Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kennedy.. [US]

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Kennedy.. [US]

Ett DART-tåg som sköter den lokala trafiken i Dallasområdet passerar den plats där president John F Kennedy blev ihjälskjuten den 22 november 1963. Bilden tog jag den 1 december 2008 och det var inte många människor som hade sökt sig till den historiska platsen. Jag fick veta att de styrande i Dallas länge tyckte att det inte var något att uppmärksamma. När jag besökte platsen i år var det helt annorlunda och jag noterade att platsen har blivit ett turistmål med många besökare från när och fjärran

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kennedy.. [US] – 'The Grassy Knoll' bakom fotografen Mr G

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg

Ett DART-tåg som sköter den lokala trafiken i Dallasområdet passerar den plats där president John F Kennedy blev ihjälskjuten den 22 november 1963. Bilden tog jag den 1 december 2008 och det var inte många människor som hade sökt sig till den historiska platsen. Jag fick veta att de styrande i Dallas länge tyckte att det inte var något att uppmärksamma. När jag besökte platsen i år var det helt annorlunda och jag noterade att platsen har blivit ett turistmål med många besökare från när och fjärran
    Snett bakom platsen där Mr G stod och fotograferade den här bilden vid Elm Street i Dallas ligger t.h. den berömda s.k. The Grassy Knoll ('den runda gräskullen') som förekom i de många spekulationerna om den eventuella andra skytten vid det dödliga attentatet mot JFK den 22 november 1963.

Det fanns ju ögonvittnen som påstod att man sett en skytt även där. Men den officiella Warrenkommissionen (som undersökte JFK-mordet) kom fram till att Lee Harvey Oswald var den enda skytten i fönstret på sjätte våningen uppe i The Texas School Book Depository.

Här en officiell karta från Warrenkommissionens rapport med området runt Elm Street och Dealey Plaza markerat med bl.a. den järnvägsviadukt över Elm Street som ses i Mr G:s bild. Bilden fri i Public Domain.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Kennedy.. [US] – 'The Grassy Knoll' bakom fotografen Mr G

Tack Arne, intressant information! Det finns ju också lite tåganknytning till mordet. En av vittnena var en järnvägsanställd, "a switchman", som ska ha sett hela skeendet från sin arbetsplats i ett tvåvåningshus just intill Dealey Plaza.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •