Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vet inte SJ om deras nya trafikupplägg på Norrland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet inte SJ om deras nya trafikupplägg på Norrland?

I detta pressmeddelande: http://nyhetsrum.sj.se/pressreleases...t=current_news

står bl.a. ...Hos SJ är Norrlandstrenden tydlig. Sträckorna Göteborg-Stockholm-Narvik och Stockholm-Åre är två av julens mest populära sträckor... vilket inte överrensstämmer med nuvarande upplägg.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Sv: Vet inte SJ om deras nya trafikupplägg på Norrland?

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    I detta pressmeddelande: http://nyhetsrum.sj.se/pressreleases...t=current_news

står bl.a. ...Hos SJ är Norrlandstrenden tydlig. Sträckorna Göteborg-Stockholm-Narvik och Stockholm-Åre är två av julens mest populära sträckor... vilket inte överrensstämmer med nuvarande upplägg.
    Du får nog förklara vad du menar inte skulle stämma överens. Vad jag kan se så skriver SJ skriver inget om sitt upplägg av trafiken. De talar bara om vilka sträckor som är populärast att resa. Bland annat att Kiruna är en populär ort och då finns det två resmöjligheter per dag med SJ. Dels ett nattåg Stockholm-Kiruna-Narvik när man är framme i Kiruna på förmiddagen och dels ett nattåg Göteborg/Stockholm-Boden där man kan byta och komma till Kiruna på eftermiddagen. Samma nattåg har även med vagnar till Åre-Duved. Åre utpekas också som en populär ort.

Jag åkte med tåget (Göteborg-)Örebro-Åre för någon vecka sedan och det var ganska glest bokat men konduktören, som såg att jag hade anslutningsbiljett från Stockholm till Örebro, berättade för mig att Stockholmsvagnarna ofta var hårt bokade och att Göteborgsvagnarna var lågt bokade så det var förståndigt av mig att resa över Örebro nu när det var fullt i delen från Stockholm.

Att resenärer som ska besöka Kiruna i första hand väljer det tidiga tåget via Stockholm är ju också naturligt. Ska man iväg till en ort vill man ju komma fram så tidigt som möjligt på dagen. Därför har vad jag kan minnas det tidiga tåg 94 alltid varit populärast för resenärer till Kiruna, Abisko, Narvik medan det senare tåg 92 har varit populärast för resenärer till Umeå-trakten.

Jag tycker alltså att SJ:s meddelande stämmer väldigt väl överens med verkligheten och kan inte finna något att klaga på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag åkte med tåget (Göteborg-)Örebro-Åre för någon vecka sedan och det var ganska glest bokat men konduktören, som såg att jag hade anslutningsbiljett från Stockholm till Örebro, berättade för mig att Stockholmsvagnarna ofta var hårt bokade och att Göteborgsvagnarna var lågt bokade så det var förståndigt av mig att resa över Örebro nu när det var fullt i delen från Stockholm.
    Ännu märkligare då att man inte har sökt tåglägen över Västerås i båda riktningarna och stannar där. Förutom Västerås, som är Sveriges femte största stad, så skulle ett sådant uppehåll även vara användbart för resenärer från t ex Eskilstuna. Sammanlagt blir det en marknad runt Västerås på cirka 300 000 invånare som nu i första hand bokas över Stockholm. Västerås skulle också ge god möjlighet till alternativ resväg från t ex Stockholm, Norrköping och Linköping.

Senast redigerat av Järnvägsingenjörn den 2018-12-22 klockan 10:50:30.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Ännu märkligare då att man inte har sökt tåglägen över Västerås i båda riktningarna och stannar där. Förutom Västerås, som är Sveriges femte största stad, så skulle ett sådant uppehåll även vara användbart för resenärer från t ex Eskilstuna. Sammanlagt blir det en marknad runt Västerås på cirka 300 000 invånare som nu i första hand bokas över Stockholm. Västerås skulle också ge god möjlighet till alternativ resväg från t ex Stockholm, Norrköping och Linköping.
    Tåget har inget annonserat uppehåll mellan Örebro och Sundsvall. När jag åkte på luciadagen gick tåget över Västerås men gjorde inget uppehåll där. Sedan tror jag de bytte personal i Storvik innan vi fortsatte via godsbangården i Gävle och vidare upp mot Sundsvall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror Sj: s uttalande , precis som de skriver är vilka destinationer som ökar mest.
    Majoriteten resenärer till Östersund och Åre reser med de direkta dagtågen via Bollnäs-Ljusdal-Ånge .Några via Sundsvall. Glädjande nog verkar de nyinsatta nattågen uppskattas, men utgör säkert bara en mindre del av resenärerna än så länge. Gott nog att tågresandet ökar kraftigt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vet inte SJ om deras nya trafikupplägg på Norrland? Omledning ?

Var det omledning av tåg 72-3971-3972, när Nordman1970 (som verkar vara väl insatt) åkte? Om tåget går via Gävle Godsbangård, går det ju inte Storvik - Ockelbo - Kilafors - Söderhamn som tidtabellen på tydal.nu har visat. Gårdagens tåg gick den förväntade vägen, enligt jvgfoto.se.
    Är intresserad av om en sådan omledning var en tillfällighet (pga arbete eller annat?), eller om tåget väntas omledas över Gävle Godsbangård planerat?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Vet inte SJ om deras nya trafikupplägg på Norrland? Omledning ?

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Var det omledning av tåg 72-3971-3972, när Nordman1970 (som verkar vara väl insatt) åkte? Om tåget går via Gävle Godsbangård, går det ju inte Storvik - Ockelbo - Kilafors - Söderhamn som tidtabellen på tydal.nu har visat. Gårdagens tåg gick den förväntade vägen, enligt jvgfoto.se.
    Är intresserad av om en sådan omledning var en tillfällighet (pga arbete eller annat?), eller om tåget väntas omledas över Gävle Godsbangård planerat?
    Om man använder Tydals nya fina 1409.se så om man väljer ett tåg kan man välja datum långt tillbaka i tiden och få upp alla tider (för Tydal lagrar tidtabellsdatat i en egen databas har han sagt, medan i Trafikverkets API kan man bara hitta de senaste få dagarna).
    Då ser man att avgången luciadagen har ett hopp mellan Storvik och Källene (som väl är första station på OKB som tåg 72 normalt passerar). Så, det låter inte otroligt att det var en omledning den natten, och att det var annat tågnummer Storvik-Källene, som inte lagts in i kedjan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    På nordgång går tåget över Västerås och har ett uppehåll på 6min för tågmöte men ingen resandeutväxling. Det förefaller som att SJ önskat köra raka vägen Frövi-Krylbo men det är mycket gods på den sträckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •