Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tåg nr 12/2018 försenad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tåg nr 12/2018 försenad

Tåg nr 12 som skulle ha utkommit innevarande vecka är försenad p g a sjukdom (närmare 40 än 37 ...).

Prognos: Till Posten under vecka 2 (få vardagar och fullbokad tryckpress).

Inbetalningskort för medlemsavgiften 2019 medföljer nr 12. Ska vara betald senast 31 januari, så ta det lugnt och invänta inbetalningskortet.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-12-21 klockan 12:47:25. Anledning: Uppdaterad prognos.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tåg nr 12/2018 försenad | Har nu gått till tryck

Redaktionen låter meddela att Tåg nr 12/2018 nu har gått till tryck.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Redaktionen låter meddela att Tåg nr 12/2018 nu har gått till tryck.
    Jag efterlyste tidigare att saker som försening av Tåg gott kunde annonseras i Pv och på SJK websida, vet man bara om att det är försening och med ett förklarligt skäl så accepterar nog de flesta saken.
    Jag konstaterar att jag blivit bönhörd på bägge punkter och att det är föredömlig information.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Hej,

Ja jag håller med, det minsta man kan begära är en enkel annonsering i SJK's gratismedier att tidningen är försenad.
    Som det varit nu med nr 12 undrar man om tidningen kommit bort eller att man blivit missad av någon orsak, vet inte om tidningen varit så här mycket försenad någon gång. Det var likadant med ett nummer tidigare i höst (glömt vilket). Det är ju onödigt att flera skall ringa in och fråga.
    Sjukdom och förseningar kan man inte alltid påverka men att inte skicka ut ett enkelt meddelande om försening tycker jag faktiskt är ett stort misstag och som det behöver bli bättring på. Nu var det andra större förseningen i höst.

Edit: Jag hittade inget om försening förrän jag sökte mig fram till denna tråd, på tidningen Tågs egna sida står/stod ingenting.
    https://www.sjk.se/tidskriften-tag/
    Efteråt såg jag också nu på förstasiden men på Tågs sida borde försening också framgå, dvs tre plaster att annonsera på.
    Likaså behöver denna sida uppdateras när utgivningstidpunkter ändras, i nr 11 stod det att nr 12 skulle utkomma v52, men det anger inte tidningen Tågs sida, där står det istället v51 (18 - 21 dec).

Hur blir det nu med 2019 års utgivning?
    Den borde väl vara bestämd vid detta laget och ute på tidningen Tågs egna sida (vi är ju halvvägs in i januari och snart dags även för nummer 1).
    Det har blivit lite segt på sista tiden ...

Tack så mycket för annars en mycket bra tidning! Den är perfekt balanserad just nu. Man ser fram emot varje nummer ...!

Senast redigerat av Rc-loket den 2019-01-15 klockan 21:41:12.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Med tanke på ovanstående skriverier, så funderar i vart fall jag på om det inte finns någon direktkontakt inom föreningen, för att snabbt få in akuta meddelanden på föreningens hemsida, Facbooksida och här i Postvagnen. Ett enkelt telefonsamtal, eller ett sms till den som är webbmaster borde ju vara enkelt och borde kunna ge en uppdatering inom någon timme, eller i vart fall inom ett dygn.
    Men man kanske inte får kräva sånt i en så stor och fin ideell förening.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Med tanke på ovanstående skriverier, så funderar i vart fall jag på om det inte finns någon direktkontakt inom föreningen, för att snabbt få in akuta meddelanden på föreningens hemsida, Facbooksida och här i Postvagnen. Ett enkelt telefonsamtal, eller ett sms till den som är webbmaster borde ju vara enkelt och borde kunna ge en uppdatering inom någon timme, eller i vart fall inom ett dygn.
    Men nu slår du väl in öppna dörrar?
    Tidningen skulle ha kommit veckan 18-21 dec. Just den 21 dec (mitt på dagen) skrevs första inlägget i den här tråden med information att tidningen var försenad.
    I dagsläget finns det överst på SJK:s hemsidas förstasida en tydlig text om att tidningen är försenad, och när den beräknas komma ut. Det framgår dock inte hur länge det meddelandet har legat ute, men sidan är i alla fall uppdaterad.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det finns inte en webbmaster, utan i praktiken är det olika personer som uppdaterar Postvagnen, Facebook och hemsidan (samt Twitter om vi nu har ett sådant konto). Orsaken är att folk har olika kunskaper, jag kan t ex detta forum hyfsat bra vid det här laget, men kan inte hemsidesadministrationen. Facebook kan man bara administrera om man själv har en personlig FB-sida, vilket inte alla har.

Men oavsett om det är en eller flera så skulle informationsflödet helt klart kunna fungera bättre, men får vi som håller på med detta information som behöver spridas så gör vi det också, men vi kan samtidigt inte gärna skapa kunskap om förhållanden som vi inte har kunskap om.

M J
    mod/sekr

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men nu slår du väl in öppna dörrar?
    Tidningen skulle ha kommit veckan 18-21 dec. Just den 21 dec (mitt på dagen) skrevs första inlägget i den här tråden med information att tidningen var försenad.
    I dagsläget finns det överst på SJK:s hemsidas förstasida en tydlig text om att tidningen är försenad, och när den beräknas komma ut. Det framgår dock inte hur länge det meddelandet har legat ute, men sidan är i alla fall uppdaterad.
    Om jag slår in öppna dörrar, varför finns då överhuvudtaget diskussionen ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För att det var den som gjorde att dörrarna öppnades?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det finns inte en webbmaster, utan i praktiken är det olika personer som uppdaterar Postvagnen, Facebook och hemsidan (samt Twitter om vi nu har ett sådant konto). Orsaken är att folk har olika kunskaper, jag kan t ex detta forum hyfsat bra vid det här laget, men kan inte hemsidesadministrationen. Facebook kan man bara administrera om man själv har en personlig FB-sida, vilket inte alla har.

Men oavsett om det är en eller flera så skulle informationsflödet helt klart kunna fungera bättre, men får vi som håller på med detta information som behöver spridas så gör vi det också, men vi kan samtidigt inte gärna skapa kunskap om förhållanden som vi inte har kunskap om.

M J
    mod/sekr
    Mmm, anade väl att det nog var ungefär så. Det finns väl antagligen skäl till att styrelsen tar tag i och styr upp detta, så att man kan få ut information snabbt och tydligt.
    Sen om man funderar lite längre, så känns det väl lite oroande, om nu utgivningen av tidningen står och faller på en person (fast även flera kan naturligtvis bli sjuka samtidigt).

Slutligen vill jag även framföra stort TACK till alla ideellt arbetande i föreningen, ni gör generellt bra jobb tycker jag. Små fadäser händer ibland, vi är ju ändå bara människor.
    Själv så håller jag det ideella på låg nivå numer, för jag vill göra sånt som roar mej och inte känns tvingade.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För att det var den som gjorde att dörrarna öppnades?
    Jan meddelade med denna tråd att tidningen var försenad, detta meddelande lade jag som viktigt överst.
    Sedan skrev Jan att tidningen gått i tryck, meddelandet låg - och ligger - kvar som viktigt.

Hur kan du då hävda att diskussionen som kommer NEDANFÖR och EFTER dessa två inlägg på något sätt har bidragit till att sprida den informationen? Det låter ju totalt prilligt...

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-01-16 klockan 16:49:56.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jan meddelade med denna tråd att tidningen var försenad, detta meddelande lade jag som viktigt överst.
    Sedan skrev Jan att tidningen gått i tryck, meddelandet låg - och ligger - kvar som viktigt.

Hur kan du då hävda att diskussionen som kommer NEDANFÖR och EFTER dessa två inlägg på något sätt har bidragit till att sprida den informationen? Det låter ju totalt prilligt...
    Skrev jag att trådstartsinlägget INTE ingick i "diskussionen"? Eller menar du att det är något som gäller per definition?

Alternativt kunde jag ju hävdat att orsaken till diskussionen var att tråden inte låstes efter de två första inläggen, men det tycker jag inte.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-16 klockan 16:56:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det får du väl fråga signaturen Rc-loket om, som drog igång ifrågasättandet, och dig själv (hade du kanske inte läst trådstarten eller Lennarts berömmande inlägg om att den här gången hade informationen fungerat bra?).

Sen skrev du förstås inga felaktigheter i ditt inlägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det får du väl fråga signaturen Rc-loket om, som drog igång ifrågasättandet, och dig själv (hade du kanske inte läst trådstarten eller Lennarts berömmande inlägg om att den här gången hade informationen fungerat bra?).

Ja jag skrev ju en liten sak i ärendet, trots att det inte var alltför lång (?) var det tydligen några som bara läste första meningen... I vart fall är det väl bevisligen så att Jan B postade information i ärendet 2018-12-21 12:18:55.
    Och där framgick att det var försening på gång, orsak till denna (som får anses ursäktlig) och även en prognos om väntad utgivning tillika med info om medlemsavgiften.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja jag skrev ju en liten sak i ärendet, trots att det inte var alltför lång (?) var det tydligen några som bara läste första meningen... I vart fall är det väl bevisligen så att Jan B postade information i ärendet 2018-12-21 12:18:55.
    Och där framgick att det var försening på gång, orsak till denna (som får anses ursäktlig) och även en prognos om väntad utgivning tillika med info om medlemsavgiften.
    I den här tråden tycks folk bära sig åt som tågresenärer gör mest. Oavsett vad som informeras i högtalare, på monitorer, via SMS och på nätet så finns det alltid några som säger "Vi fick ingen information" och det är dessa personer som vanligtvis sedan hörs på sociala medier och som får utrymme i tidningar, radio och TV.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    I den här tråden tycks folk bära sig åt som tågresenärer gör mest. Oavsett vad som informeras i högtalare, på monitorer, via SMS och på nätet så finns det alltid några som säger "Vi fick ingen information" och det är dessa personer som vanligtvis sedan hörs på sociala medier och som får utrymme i tidningar, radio och TV.
    Haha, man lär ju av dom man umgås med...
    Fast för min egen del, så läste jag de nån gång där göre jul.

Medlem
    mar 2018

Men nu frågade jag ju dej...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men nu frågade jag ju dej...
    OK. Jag tyckte att du skrev ett inlägg som i sak var korrekt (det är bra att ha rutiner för att snabbt kunna informera), men som väldigt lätt tolkades som att detta inte finns i SJK och inte hade fungerat i informationen om just Tåg nummer 12.

Det är lite som historien om kaptenen och styrmannen, där styrmannen (efter att kapten dagen innan skrivit i fartygets loggbok att styrmannen hade varit berusad) skrev i loggboken "Idag var kaptenen nykter". I sak rätt, men kan väldigt lätt misstolkas.

Edit: Jag insåg efteråt att detta kan inte intressera så många, så jag kunde ha svarat personligt till dig Leif.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-01-17 klockan 11:04:22. Anledning: Tillägg

Medlem
    mar 2018

OK. Jag tyckte att du skrev ett inlägg som i sak var korrekt (det är bra att ha rutiner för att snabbt kunna informera), men som väldigt lätt tolkades som att detta inte finns i SJK och inte hade fungerat i informationen om just Tåg nummer 12.

Det är lite som historien om kaptenen och styrmannen, där styrmannen (efter att kapten dagen innan skrivit i fartygets loggbok att styrmannen hade varit berusad) skrev i loggboken "Idag var kaptenen nykter". I sak rätt, men kan väldigt lätt misstolkas.

Edit: Jag insåg efteråt att detta kan inte intressera så många, så jag kunde ha svarat personligt till dig Leif.
    Du har rätt, saken utagerad. Vi hoppas att föreningen gör som på järnvägen, lär av misstag och problem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •