Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Elektrifiering av Yet

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Elektrifiering av Yet

    Stora investeringar har gjorts på spår och fjärrstyrning på sträckorna Jönköping/Nässjö-Värnamo i samband med dessa arbeten har man nämnt om planerad framtida elektrifiering av banorna någon som vet statusen på de planerna ???

    En sådan investering öppnar stora nya möjligheter om den blir verklighet särskilt om man fortsätter Värnamo-Halmstad.
    Vad sägs om följande direkt tåg

    Kalmar/Karlskrona-Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping-Laxå-Kristinehamn-Karlstad


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Och helst fortsätta till Oslo via Lilleström. Något för tågab kanske?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Jag tror nog inte en sådan förbindelse har någon större trafikmängd att vänta.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Med Loktåg går det sätta i hop tåg från Kalmar o Karlskrona i Emmaboda och när man kommer till Värmland kan man dela i Kristinehamn till Falun/Mora och Karlstad med eventuell fortsättning till Oslo alternativt till Torsby.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    474

    Sv: Elektrifiering av Yet

    När va det planerat?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    När va det planerat?
    Det står inget datum på Trafikverkets projekt sida planeras i framtiden är det man kan läsa.

    Men i lokal pressen (inte trafikverket) har det även rapporterats om en helt ny sträcka mellan Byarum och Tenhult vid Jönköpingsbanan för att det är för dyrt att rusta genom Tabergsdalen. Verkar som projektet är under utredning men inga beslut tagna.

    Senast redigerat av Ulf J den 2018-12-27 klockan 08:40:43.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    407

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Elektrifiering av Nässjö-Halmstad borde ha betydelse som omledningsmöjlighet för godståg, som sedan kan ledas vidare in på Godsstråket genom Skåne, Ängelholm-Malmö godsbangård. Halmstad-Ängelholm är väl dessutom ett av landets minst trafikerade dubbelspår.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Elektrifiering av Nässjö-Halmstad borde ha betydelse som omledningsmöjlighet för godståg, som sedan kan ledas vidare in på Godsstråket genom Skåne, Ängelholm-Malmö godsbangård. Halmstad-Ängelholm är väl dessutom ett av landets minst trafikerade dubbelspår.
    Det där är ett väldigt starkt argument för att elektrifiera hela vägen till Halmstad.
    Godsstråket i Skåne och vidare norr ut via Halmstad när man kommer till Y et så har man möjlighet att välja väg både via Mjölby och Falköping till Hallsberg vilket ger helt nya omlednings vägar vid olyckor mm Utan att gå vi trängsel banor runt Göteborg eller södra stambanan.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    76

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Stora investeringar har gjorts på spår och fjärrstyrning på sträckorna Jönköping/Nässjö-Värnamo i samband med dessa arbeten har man nämnt om planerad framtida elektrifiering av banorna någon som vet statusen på de planerna ???

    En sådan investering öppnar stora nya möjligheter om den blir verklighet särskilt om man fortsätter Värnamo-Halmstad.
    Vad sägs om följande direkt tåg

    Kalmar/Karlskrona-Växjö-Värnamo-Jönköping-Falköping-Laxå-Kristinehamn-Karlstad
    Vissa förberedelser är gjorda.
    Man har vid fjärrbygget anpassat sig til el-drift och vid ombyggnaden i Hörle har det dykt upp ett par bryggstolpar.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 090

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Det står inget datum på Trafikverkets projekt sida planeras i framtiden är det man kan läsa.

    Men i lokal pressen (inte trafikverket) har det även rapporterats om en helt ny sträcka mellan Byarum och Tenhult vid Jönköpingsbanan för att det är för dyrt att rusta genom Tabergsdalen. Verkar som projektet är under utredning men inga beslut tagna.
    Att elektrifiera Y:et samt bygga ny järnväg Byarum - Tenhult ingår i den nationella planen som beslutades i somras. Objektet ligger i tidsperioden 2024 -2029, det innebär att Trafikverket kommer att genomföra en lokaliseringsutredning och därefter fortsätta med en järnvägplan för objektet för att kunna börja bygga någon gång efter 2024.

    /Magnus


  11. #11
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Att elektrifiera Y:et samt bygga ny järnväg Byarum - Tenhult ingår i den nationella planen som beslutades i somras. Objektet ligger i tidsperioden 2024 -2029, det innebär att Trafikverket kommer att genomföra en lokaliseringsutredning och därefter fortsätta med en järnvägplan för objektet för att kunna börja bygga någon gång efter 2024.

    /Magnus
    Räcker nuvarande kapacitet Tenhult-Jönköping för en sådan omläggning eller behövs det åtgärder där också?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 090

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Räcker nuvarande kapacitet Tenhult-Jönköping för en sådan omläggning eller behövs det åtgärder där också?
    Det finns en ny mötesstation planerad, men trångt lär det bli.

    /Magnus


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det finns en ny mötesstation planerad, men trångt lär det bli.

    /Magnus
    Det kommer att avlasta en hel del med den nya möjligheten att köra till Torsvik och Godsbangården söderifrån vilket gör att godstågen inte behöver gå till Jönköping C för rundgång. Särskilt sträckan Jönköping C -Rocksjön avlastas där tågen behöver gå fram och tillbaka vid rundgång från Vaggerydsbanan (Y et) ca 2,5km.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 090

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Det kommer att avlasta en hel del med den nya möjligheten att köra till Torsvik och Godsbangården söderifrån vilket gör att godstågen inte behöver gå till Jönköping C för rundgång. Särskilt sträckan Jönköping C -Rocksjön avlastas där tågen behöver gå fram och tillbaka vid rundgång från Vaggerydsbanan (Y et) ca 2,5km.
    Ja en del av godstågen försvinner men samtidigt ska det finnas plats för ytterligare persontåg hela vägen upp till Tenhult istället för bara till Rocksjön. Antalet persontåg är ju som bekant något fler än godstågen som försvinner. Blir det dessutom en god utveckling av persontrafiken kommer snart önskemål om 30 minuterstrafik....

    /Magnus


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Ja en del av godstågen försvinner men samtidigt ska det finnas plats för ytterligare persontåg hela vägen upp till Tenhult istället för bara till Rocksjön. Antalet persontåg är ju som bekant något fler än godstågen som försvinner. Blir det dessutom en god utveckling av persontrafiken kommer snart önskemål om 30 minuterstrafik....

    /Magnus
    Jo dubbelspår Rocksjön -Huskvarna vore önskvärt eller åtminstone mötesstation vid Rocksjön. Men troligen kan persontrafiken minska Tenhult-Nässjö om man flyttar Växjötågen till Y et


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    268

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Blir det inte fruktansvärt dyrt att trädsäkra en elektrifiering av Värnamo-Halmstad?


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    153

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Jo dubbelspår Rocksjön -Huskvarna vore önskvärt eller åtminstone mötesstation vid Rocksjön. Men troligen kan persontrafiken minska Tenhult-Nässjö om man flyttar Växjötågen till Y et
    Man får nog räkna med att 30 min-trafik Nässjö-Jönköping är ett rimlig utbud på den sträckan i framtiden. På sträckan Jönköping-Vaggeryd torde det också vara rimligt att anta 30 min-trafik i rusningen. Bara det ger 8 tåg/timmepå delsträckan Tenhult-Jönköping.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Man får nog räkna med att 30 min-trafik Nässjö-Jönköping är ett rimlig utbud på den sträckan i framtiden. På sträckan Jönköping-Vaggeryd torde det också vara rimligt att anta 30 min-trafik i rusningen. Bara det ger 8 tåg/timmepå delsträckan Tenhult-Jönköping.
    Fast om jag förstått det hela rätt så ska Byarum-Tabergsdalen-Jönköping vara kvar för lokal pendeltrafik dä bör väl 30 minuters trafiken vara där.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Det kostar en hel del men billigt jämfört med att bygga ny bana för godstågen någon annan stans


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 819

    Sv: Elektrifiering av Yet

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Blir det inte fruktansvärt dyrt att trädsäkra en elektrifiering av Värnamo-Halmstad?
    Inte så väldigt farligt, järnvägsfastigheten är bitvis väldigt bred, ofta bredare än vad exempelvis Södra stambanans dubbelspår har.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •