Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hoffa tänder ett ljus i bagageluckan 2018

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Hoffa tänder ett ljus i bagageluckan 2018

Hoffa tänder ett ljus i bagageluckan I

Det hände sig vid den tiden då det från Kung Borg utgick ett påbud att alla skulle gå till valurnan för att låta skattesänka sig.

- Gack så frimodeligen fram och lämna dina tre kuvert, sa urnchefen.

Urnan var inte rund som en urna ska vara. Den var stor, fyrkantig och av trä. Valurnor skiljer sig därmed – fförutom på innehållet - ganska mycket från gravurnor, väl att märka. Och lkuverten fick man inte stoppa i själv. Det gjorde chefen för valurnan.
    När alla lappar räknats ihop på rätt sätt efter att alla hade skattesänkt sig.skulle man bli rik.
    Rikast blev de som stod på de tre första sidorna i Taxeringskalendern. De som inte blev rikare blev det beroende på att de inte hade någon inkomst att skattesänka. Eller var nolltaxerare. Där var det färdigsänkt så att säga. Allt enligt regeln ”Den som haver skola varda givet”.

Det var vid den tiden jag mötte Jesus.

Inte i kyrkan, Filadelfia, Frälsis eller hos Heliga Dödens Nyktra Riddare.
    Jag mötte honom mitt i verkligheten. Dvs i en annan verklighet än den som råder i i kyrkan, Filadelfia, Frälsis eller hos Heliga Halvnyktra Riddare.
    Jag kom att under några år leva nära Jesus. Han redde sitt läger 50 meter från mitt. I samma bostadsrättsförening.
    Han hade halvlångt hår och skägg. Som man enligt konvenansen ska ha när man heter Jesus.

Han kom inte alls från ett stall i Nasaret. Han kom från ett garage i latinamerika. Någon hade glömt heljuset på utanför vilket hade lockat dit tre arbetslösa män som sökte jobb. Vilket de fick omedelbart. Med att ladda batteriet på Forden som stått och tömt batteriet med helljuset. Där fann de en bebis i en vinlåda mitt bland domkrafter, skrotbilar och oljefat. De skänkte barnet sina verktyg på det att han i sinom tid skulle bliva en skicklig bilmekaniker.
    .Jesus d.y. som växte upp som bilmek miste dessvärre ena armen i unga år när en lastbilshuv slog igen och på grund av detta exporterade han sig till ett land där han eventuellt kunde förvänta sig att få ett enarmsjobb. Och prövade många yrken under en delvis motoriserad gesällvandring. I stort sett allt utom gerillasoldat.

När han kom till vår bostadsrättsförening körde han en vinglig japansk minibus som var mer mini än buss. Den hade fått sig en hel del skavanker. Däribland trasiga blinkers.
    Det är ju inte lätt att köra en för liten japansk minibuss med en arm. Han kunde ju bara ge tecken åt ena hållet och det gick ju åt pipsvängen varje gång. Det brukar ju gå den vägen när man ger tecken åt höger men snöborsten och svänger åt vänster. I latinamerika måste man alltid ge tecken. Här också. Om man inte är lokförare eller kör BMW.
    Men nu var inte Jesus lokförare. Han anställdes i en här icke namngiven kommun som musiklärare. Efter ett första och ett utomordentligt kort försök som trafiklärare. När han klämde jackärmen i dörren på firman utan att märka det befanns han plötslig olämplig. Men inte enbart för att han rycktes tillbaka och drämde bakhuvudet i dörrposten.

Senare fick han jobb som kommunal musiklärare. På vikariat, gitarr, piano och som genom ett ytterligare under även på fiol. Barnen tyckte det var jätteroligt att gå till honom. Inte för att de lärde sig något. Men det var det inget som man förväntade sig i en tid då samhället kretsade kring två ord; Sysselsättning och skattesänkning.
    Hur handgripligheterna gick till är oklart. Ett piano kan klaras med ena handen. Det vet jag av egen erfarenhet. Och då med ett finger. Som efter genomgången maskinskrivningskurs hos Rikspolisstyrelen.
    En impoviserad pekfingervals på temat Gubben Noak. Men varför krångla till det. En trumpet har ett hål att blåsa i. Varför ha en och en halv meter dubbla rader knappar att slå på? Jesus klarade det galant. Hans fem fingrar löpte formligen gatlopp fram och tillbaka längs knappbrädan.

Gitarr blir värre. Där måste han ha klämt lådan med ena knäet mot bröstet och skött stränganslaget med överkäkens gaffeltrucktänder som plektrum för att kunna lösa vänsterfäpplet på greppbrädan.
    Fiol måste ha varit överkurs. Den enda lösning jag kan se är att trycka gnidbrädan mot en väggmonterad tigersåg där man har ersatt sågbladet med en stråke. Då blir det raska stråktag. Man får ett mellanting vad tempot anbelangar mellan raska gånglåtar från Siljansbygden och paganinikonserter.. Ni som sett stråkföringen i Bruce Springsteens band inser vad jag menar.

Reklampaus - forts del II

Senast redigerat av Hoffa den 2018-12-24 klockan 23:44:45.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Hoffa tänder ett ljus i bagageluckan 2018

Inslaget sponsras av Parkeringskontoret och Stockolms Karbonpappersfabrik

Hoffa tänder ett ljus i bagageluckan II

Man kan bara man vill heter det. Man kan skicka folk till att promenera på månen och åka hem igen.
    Man kan precis allt – utom att bilda regering – om viljan är den rätta.

Jesus drygt tvåtusen år äldre namne var inte dålig han heller. Han kunde med dåtida teknik och kunskaper gå på vattnet, utfodra väldigt många med nästan ingenting och läka och återställa lama och svårt sjuka.
    Detta ogillades av myndigheterna. Man såg honom som en stor säkerhetsrisk och tog honom av daga på ett ytterst plågsamt sätt. Ett verksamhetsområde som grymligheten utvecklat till en konstart.

Att sticka ut hakan i en ogästvänligt sinnad miljö var lika farligt då som nu. Men få har satt så djupa avtryck i historien som han.
    Jag undrar om en musiklärare som kan spela fiol med en arm blir ihågkommen under drygt tvåtusen år. Snarare blir det med honom som med oss andra.
    Vi blir ihågkomna precis så länge det tar för gropen i vattnet att sluta sig sedan vi har dragit upp fingret ur det.

Med visst stöd av gammal fornkultur och tvåhundraprocentigt dito av handeln firar vi Jesu födelse, död samt återuppståndelse i raskt tempo under fyra månader. Fariséerna har vunnit i det långa loppet. Religion är lönsamt men farlig när den blandar sig i politiken.

Man får akilja på religion och tro. Religion bygger jättehus, trycker böcker och organiserar människor och tvingar på dem plikter aoch regler. Och startar förutom suggestionsfabriker ett och annat krig.

Tro gör inget sånt. Därför vet ingen vad det är.

Men tro är övertygelsen – eller inbillningen - att AIK ska vinna nästa hemmamatck. Att man ska klara sig in till stan utan att polisen ska märka att avgassystemet har ramlat av.
    Tro är att på en stock vid en svart tjärn koltrast från motsatta sidan och tranors trumpetande långt borta få för sig att evolutionen måtte ha haft lite starthjälp. Utan evolution inga amöbor. Inga myror, Inga rostiga bagageluckor. Inga datorer. Inga parkeringsböter.

Sittande på den ruttnande stocken vid sjön fylls jag ständigt av förundran; Vad är evolution?

Vad är det som kan få en enarmad man att spela fiol?

Alldeles osökt apropå evolutionen. Har någon sett till Gertrud? Den skönaste lapplisan i hela skapelseberättelsen. Hon skriver historiens vackraste böteslappar. Vilken handstil. Jag saknar henne. Lockar inte vindrutetorkarna längre?

Små blåvita gnistor följer knastrande en strömavtagare på kvällens sista tåg förbi Gredby. Små ispärlor på räler skapar ett märkligt återsken från bangårdens natriumbelysning. Bakom önster i fonden glittrar julgranar. Människor andas ut. Människor Gläds. Människor minns. Människor saknar.
    Julen är barnens och de gamlas högtid. Ta barnen i knäet och berätta något de kan berätta för sina barn. Krama de gamla och lyssna till det du ska berätta för dina barn. Innan vattengropen efter ditt uppdragna finger sluts.

Och du. Allt ordnar sig.

Det julnatt och Haldan nattad och utmattad. Är någon därute snäll och trycker till luckan. Det drar kallt.

Blåser ut ljuset i bagageluckan.

Kanske hörs vi om ett eller annat år.

Hoffa

Senast redigerat av Hoffa den 2018-12-24 klockan 23:55:27.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så blev det julnatt i år också. Tack Hoffa!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

STORT TACK ännu en gång!!

//Bengt H

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Amen.
    Så blev det jul i år också.

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Haldan och dess kompanion har gjort det igen. Tack!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •