
Ursprungligen postat av
/jes
Nu har det blivit en återgång till hur det var före upprustningen 2013-2015, dvs att vägskyddsanläggningen aktiveras efter avgång Aga mot Gåshaga. Funktionen att anläggningen aktiverades redan ett viss antal sekunder efter ankomst Aga (från 2015) var idiotisk eftersom uppehållen vid Aga kan variera mycket på grund av personalbyte, allt medan köerna växte på Södra Kungsvägen med oönskat beteende av alla slags trafikanter. Då kan man tala om säkerhetsrisker, med andra ord har säkerhetsrisken minskat med den nu genomförda återgången till hur det var förr!
Jag gissar, utan att ha kollat, att V-försignalen får fast sken innan vagnen passerar hastighetsskylten 80, en hastighet som sällan uppnås på den korta sträckan mellan Aga och Skärsätra, dessutom ordentlig stigning. "Full fart" verkar lite överdrivet.
Och, en spårvagn kan bromsa, magnetskenbromsar nyper mycket bra om det skulle behövas. Alla passagerare samlas i en hög längst fram i vagnen.