Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En halvgammal tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En halvgammal tisdagsbild

Var tog jag den här bilden under ett avlägset 1980-tal?

Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild

Ledtråd: Stationshuset finns kvar, men inte bangården.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Örebro ?

Rättvik ?

Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-12-25 klockan 20:03:16.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Storvik?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Persson Visa inlägg
    Storvik?
    Nej, det är varken Rättvik eller Storvik.
    (Och inte heller Örebro, en gissning som i och för sig får anses som upphävd eftersom gissaren hade kastat in en ny gissning. Jag ser gärna att ändrade gissningar görs i form av ett nytt inlägg; det blir tydligare så.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sundsvall västra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Karlsborg

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Sundsvall västra.
    Nej, inte Sundsvall västra, och som sagt inte heller Storvik. Men i Norrland ligger denna f d station.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Söderhamn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Timrå?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gissar på Söderhamn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Söderhamn? gamla stationen

Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + reprisbilder

Citat Ursprungligen postat av Peter I Klippan Visa inlägg
    Söderhamn
    Där satt den! Alltså gamla stationen i Söderhamn. Byggnaden är en klenod och finns kvar, men bangården är helt borta. Det beror förstås på Ostkustbanans linjeomläggning 1997, som förkortade restiden rejält och ändrade Söderhamns järnvägsgeografi i grunden.

Bilden är från den 8 juli 1983, liksom de här båda bilderna som jag har visat förut i Postvagnen:

Om jag minns rätt var trafiken mellan Söderhamn och Hudiksvall (kanske Sundsvall?) avstängd då för banarbeten. Da-loket i tåget från Stockholm gjorde därför rundgång i Söderhamn. Lokomotorn på frågebilden är som synes Z67 622.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Var tog jag den här bilden under ett avlägset 1980-tal?

Du har fått med en väldigt trevlig godsvagn på bild i bakgrunden.
    Lps (fd Klps) är det.
    Vagnen är framtagen 1966-67 någon gång för Kornäs-Marma AB som hade ett väldigt stort sågverk i Marmaverken,
    så vagnen är till för att transportera sågad trä från Marmaverken till hamn i Gävle och man var tidigt ute med att bunta ihop virket till ett paket och som synes ligger två sådana paket på varje vagn, två lyft med trucken så är vagnen lastad.
    Bred är vagnen också , 3600 mm vilket gör att transporterna skede med specialtillstånd.
    Vet faktiskt inte hur många vagnar dom hade för serien ligger ihop med en drös vagnar som SCA använde för att transportera flak till Holmsund, 91 vagnar totalt i alla fall.
    Sågverket i Marmaverken lades ner 1989 (det som ligger där idag är små rester av det stora och drivs av ett annat företag, vet inte när dom startade driften igen) och vagnarna skrotades antagligen kort efter.
    Och sådant effektivt sätt att transportera sågad virke har man inte sett sedan dess.

Så när du var där så hade dagens godståg från Marmaverken antagligen precis kommit in, och väntar på fortsatt resa till Gävle .
    Trevligt , inte ofta man ser dom i färg.

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Du har fått med en väldigt trevlig godsvagn på bild i bakgrunden.
    Lps (fd Klps) är det.
    Vagnen är framtagen 1966-67 någon gång för Kornäs-Marma AB som hade ett väldigt stort sågverk i Marmaverken,
    så vagnen är till för att transportera sågad trä från Marmaverken till hamn i Gävle och man var tidigt ute med att bunta ihop virket till ett paket och som synes ligger två sådana paket på varje vagn, två lyft med trucken så är vagnen lastad.
    Bred är vagnen också , 3600 mm vilket gör att transporterna skede med specialtillstånd.
    Nu blir vi lite off-topic, men ändå:
    Jag sommararbetade 1970 på ett mindre sågverk i Bälgviken (söder om Eskilstuna) och då paketerades allt färdigt virke i sådana paket, som bands ihop med plåtband, och för varje dimension på virket fanns det klart utsagt hur många bräder på bredden det skulle vara, och hur många lager innan ett tunt strö (mycket tunn brädbit) lades in, och innan paketet var fullt. Paketen fick alltså ett ganska väl standardiserat mått.
    Så, hur tidigt ungefär började Marma med att leverera i paket (och var Bälgviken också tidigt ute)?
    Du skriver att vagnarna var extra breda, men var inte standardpaketen avpassade för att kunna köras med tåg?

För att få upp oss på spåret så gick det mesta av leveranserna vad jag minns med lastbil in till Eskilstuna, medan däremot stod det ett par flisvagnar på västra stickspåret på stationen som det gick ett transportband till från stora sågen. Vagnarna hämtades av lokalgodståget minns jag, men sågverket var öppet även första veckan av industrisemestern, när lokalgodståget var indraget, och då fick vi gå bort en gång och med handkraft flytta på vagnarna någon vagnslängd för att en redan var full.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu blir vi lite off-topic, men ändå:
    Jag sommararbetade 1970 på ett mindre sågverk i Bälgviken (söder om Eskilstuna) och då paketerades allt färdigt virke i sådana paket, som bands ihop med plåtband, och för varje dimension på virket fanns det klart utsagt hur många bräder på bredden det skulle vara, och hur många lager innan ett tunt strö (mycket tunn brädbit) lades in, och innan paketet var fullt. Paketen fick alltså ett ganska väl standardiserat mått.
    Så, hur tidigt ungefär började Marma med att leverera i paket (och var Bälgviken också tidigt ute)?
    Du skriver att vagnarna var extra breda, men var inte standardpaketen avpassade för att kunna köras med tåg?

För att få upp oss på spåret så gick det mesta av leveranserna vad jag minns med lastbil in till Eskilstuna, medan däremot stod det ett par flisvagnar på västra stickspåret på stationen som det gick ett transportband till från stora sågen. Vagnarna hämtades av lokalgodståget minns jag, men sågverket var öppet även första veckan av industrisemestern, när lokalgodståget var indraget, och då fick vi gå bort en gång och med handkraft flytta på vagnarna någon vagnslängd för att en redan var full.
    Ja det var under den tiden man började med paket, vad standarden är anpassad för vet jag inte , ofast är det en 6-8 paket per vagn och mycket luft.
    Marma hade två paket , specialgjorda antagligen för denna transport och vagnarna där lastbredden är 3456 mm, lastbredd i en vanlig Os eller Kbps är 2866 mm.
    Vill inte hänga ut någon i denna diskution så jag tar hjälp av Samlingsportalen om jag nu får detta att fungera.

Vanlig lastning, det ska in med strö och en drös paket :
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KEAE01637

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KEAE02770

http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBDB14716_05

Och så kommer det till Eslöv då hela faderullan har flyttat på sig så det måste lastas om , och så skyller man på SJ för att man inte kan lasta.
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KEAE02007

Marma och deras vagn, två lyft , inte så högt men brett.
    http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KEAE01306

http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBDB14714_01

M.V.H Anders.k.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •