Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Jultåget går mot kontinenten

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jultåget går mot kontinenten

Den nya tågtrenden blir särskilt märkbar denna fredagmorgon före jul. På København H stod nyss en stor mängd människor uppe i hallen och väntade på den tidiga avgången med EC 38 mot Hamburg. Många, för att inte säga de flesta, tycktes tala svenska. Julklappsstinna väskor och paketsäckar.

Så snart tåget mot Holbæk på spår 8 släcktes ner blev det rusning ner mot perrongen. Starka lampor från ett gult fordon på spår 7 förklarade spårändringen.

Ombord på tåget syntes människor med något vilt i blicken kriga om de fåtaliga oreserverade platserna. Nu hördes ingen svenska längre. Stressade svenskar talar engelska med utlänningar om de så är danskar. Först nu, efter Roskilde, verkar det bli lugnt. De som bokat plats har funnit dem. Andra mindre lyckligt lottade står i gången.

Bredvid mig sitter en ung dam som likt mig ska fira jul på kontinenten. Även hon från Stockholm. Hon valde vandrarhem i natt, jag föredrog med ålderns rätt ett hotell på Vesterbrogade, ett stenkast från stationen. Hon på väg till Basel. Jag till Bryssel.

Ombordaren avgångssignalerade med ficklampan i sin smarta telefon på slaget 07.35.

Jultåget mot kontinenten är på väg.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-12-21 klockan 08:58:31.

Medlem
    mar 2018

Jultåget fortsätter från Hamburg

Några minuters försening med EC 38 till Hamburg vållade stor nervositet i tåget för flera med bara 6 min anslutningstid mot Zürich. De ställde sig vid utgångsdörrarna redan i Lübeck.

Det gällde inte Baseldamen bredvid mig som försiktigtvis valt en senare anslutning. Själv fick jag vänta på IC 2311 som annonserades först 10 sedan 15 min sent. Tåget kommer från Sylt och går till Stuttgart. Parodiska scener utbröt först vid Gleis 13 sedan inne i tåget, då det visade sig att det fullsatta och försenade tåget var felvänt. Jojo, tyskarna kan också bara de vill. Nu är jag sent omsider i lugn och ro på min plats efter att ha trängts med jullastade resenärer till långt efter Harburg. Tåget är i nuläget 25 min sent och omstigningstiden i Köln har krympt med hälften.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Jultåget fortsätter från Hamburg

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Parodiska scener utbröt först vid Gleis 13 sedan inne i tåget, då det visade sig att det fullsatta och försenade tåget var felvänt. Jojo, tyskarna kan också bara de vill.
    När jag senast åkte tåg i Tyskland var det felvänt två gånger av tre möjliga.

Några minuters försening med EC 38 till Hamburg vållade stor nervositet i tåget för flera med bara 6 min anslutningstid mot Zürich. De ställde sig vid utgångsdörrarna redan i Lübeck.
    Åtta minuter är det. Troligtvis den minsta bytestiden i Hamburg. Danmark - Schweiz innebär ju också perrongbyte.

[...] felvänt [...] 25 min sent [...]
    Vardag. Inget att klaga över. Var reserveringsskyltarna i drift? Detta är inte vardag.

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-12-21 klockan 15:18:55.

Medlem
    mar 2018

Cool Sv: Jultåget fortsätter från Hamburg

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Åtta minuter är det. Troligtvis den minsta bytestiden i Hamburg. Danmark - Schweiz innebär ju också perrongbyte.

Vardag. Inget att klaga över. Var reserveringsskyltarna i drift? Detta är inte vardag.
    Ja, en orolig dam sa sex min. Jag tog henne på orden. Ingen annanstans. Hon hade tur, för Zürichtåget väntade.

De elektroniska reservationsskyltarna fungerar och uppdateras fortlöpande. På min plats där det tidigare stod Hamburg - Köln står det nu Köln - Mainz. En teknik som inte SJ är i närheten av.

Det händer förresten underverk med IC 2311. 25-minutersförseningen har minskat till sju minuter i Essen och ändå gjorde tåget ett, såvitt jag förstår, extra uppehåll för resandeutbyte i Gelsenkirschen!

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-12-21 klockan 16:10:17.

Det händer förresten underverk med IC 2311. 25-minutersförseningen har minskat till sju minuter i Essen och ändå gjorde tåget ett, såvitt jag förstår, extra uppehåll för resandeutbyte i Gelsenkirschen!
    Bra det med skyltarna om de fungerar.
    Ah ja, banan Münster - Dortmund har stängts för fjärrtåg. Stora problem med banvallen efter sommarens torka, därmed hastighetsnedsättningar.
    Varannen timme omleds tågen mellan Münster och Dortmund via Hamm, varannan från Münster via Gelsenkirchen direkt till Essen, bl. a. „ditt” 2311. Och där är det marginaler i tidtabellen.

Medlem
    mar 2018

Jultåget har kommit till Liège

Det sista benet i dagens julresa går med ICE 12 som just stannat på Liège Guillemins. Europas mest futuristiska järnvägsstation som invigdes för nio år sedan. Resan från Köln och hit tillbringades i tågets restaurang. Jag intog en gulasch med den lokalbetonade svårbestämbara spitzlen. Ölen var dock god liksom det glühwein som intogs på Köln Hbf.

Tåget är fullt och nu talar de flesta franska. Men pengarna är fortfarande euro. 8, 50 av den sorten kostade riojan som jag tog med till min plats i vagn 23. Men här fick jag skruva upp korken själv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Jultåget har kommit till Liège

Tack för denna redogörelse! trevligt att höra att många människor inser att tågresor är trevliga och nödvändiga om jordens klimat ska räddas! Hörde i dag glädjande nyheter att flygresandet under julen för första gången har minskat i år! Säkert kommer den resa som du nu göra att bli det normala sättet att ta sig ut i Europa inom något årtionde!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •