Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 1)

Sommarresa 2017 (Del 1)

Såhär på annandagen är det kanske lagom att lägga upp lite bilder från min sommarresa 2017.
    Resan började 3 juli 2017 med ett flyg från Köpenhamn till Madrid, därifrån tog jag mig vidare med flyg till Faro i södra Portugal. I Faro öppnades järnvägsstationen 1889. Här är en karta över järnvägsnätet i Portugal och här en karta över CPs linjenät. Från Faro kan man åka västerut till Lagos, österut till Vila Real de Santo Antonio, som ligger precis på gränsen till Spanien, dock finns det ingen järnväg som går över gränsen. Hela sträckan från Lagos till Vila Real de Santo Antonio kallas för Linha do Algarve. Sträckan öppnades i omgångar från 1889 till 1922. Endast sträckan mellan Faro och Tunes på huvudlinjen till Lissabon är elektrifierad. Mer om sträckan till Lissabon senare.

5-7 juli
    07051017 by Anders Olsson, on Flickr
    Ett ensamt lok på stationen i Faro. Loket är Class 5600, byggda av Siemens i samarbete med Sorefame, en inhemsk tillverkare av järnvägsfordon. Loken är en tidig föregångare till Siemens Eurosprinter-familjen.

07051018 by Anders Olsson, on Flickr
    Det är inte direkt några skönheter dessa tåg, tyvärr ser det ut så här på många ställen i Portugal och speciellt i Faro. Damerna i grön/röda kläder har städat tåget, tyvärr verkar det bara vara insidan de bryr sig om.

07062056 by Anders Olsson, on Flickr
    Flygplatsen ligger bara en liten bit utanför staden och flyg som ska landa går ner över staden och man kan få många trevliga bilder på flygplan (om man nu är intresserad av sånt). Såhär kan det bli om man vill ha både tåg och flyg på samma bild.

07062057 by Anders Olsson, on Flickr
    Som synes är det strålande väder och inte ett moln på himlen denna dag. Tåg mot Vila Real de Santo Antonio står inne och inväntar sin avgångstid. I bakgrunden syns vad jag förmodar är något sorts godsmagasin. Tågen som har hand om trafiken på Linha do Algarve är Série 0450. De byggdes ursprungligen 1965, men fick en ordentlig modernisering 1999. 19 stycken är i trafik med en maxhastighet på 120km/h. Även desssa är byggda av Sorefame.

07062058 by Anders Olsson, on Flickr
    Till vänster ser vi ett Alfa Pendular sticka fram och till höger är det ett Intercidades, båda dessa tåg går till Lissabon.

07062059 by Anders Olsson, on Flickr
    Förmodligen samma Intercidades som på förra bilden men från andra änden.

07073015 by Anders Olsson, on Flickr
    Om ni har missat det var det Faro jag besökte.

8 juli
    Dags att lämna Faro för att resa norrut. Dessa två Alfa Pendular skulle båda gå till Lissabon med bara några minuter imellan. Jag skulle åka med det ena, några skyltar på plattformarna fanns det inte och informationen som stod på tåget stämde inte med vad som stod på min biljett. Men med en snabb koll på cp.pt hamnade jag till slut på rätt tåg.
    07084002 by Anders Olsson, on Flickr
    07084003 by Anders Olsson, on Flickr
    Alfa Pendular sattes i trafik 1999 på sträckan Porto-Lissabon-Faro. Tåget har en maxhastighet på 220km/h och har korglutning. Tågen monterades ihop av ADtranz i fabriken som tidigare inhyste Sorefame. Numera har en del av tågen (kanske alla) fått en ny och fin uppfräschning med grå och gröna färger.

Var det bär av efter Faro räknar ni säkert ut, ska försöka lägga ut en ny del imorgon.
    Tack för visat intresse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sommarresa 2017 (Del 1)

Tack för fina bilder från ett land vi inte sett så mycket från på Postvagnen!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för fina bilder från ett land vi inte sett så mycket från på Postvagnen!
    Nej, bilder från Portugal är rätt sällsynt här. Det blir mer från detta fina land så det är bara till att hålla ut

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nej, bilder från Portugal är rätt sällsynt här. Det blir mer från detta fina land så det är bara till att hålla ut
    Ut håller vi så gärna!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

07062057 by Anders Olsson, on Flickr
    Som synes är det strålande väder och inte ett moln på himlen denna dag. Tåg mot Vila Real de Santo Antonio står inne och inväntar sin avgångstid. I bakgrunden syns vad jag förmodar är något sorts godsmagasin. Tågen som har hand om trafiken på Linha do Algarve är Série 0450. De byggdes ursprungligen 1965, men fick en ordentlig modernisering 1999. 19 stycken är i trafik med en maxhastighet på 120km/h. Även desssa är byggda av Sorefame.

Trevligt reportage!
    Vad kan det vara i "puckeln" man ser vid bortre ingången?

8 juli
    Dags att lämna Faro för att resa norrut. Dessa två Alfa Pendular skulle båda gå till Lissabon med bara några minuter imellan. Jag skulle åka med det ena, några skyltar på plattformarna fanns det inte och informationen som stod på tåget stämde inte med vad som stod på min biljett. Men med en snabb koll på cp.pt hamnade jag till slut på rätt tåg.
    .
    Varför gick det två tåg så tätt intill varandra, var det så många resenärer att det behövdes förstärkning eller gick de till olika stationer, eller fortsatte vidare åt olika håll efter Lissabon? Jag hittar inte några såna tåg när jag kollat lite i januari,

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag gissar på klimatanläggningen, eller delar av densamma.

Trevligt reportage!
    Tack för det.
    Vad puckeln innehåller har andra bättre koll på än jag

Varför gick det två tåg så tätt intill varandra, var det så många resenärer att det behövdes förstärkning eller gick de till olika stationer, eller fortsatte vidare åt olika håll efter Lissabon? Jag hittar inte några såna tåg när jag kollat lite i januari,
    Detta med de två tågen är lite förbryllande. Är 1,5 år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljer. Jag har för mig att det ena tåget fortsatte norrut från Lissabon mot Porto, medans det andra hade slutstation Lissabon. Resan skedde ju i juli och det var mycket folk på det tåget jag åkte med. Att det inte finns några dubbla tåg i januari är kanske inte så konstigt, eftersom det inte bör vara en lika stor resmånad (läs turister) som i juli.

Jag lyckades hitta biljetten från Faro-Lissabon, det var tåg 21184 jag åkte med som avgick 15.15 från Faro. Tyvärr finns det väl inget ställe där man kan hitta historiska tidtabeller från Portugal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är ganska säker på att puckeln innehåller kylaren. Eller två kylare. Vagnarna är typiska Budd-vagnar, byggda på licens av Sorefame. Detsamma gäller vagnarna i loktåget på en bild. Det betyder att motorvagnarna är europiserade versioner av Budds RDC, Rail Diesel Car. Dessa hade två kylare i en "dom" på taket - och de såg ut precis som denna puckel, men var högre. Det är förmodligen alltså en motorvagn och en manövervagn vi ser.
    Sorefame var en av få tillverkare som hade licens att bygga vagnar enligt Budds konstruktion (det fanns en fransk tillverkare också, kanske någon mer). Sorefame byggde på 50-talet faktiskt också några elektrolok, som hade helsvetsad rostfri korg enligt Budds principer.
    Foto på en RDC (från Flickr):
    https://c1.staticflickr.com/8/7277/2...aec2cf72_b.jpg

Berra

Senast redigerat av Bertil Bengtsson den 2018-12-29 klockan 14:14:01. Anledning: Lagt till en bild

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •