Såhär på annandagen är det kanske lagom att lägga upp lite bilder från min sommarresa 2017.
Resan började 3 juli 2017 med ett flyg från Köpenhamn till Madrid, därifrån tog jag mig vidare med flyg till Faro i södra Portugal. I Faro öppnades järnvägsstationen 1889. Här är en karta över järnvägsnätet i Portugal och här en karta över CPs linjenät. Från Faro kan man åka västerut till Lagos, österut till Vila Real de Santo Antonio, som ligger precis på gränsen till Spanien, dock finns det ingen järnväg som går över gränsen. Hela sträckan från Lagos till Vila Real de Santo Antonio kallas för Linha do Algarve. Sträckan öppnades i omgångar från 1889 till 1922. Endast sträckan mellan Faro och Tunes på huvudlinjen till Lissabon är elektrifierad. Mer om sträckan till Lissabon senare.
5-7 juli
07051017 by Anders Olsson, on Flickr
Ett ensamt lok på stationen i Faro. Loket är Class 5600, byggda av Siemens i samarbete med Sorefame, en inhemsk tillverkare av järnvägsfordon. Loken är en tidig föregångare till Siemens Eurosprinter-familjen.
07051018 by Anders Olsson, on Flickr
Det är inte direkt några skönheter dessa tåg, tyvärr ser det ut så här på många ställen i Portugal och speciellt i Faro. Damerna i grön/röda kläder har städat tåget, tyvärr verkar det bara vara insidan de bryr sig om.
07062056 by Anders Olsson, on Flickr
Flygplatsen ligger bara en liten bit utanför staden och flyg som ska landa går ner över staden och man kan få många trevliga bilder på flygplan (om man nu är intresserad av sånt). Såhär kan det bli om man vill ha både tåg och flyg på samma bild.
07062057 by Anders Olsson, on Flickr
Som synes är det strålande väder och inte ett moln på himlen denna dag. Tåg mot Vila Real de Santo Antonio står inne och inväntar sin avgångstid. I bakgrunden syns vad jag förmodar är något sorts godsmagasin. Tågen som har hand om trafiken på Linha do Algarve är Série 0450. De byggdes ursprungligen 1965, men fick en ordentlig modernisering 1999. 19 stycken är i trafik med en maxhastighet på 120km/h. Även desssa är byggda av Sorefame.
07062058 by Anders Olsson, on Flickr
Till vänster ser vi ett Alfa Pendular sticka fram och till höger är det ett Intercidades, båda dessa tåg går till Lissabon.
07062059 by Anders Olsson, on Flickr
Förmodligen samma Intercidades som på förra bilden men från andra änden.
07073015 by Anders Olsson, on Flickr
Om ni har missat det var det Faro jag besökte.
8 juli
Dags att lämna Faro för att resa norrut. Dessa två Alfa Pendular skulle båda gå till Lissabon med bara några minuter imellan. Jag skulle åka med det ena, några skyltar på plattformarna fanns det inte och informationen som stod på tåget stämde inte med vad som stod på min biljett. Men med en snabb koll på cp.pt hamnade jag till slut på rätt tåg.
07084002 by Anders Olsson, on Flickr
07084003 by Anders Olsson, on Flickr
Alfa Pendular sattes i trafik 1999 på sträckan Porto-Lissabon-Faro. Tåget har en maxhastighet på 220km/h och har korglutning. Tågen monterades ihop av ADtranz i fabriken som tidigare inhyste Sorefame. Numera har en del av tågen (kanske alla) fått en ny och fin uppfräschning med grå och gröna färger.
Var det bär av efter Faro räknar ni säkert ut, ska försöka lägga ut en ny del imorgon.
Tack för visat intresse.