. En och annan traktor kan nog ha kört på den också, men jag tycker ändå inte att traktorväg är en passande benämning.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •