Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Aktiva färjeförbindelser med järnvägsfordon?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Aktiva färjeförbindelser med järnvägsfordon?

Att GC lägger ner godstransporterna via Ystad till kontinenten skapar frågan vilka andra färjeförbildelser används för järnvägstransporter idag?
    Trelleborg vet jag men övrigt (om någon)?

/Lars

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Aktiva färjeförbindelser med järnvägsfordon?

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg
    Att GC lägger ner godstransporterna via Ystad till kontinenten skapar frågan vilka andra färjeförbildelser används för järnvägstransporter idag?

/Lars
    Rödby-Puttgarden och sen Italien till Sicilien.
    Sen vet jag inte exakt hur det är på Van-sjön i östra Turkiet, kanske bara godsvagnar över tågfärjan.

Jag tror inte det går något från Mukran/Sassnitz mot öster, utan bara till Trelleborg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Rödby-Puttgarden medför endast motorvagnståg och tveksamt om den ska anses "användas för järnvägstransporter".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Rödby-Puttgarden medför endast motorvagnståg och tveksamt om den ska anses "användas för järnvägstransporter".
    Vadå tveksamt? Även motorvagnar går väl på järnväg?

Annars lades väl Helsingborg-Helsingör ned långt innan spåranslutningen försvann?

Jag kan ju tycka att även möjliga tågfärjeförbindelser är av intresse, även om trådens fråga enbart avsåg "aktiva".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Motorvagnar används för persontransporter på järnväg.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-22 klockan 14:39:20.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tveksamheten avsåg rimligen om det med ordet "transporter" enbart avsågs godstransporter.
    Det sker ju en språklig glidning bort från ordet persontransporter då detta ofta associeras med boskapstransporter osv. Människor transportera inte längre, de reser. Gods däremot kan fortfarande transporteras. Det är ju bara ett i raden av alla uttryck som man vill förfina med vackra ord istället för att förbättra genom att göra något åt mera grundläggande saker.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LLJ Visa inlägg

/Lars
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Sen vet jag inte exakt hur det är på Van-sjön i östra Turkiet, kanske bara godsvagnar över tågfärjan.

Jag tror inte det går något från Mukran/Sassnitz mot öster, utan bara till Trelleborg.
    Man har byggt dubbelspår i södra Jylland så att den förbindelsen (utan färja) kanske tagit över godstrafiken ännu mer.

Wikipedia listar följande tågfärjelinjer men flera är väl nerlagda:
    Rødby–Puttgarden, som trafikeras av flera dagliga persontåg Köpenhamn–Hamburg i samtrafik mellan DSB och DB, men ingen godstrafik längre.
    Trelleborg–Sassnitz Mukran, godsvagnar och sovvagnar Malmö–Berlin tillhörande EuroNight-tåget Berlin Night Express.
    Trelleborg–Rostock, godsvagnar.
    Ystad–Świnoujście, godsvagnar.
    Stockholm–Åbo, godsvagnar. På rutten Stockholm–Åbo har aldrig funnits någon personvagnsöverföring på tågfärjor, utan de har enbart fört med sig godsvagnar med justerbara axlar (se bredspår).
    Åbo–Travemünde, godsvagnar (Ferroviasped) En för Finland viktig tågfärjelinje för godstrafik var länge Hangö–Travemünde, sedan 1998 omlagd till Åbo. Detta är fortfarande den viktigaste tågfärjelinjen för Finland.
    Sassnitz Mukran – Klaipeda, godsvagnar.
    Viborg–Kaliningrad, godsvagnar.
    Golfo Aranci–Civitavecchia, godsvagnar.
    Villa san Giovanni–Messina, person- och godsvagnar.
    Istanbul Sirkeci–Istanbul Haydarpasa, godsvagnar, materieltransport.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-12-22 klockan 14:45:12.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Tveksamheten avsåg rimligen om det med ordet "transporter" enbart avsågs godstransporter.
    Det sker ju en språklig glidning bort från ordet persontransporter då detta ofta associeras med boskapstransporter osv. Människor transportera inte längre, de reser. Gods däremot kan fortfarande transporteras. Det är ju bara ett i raden av alla uttryck som man vill förfina med vackra ord istället för att förbättra genom att göra något åt mera grundläggande saker.
    Då skulle Transportstyrelsen således inte ägna sig åt persontrafik?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man har byggt dubbelspår i södra Jylland så att den förbindelsen (utan färja) kanske tagit över godstrafiken ännu mer.

Rødby–Puttgarden, som trafikeras av flera dagliga persontåg Köpenhamn–Hamburg i samtrafik mellan DSB och DB, men ingen godstrafik längre.
    Trelleborg–Sassnitz Mukran, godsvagnar och sovvagnar Malmö–Berlin tillhörande EuroNight-tåget Berlin Night Express.
    Trelleborg–Rostock, godsvagnar.
    Ystad–Świnoujście, godsvagnar.
    Stockholm–Åbo, godsvagnar. På rutten Stockholm–Åbo har aldrig funnits någon personvagnsöverföring på tågfärjor, utan de har enbart fört med sig godsvagnar med justerbara axlar (se bredspår).
    Åbo–Travemünde, godsvagnar (Ferroviasped) En för Finland viktig tågfärjelinje för godstrafik var länge Hangö–Travemünde, sedan 1998 omlagd till Åbo. Detta är fortfarande den viktigaste tågfärjelinjen för Finland.
    Sassnitz Mukran – Klaipeda, godsvagnar.
    Viborg–Kaliningrad, godsvagnar.
    Golfo Aranci–Civitavecchia, godsvagnar.
    Villa san Giovanni–Messina, person- och godsvagnar.
    Istanbul Sirkeci–Istanbul Haydarpasa, godsvagnar, materieltransport.
    Wikipedia är Wikipedia. Vansjön är inte med. Godsvagnar men passagerarna får tydligen åka som däckslast. Finns det inte någon färjelinje i Karibien också?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Wikipedia är Wikipedia. Vansjön är inte med. Godsvagnar men passagerarna får tydligen åka som däckslast. Finns det inte någon färjelinje i Karibien också?
    Tyskspråkiga Wikipedia har en mer komplett lista. Huruvida den är korrekt i alla delar får andra kommentera.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-12-22 klockan 15:30:33.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Som passagerare kan man sitta i någon av salongerna. De nya färjorna lär nu ha tagits i drift. Vad som skett med de gamla är obekant.
    Har för mig att det finns färeläge i Karlskrona för tågfärja. Huru härmed och hur många spår samt vilka färjor passar i läget?

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Då skulle Transportstyrelsen således inte ägna sig åt persontrafik?
    Enligt min mening fanns det två möjliga tolkningar av ordet transporter i ursprungsinlägget och detta beroende på att det var godstransporter på järnväg som nu upphör att färjas från Ystad. Detta att det fanns två möjliga tolkningar påverkar inte på något sätt vilka uppgifter Transportstyrelsen har.

Jag tror inte vi når varandra språkligt så det är lika bra att jag slutar skriva här. Vill du göra helt orimliga tolkningar av ord så är det upp till dig. Nu ska jag julstäda.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Enligt min mening fanns det två möjliga tolkningar av ordet transporter i ursprungsinlägget och detta beroende på att det var godstransporter på järnväg som nu upphör att färjas från Ystad. Detta att det fanns två möjliga tolkningar påverkar inte på något sätt vilka uppgifter Transportstyrelsen har.

Jag tror inte vi når varandra språkligt så det är lika bra att jag slutar skriva här. Vill du göra helt orimliga tolkningar av ord så är det upp till dig. Nu ska jag julstäda.
    Som alltid landar varje uppkommen fråga i hur den ska tolkas. Hade trådstartaren istället skrivit: Att GC lägger ner godstransporterna via Ystad till kontinenten skapar frågan vilka andra färjeförbildelser används för godstransport på järnvägsvagnar idag? då hade det varit entydigt som du skriver. Jag funderade inte ens över möjligheten att det var vad som avsågs med frågan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Som passagerare kan man sitta i någon av salongerna. De nya färjorna lär nu ha tagits i drift. Vad som skett med de gamla är obekant.
    Har för mig att det finns färeläge i Karlskrona för tågfärja. Huru härmed och hur många spår samt vilka färjor passar i läget?
    I så fall är det anlagt relativt nyligen. Jag har dessutom uppfattat det som att huvudtanken där varit container-hantering, vilket inte kräver tågfärjeläge.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den är ju uppenbart helt inaktuell och kanske 10år (?) gammal.
    Tågfärjor med resandetåg är i vart fall inte många numera:
    Rödby-Puttgarden
    Trelleborg -Sassnitz (enbart sommartid)
    Messinasundet.
    Till ön Hainan i Kina.
    Gods blir betydligt mer snårigt och svåröverskådligt. Svarta havet har väl tågfärjor likaså Viktoriasjön.
    Vansjön harbgodstrafik.
    Det har eller har gått mycket sjötrafik med godsvagnar på de stora sjöarna i USA och Kanada likaså över Mexikanska bukten.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Den är ju uppenbart helt inaktuell och kanske 10år (?) gammal.
    Tågfärjor med resandetåg är i vart fall inte många numera:
    Rödby-Puttgarden
    Trelleborg -Sassnitz (enbart sommartid)
    Messinasundet.
    Till ön Hainan i Kina.
    Gods blir betydligt mer snårigt och svåröverskådligt. Svarta havet har väl tågfärjor likaså Viktoriasjön.
    Vansjön harbgodstrafik.
    Det har eller har gått mycket sjötrafik med godsvagnar på de stora sjöarna i USA och Kanada likaså över Mexikanska bukten.
    Liksom mellan Seattle och Alaska. Tilläggas kan att de nordamerikanska transporterna sker med spårförsedda pråmar som flyttas med hjälp av bogserbåtar.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nya Zeeländska godsvagnar åker färja mellan Wellington på nordön och Picton på sydön.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Nya Zeeländska godsvagnar åker färja mellan Wellington på nordön och Picton på sydön.
    Och bagagevagnen på persontåget till Christchurch får åka med på färjan så resenärerna slipper lite besvär. Men det är tveksamt om nya färjor ska beställas som tågfärjor, ser lite ut som liknande dilemma som för Trelleborg-Sassnitz.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Annars lades väl Helsingborg-Helsingör ned långt innan spåranslutningen försvann?
    Jag kan ju tycka att även möjliga tågfärjeförbindelser är av intresse, även om trådens fråga enbart avsåg "aktiva".
    Även jag tycker att möjliga tågfärjeförbindelser är av intresse. Antar att Frederikshavn - Göteborg hör dit. I varje fall var det väl inte så väldigt många år sedan som (tror jag det var) en bro vid Ålborg var ur funktion under en tid, så att järnvägsnätet på norra Jylland var isolerat från resten. DSB körde väl då motorvagnar för utbyte och service till övriga Danmark (gissningsvis Själland) via Göteborg - Malmö. Någon som vet om det fortfarande finns spårförbindelse i Frederikshavn och Göteborg för de färjorna?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    - - -
    - - -
    - - -
    Det har onekligen inte förekommit reguljär överföring av persontrafikfordon på den färjerutten. Men utanför ämnet för denna tråd ber jag att med denna bild från Åbo hamn augusti 2002 få visa att det gamla talesättet "man ska aldrig säga aldrig" har en del som talar för sig:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •