Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Inovativ handbroms?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inovativ handbroms?

Är detta en vanlig metod?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inovativ handbroms?

Den är inte tillåten oavsätt om den är vanlig eller ej.

/Lars

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Påminner obehagligt mycket om den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Armagh_rail_disaster

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu vet ju alla som jobbar i verkligheten hur och var man kan göra på olika sätt utan att riskera säkerheten! Då det inte behövs stor kraft för att sätta ett järnvägsfordon i rörelse (vilket alla vi som växlar vet när det saknas någon decimeter mellan fordon för att få på kopplet) behövs inte heller mycket för att det ej ska kunna komma i rullning på spår som i stort sett är plana! En brädbit som dessutom kanske är "påkörd" under hjulet stoppar många ton vid några promilles lutning! Och särskilt lok brukar vara väldigt "tungrullade" då både alla bromsblock och motorer motar och gör att det går tungt! Därför ser säkert det på bilden värre ut än vad det är för en utomstående! Men naturligtvis är parkeringsbroms som tillsätts från hytten bäst.

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Det har jag sett många gånger och det verkar fungera. Det går även att stoppa en rullande vagn på detta sätt, men man kanske får upprepa behandlingen några gånger. Även om träbiten bara är några mm tjock krävs det mycket kraft för att hjulet skall rulla upp och över. Bäst är väl en bromssko men fördelen med en träbit är att den inte behöver tas bort när vagnen skall flyttas avsiktligt.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Den där metoden var i princip standard i min barndoms Åseda på 1950- och 1960-talen.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Lämnat forumet
    Medlem
    mar 2018

Det är väl nästan den enda metoden som fungerar på rännräls i asfalt. Om man nu inte skall dra åt handbromsen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nu vet ju alla som jobbar i verkligheten hur och var man kan göra på olika sätt utan att riskera säkerheten! Då det inte behövs stor kraft för att sätta ett järnvägsfordon i rörelse (vilket alla vi som växlar vet när det saknas någon decimeter mellan fordon för att få på kopplet) behövs inte heller mycket för att det ej ska kunna komma i rullning på spår som i stort sett är plana! En brädbit som dessutom kanske är "påkörd" under hjulet stoppar många ton vid några promilles lutning! Och särskilt lok brukar vara väldigt "tungrullade" då både alla bromsblock och motorer motar och gör att det går tungt! Därför ser säkert det på bilden värre ut än vad det är för en utomstående! Men naturligtvis är parkeringsbroms som tillsätts från hytten bäst.
    Det finns tyvärr många som "jobbar i verkligheten" som tror att den egna kunskapen och erfarenheten är tillräcklig. Dessbättre finns en samling regler som har delvis tillkommit efter att sådana egna kunskaper och erfarenheter har visat sig inte räckte till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det finns tyvärr många som "jobbar i verkligheten" som tror att den egna kunskapen och erfarenheten är tillräcklig. Dessbättre finns en samling regler som har delvis tillkommit efter att sådana egna kunskaper och erfarenheter har visat sig inte räckte till.
    Vid pågående växling på sidospår som är parkeringsspår är detta tillåtet? Fordonen ska ej rimligen kunna komma i rullning tror jag är formuleringen i TTJ.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Vid pågående växling på sidospår som är parkeringsspår är detta tillåtet? Fordonen ska ej rimligen kunna komma i rullning tror jag är formuleringen i TTJ.
    Då är det nog dags att läsa TTJ igen .....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Learn the rules carefully, so you know how to break them properly" läste jag i en lärobok någon gång. Tror att det handlade om programmering?!? Nå, givetvis ska vi inte uppmuntra till avvikelser från reglerna, dock är det ett faktum att en väl vald och rätt placerad träbit fungerar utmärkt för att hålla ett fordon stillastående.

Sen har den enligt sin egen upplevelse allvetande Bengtsson en poäng i att de som tror att de har koll inte alltid har koll! Har man fått för sig att det funkar utmärkt och sen inte tänker på att det räcker med en liten puff över buffertarna för att den där träbiten ska ramla bort, så blir man ju lätt besviken. Det gäller att veta inom vilka ramar det man har lärt sig är tillämpligt. Och den kunskapen är det många som tillägnar sig alltför sent...

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Fast ibland funkar träbitar och stenar mindre bra också... (närbild)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Fast ibland funkar träbitar och stenar mindre bra också... (närbild)
    Fast förmodligen så hade det gått bra med träbitar så många gånger att det ansågs idiotsäkert.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    "Learn the rules carefully, so you know how to break them properly" läste jag i en lärobok någon gång. Tror att det handlade om programmering?!? Nå, givetvis ska vi inte uppmuntra till avvikelser från reglerna, dock är det ett faktum att en väl vald och rätt placerad träbit fungerar utmärkt för att hålla ett fordon stillastående.

Sen har den enligt sin egen upplevelse allvetande Bengtsson en poäng i att de som tror att de har koll inte alltid har koll! Har man fått för sig att det funkar utmärkt och sen inte tänker på att det räcker med en liten puff över buffertarna för att den där träbiten ska ramla bort, så blir man ju lätt besviken. Det gäller att veta inom vilka ramar det man har lärt sig är tillämpligt. Och den kunskapen är det många som tillägnar sig alltför sent...
    Jo, i begynnelsen av min järnvägsbana (dvs i slutet av 80-talet) växlade jag ibland på några stationer, och en av dem fylldes en sommar på av lastade IKEA-vagnar, och det började bli trångt samtidigt som det fanns ett ledigt stickspår på kanske 150 meter som sällan användes. I samband med att några av dessa vagnar skulle sändas iväg bestämdes i samråd att vi skulle fylla det lediga spåret, som var så byggt att det blev mer och mer lutning mot en stoppbock. Växlingsledare enligt turlistan var jag, med mig hade jag en lokomotorförare och en växlare från grannstationen med kanske 40 års sammanlagd erfarenhet av växling. Eftersom 3-4 vagnar skulle gå närmast lokomotorn genom alla rörelser ville jag koppla bromsen på dessa, men blev totalt nedröstad av "folk som visste bättre". Och fort gick det inte från början, och man hade ju gärna sett att det gått att bromsa från kanske 8-10 km/h till stopp på 100 meter, men det gjorde det inte. Och trots att 6 axlar gick genom stoppbocken innan det stannade var det fortfarande en sanning att "växla med luft på, det gör man bara inte, det tar bara tid". Men det är varken långsammare eller dyrare än att lasta om vagnar och sedan lyfta med mobilkran.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag är ingalunda allvetande. Men olycks- och tillbudsrapporter är nyttig läsning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag är ingalunda allvetande. Men olycks- och tillbudsrapporter är nyttig läsning.
    Word!

Men jag tycker att jag har läst ganska många och de tenderar att förmedla en ensidig och ganska fantasilös bild av det mänskliga omdömet, som framställs som en ren begränsning och inte som den förmåga det även är. Visst är det bra att försöka göra saker idiotsäkra, men man kommer ju alltid att ligga ett steg efter idiotin; borde man inte ta detta med riskanalyser lite mer på allvar och försöka ligga steget före i stället - på riktigt alltså, inte på låtsas som det ännu ofta är?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag jobbade som stuveriarbetare i min ungdom var det nästen en oskriven lag att vi skulle använda plankor när vi växlade vagnar med wire och capstan. Visst var det lite riskabelt att luta sin mot hjulet och peta ín plankan under hjulet och när vagnen rullade över plankan skulle man fånga upp plankan och snabbt placera den framför hjulet. Ofta fick man upprepa manövern en fyra till fem gånger så det gällde att dra undan fingrarna och samtidigt se till att man inte slog huvudet i vagnen som kunde rulla fram i ganska god fart.
    Lokförarna som hämtade vagnarna gillad att vi använder plankor eftersom det bara var att koppla på loket och låta vagnarna rulla över plankorna. Var det någon som använde låsblocken så blev det ett fasligt liv när blocket skrapade mot rälsen och lokföraren som måste leta rätt på stoppblocken var inte glada över att tvingas lämna den varma och gosiga förarhytten.
    Gissar att det finns gott om gamla stoppblock på botten vid kajkanten för det var ofta dit lokföraren förpassade stoppblocken.
    Kommer ihåg att vi ibland använde lite grövre plankor för att få stopp på lite tyngre vagnar och då gled plankan framför hjulet samtidigt som hjulet slutade snurra. Snacka om att fixa hjulplattor!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    När jag jobbade som stuveriarbetare i min ungdom var det nästen en oskriven lag att vi skulle använda plankor när vi växlade vagnar med wire och capstan. Visst var det lite riskabelt att luta sin mot hjulet och peta ín plankan under hjulet och när vagnen rullade över plankan skulle man fånga upp plankan och snabbt placera den framför hjulet. Ofta fick man upprepa manövern en fyra till fem gånger så det gällde att dra undan fingrarna och samtidigt se till att man inte slog huvudet i vagnen som kunde rulla fram i ganska god fart.
    Lokförarna som hämtade vagnarna gillad att vi använder plankor eftersom det bara var att koppla på loket och låta vagnarna rulla över plankorna. Var det någon som använde låsblocken så blev det ett fasligt liv när blocket skrapade mot rälsen och lokföraren som måste leta rätt på stoppblocken var inte glada över att tvingas lämna den varma och gosiga förarhytten.
    Gissar att det finns gott om gamla stoppblock på botten vid kajkanten för det var ofta dit lokföraren förpassade stoppblocken.
    Kommer ihåg att vi ibland använde lite grövre plankor för att få stopp på lite tyngre vagnar och då gled plankan framför hjulet samtidigt som hjulet slutade snurra. Snacka om att fixa hjulplattor!
    Blir ytterst få gånger eller aldrig hjulplattor när det glider med ena hjulet upplyft på bromssko eller ev planka

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Blir ytterst få gånger eller aldrig hjulplattor när det glider med ena hjulet upplyft på bromssko eller ev planka
    Nä, då ska man åka en lång bit. Vilket förstås har hänt... Känner till ett fall där en bromssko glömdes kvar efter ett banarbete. Någon hade kommit på idén att måla den vackert röd, varvid den inte syntes i mörkret. Den blev påkörd i 60 km/h, som tur var höll sig tåget på spåret men det blev en (1) rejäl platta på det motsatta hjulet! Och så blev det förstås spårledningsfel lite då och då tills man reparerat skarvförbindningarna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    Men jag tycker att jag har läst ganska många och de tenderar att förmedla en ensidig och ganska fantasilös bild av det mänskliga omdömet, som framställs som en ren begränsning och inte som den förmåga det även är. Visst är det bra att försöka göra saker idiotsäkra, men man kommer ju alltid att ligga ett steg efter idiotin; borde man inte ta detta med riskanalyser lite mer på allvar och försöka ligga steget före i stället - på riktigt alltså, inte på låtsas som det ännu ofta är?
    Det låter intressant.
    Har du något exempel på hur man skulle kunna tänka i stället, helst något verkligt fall, annars något konstruerat?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •