Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Till Umeå i morgon ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Till Umeå i morgon ?

Icke helt oväntat är fredag 21/12 en resdag av format. Särskilt söder i från och norrut och även ut från storstäderna. Tittade på bokningen för Stockholm-Umeå i morgon och rubbet är fullbokat fram till och med nattågen. Med ett undantag, det nya 03:36 har platser kvar till de oblyga priserna 1505kr/2kl och 1315kr/1kl. Tror det är det högsta 2kl pris jag sett med vanlig sittplats. Gissar att tåget har lite fler resande än den blygsamma skaran vid trafikstart.
    På Stockholm-Göteborg finns plats på i stort sett alla tåg men priserna har skruvats upp, billigast är Blå Tåget.
    Stockholm- Malmö är med något undantag och tidig morgon fullbokat, sov och ligg men inte sittplats finns på nattåget.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-12-20 klockan 20:39:56.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Till Umeå i morgon ?

Ja, verkligen. Själv ska jag åka med tåg 3940 imorgon, Lund-Linköping. Kostade 667kr (ombokningsbar) för någon månad sedan.

Sen blir det Kustpilen till Västervik. Har inte köpt biljett men det borde vara lugnt.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

[QUOTE=Lennart Petersen;40997]Icke helt oväntat är fredag 21/12 en resdag av format. Särskilt söder i från och norrut och även ut från storstäderna. Tittade på bokningen för Stockholm-Umeå i morgon och rubbet är fullbokat fram till och med nattågen. Med ett undantag, det nya 03:36 har platser kvar till de oblyga priserna 1505kr/2kl och 1315kr/1kl. Tror det är det högsta 2kl pris jag sett med vanlig sittplats.

Det brukar inte vara svårt att komma upp i 1505 kr om man lägger på tillräckligt lång länstrafiksträcka eller tillräckligt lång sträcka med annat järnvägsföretag t ex SJ+MTR.

Observera alltså att det av dig ovan relaterade priset 1505 kronor handlar om ett pris som innefattar både SJ snabbtåg Stockholm-Sundsvall och anslutande Norrtåg Sundsvall-Umeå så det beror lite på hur du definierar "vanlig sittplats". SJ-delen enbart till Sundsvall kostar 1045 kronor så visst är det ett högt biljettpris beroende på bokningsläget. Det brukar alltid vara dyrast att dela upp biljetten på två olika järnvägsföretag. På SJ:s direkttåg till Umeå, alltså med SJ hela vägen har jag aldrig sett annat än strax över tusenlappen som maxpris Stockholm-Umeå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Icke helt oväntat är fredag 21/12 en resdag av format. Särskilt söder i från och norrut och även ut från storstäderna. Tittade på bokningen för Stockholm-Umeå i morgon och rubbet är fullbokat fram till och med nattågen. Med ett undantag, det nya 03:36 har platser kvar till de oblyga priserna 1505kr/2kl och 1315kr/1kl. Tror det är det högsta 2kl pris jag sett med vanlig sittplats. Gissar att tåget har lite fler resande än den blygsamma skaran vid trafikstart.
    På Stockholm-Göteborg finns plats på i stort sett alla tåg men priserna har skruvats upp, billigast är Blå Tåget.
    Stockholm- Malmö är med något undantag och tidig morgon fullbokat, sov och ligg men inte sittplats finns på nattåget.
    Instämmer.
    Jag tittade lite på sträckan Stockholm-Sundsvall, och i SJ-tåg så finns det platser i morgon bitti (eller snarare i natt) i 590, och därefter i morgon fredag 16.21 (tåg 680) bara i 2 klass, därefter i 2 klass först på söndag 18.21 (tåg 584) (i 1 klass finns det på söndag från 14.21).

Om man tittar på vilka platser som föreslås i 590 i morgon fredag så är det bara platser i Tyst avdelning, så det verkar vara väldigt mycket bokat, eftersom Tyst avdelning brukar man bara få om vanliga platser är slut, eller om man själv bett om det. Det styrks ju också av att prisskillnaden mellan Ej ombokningsbar biljett och Återköpsbar biljett är väldigt liten.

Så, det är ju roligt att detta nya fakirtåg blir en sådan succé i morgon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I särklass billigast, alla kategorier (300kr). Både nettbus och flixbus tar över 500kr - på de avgångar som inte är fullbokade.

Senast redigerat av HNJ-Håkan den 2018-12-20 klockan 23:03:02.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Fast då får man avstå sin bärs ... (med anledning av diskussionen om serveringstillstånd)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Fast då får man avstå sin bärs ... (med anledning av diskussionen om serveringstillstånd)
    Men om Blå tåget saknar tillstånd så är det väl fritt fram för resenärerna att ha med sig egen dricka?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Men om Blå tåget saknar tillstånd så är det väl fritt fram för resenärerna att ha med sig egen dricka?
    Enligt Järnvägslagen får man inte dricka medhavd alkohol på tåg.
    https://www.lawline.se/answers/3351

Men det finns numera många sorters öl utan alkohol och för dem är det fritt fram. Alkoholfritt vin och läskedryck går också bra.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-12-21 klockan 09:45:50. Anledning: Kompletterat med länk
    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Enligt Järnvägslagen får man inte dricka medhavd alkohol på tåg.
    https://www.lawline.se/answers/3351

Men det finns numera många sorters öl utan alkohol och för dem är det fritt fram. Alkoholfritt vin och läskedryck går också bra.
    Intressant! Eftersom även plattformar och stationshus ingår i järnvägssystemet (genom att TSD hänvisas till under definitionen av delsystem) så gäller förbudet även där. Det som dock är lite knölig är vem som ska anses vara infrastrukturförvaltare (och således kunna medge alkoholförtäring) för ett stationshus som förvaltas av någon annan än spårens infrastrukturförvaltare, i värsta fall finns ingen som kan lämna ett sådant medgivande.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Intressant! Eftersom även plattformar och stationshus ingår i järnvägssystemet (genom att TSD hänvisas till under definitionen av delsystem) så gäller förbudet även där. Det som dock är lite knölig är vem som ska anses vara infrastrukturförvaltare (och således kunna medge alkoholförtäring) för ett stationshus som förvaltas av någon annan än spårens infrastrukturförvaltare, i värsta fall finns ingen som kan lämna ett sådant medgivande.
    Hur definieras stationshus i TSD?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur definieras stationshus i TSD?
    Så här: "Denna TSD är tillämplig på alla allmänna utrymmen på stationer avsedda för persontransporter, som järnvägsföretaget, infrastrukturförvaltaren eller stationsansvarig ansvarar för. Detta omfattar tillgång till information, köp och vid behov validering av biljetter, samt möjlighet att vänta på tåget."

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vet inte om detta hjälper men jag bokade just biljett Umeå - Örnsköldsvik i morgon och det finns platser i båda riktningarna och priserna är exakt samma som vilken vardag som helst.
    Det var bara 92:an som var fullbokad.

Lycka till på din resa Lennart och God Jul.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det med lördagens trafik, sätter man in extra tåg? Normalt dras ju trafiken ner på lördagar, men en sådan här dag borde det finnas efterfrågan (fordon borde ju finnas eftersom de finns på vardagar).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Hur är det med lördagens trafik, sätter man in extra tåg? Normalt dras ju trafiken ner på lördagar, men en sådan här dag borde det finnas efterfrågan (fordon borde ju finnas eftersom de finns på vardagar).
    Jag tror att det är mycket svårt att få plats för extra tåg i andra tåglägen än man normalt kör, eftersom det är så trångt på spåren.
    Det som jag antar att SJ gör är dels att de runt helger kan köra något tåg en dag det normalt inte går, och då är det ju annonserat från första början. Men jag tror inte det är så vanligt. Kanske vanligare andra år när julafton inte föregås av en helg, utan det är arbetsdag dagen före.

Det andra är att SJ multar tåg när det går, och det har jag hört att det sker i flera tåg till och från Umeå.

Sen om man tittar på lördagens trafik Stockholm-Umeå, så när jag tittat hastigt i linjetabellen så verkar det vara få tåg som går vardagar men inte lördagar, det är fakirtåget 3.36 från Stockholm och det är sista kvällståget med avgång 17.41, och vid de tiderna är kanske efterfrågan inte så stor på lördagar. Tågen går inte exakt samma tider på lördagar, så det finns ju tåg i tabellen som bara går M-F, men då finns ett annat som går L (eller L, SoH).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att det är mycket svårt att få plats för extra tåg i andra tåglägen än man normalt kör, eftersom det är så trångt på spåren.
    Det som jag antar att SJ gör är dels att de runt helger kan köra något tåg en dag det normalt inte går, och då är det ju annonserat från första början. Men jag tror inte det är så vanligt. Kanske vanligare andra år när julafton inte föregås av en helg, utan det är arbetsdag dagen före.

Det andra är att SJ multar tåg när det går, och det har jag hört att det sker i flera tåg till och från Umeå.

Sen om man tittar på lördagens trafik Stockholm-Umeå, så när jag tittat hastigt i linjetabellen så verkar det vara få tåg som går vardagar men inte lördagar, det är fakirtåget 3.36 från Stockholm och det är sista kvällståget med avgång 17.41, och vid de tiderna är kanske efterfrågan inte så stor på lördagar. Tågen går inte exakt samma tider på lördagar, så det finns ju tåg i tabellen som bara går M-F, men då finns ett annat som går L (eller L, SoH).
    Är det inte så att det snarare är den bristande tillgången till personal, i första hand förare, som hindrar att SJ kör fredagstrafik under lördagen före jul? Det är väl ändå ovanligt att fredagståglägena är upptagna av andra operatörers tåg under lördagen. Kanske även att en del fordon inte är tillgängliga på grund av underhåll måste utföras innan de kan sättas i trafik igen efter fredagens rusning..

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-12-21 klockan 16:57:22.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Är det inte så att det snarare är den bristande tillgången till personal, i första hand förare, som hindrar att SJ kör fredagstrafik under lördagen före jul? Det är väl ändå ovanligt att fredagståglägena är upptagna av andra operatörers tåg under lördagen. Kanske även att en del fordon inte är tillgängliga på grund av underhåll måste utföras innan de kan sättas i trafik igen efter fredagens rusning..
    Eller är det så att SJ inte förväntar sig att det finns en tillräckligt stor marknad för att köra tåget 17.21 idag lördag med ankomst 23.38 till Umeå, och för att köra tåget 3.36 i morse? För om jag läst rätt så är det enda skillnaderna i antal tåg mellan fredag och lördag till Umeå. Och så är Norrtågs tåg kanske lagda efter att fredagstågen inte går på lördagar, dvs SJ.s extra skulle ställa till det eller ha sämre anslutningar. Därför är nog multning (som bara kräver fler ombordare, inte fler förare) en bättre åtgärd.

Det känns lite förvånande att det är så hårt tryck i år på tågen på OKB och Botniabanan när det är en gynnsam helg för trafikföretagen Den som vill vara framme innan julafton har ju fredag eftermiddag, och hela lördagen och hela söndagen på sig, och sen finns ju de som vill komma fram först på julaftonen. Jag undrar hur det kommer att se ut framöver när julafton är på t.ex. en fredag, och alla skall tryckas ihop på torsdagseftermiddagen (och några julaftonsmorgonen), om man inte tar semester.

Förklaringen finns kanske i det pressmeddelande som SJ nyligen publicerade:
    Umeå toppar bubblarlistan över de resmål som ökat mest i popularitet under julhelgen, med en ökning på 42 procent. Andra norrländska resmål som ökar starkt är Sundsvall (+20 procent), Åre (+18 procent) och Östersund (+16 procent).
    Så SJ kanske omplanerar trafiken till nästa jul.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Min fråga var egentligen tänkt mer generell än Umeå. T.ex. är det väl hårt bokat också på södra stambanan. Har för mig att också snabbtåget på VSB med uppehåll i Katrineholm var mycket välkomnade idag.

Det kan nog behövas både fler fordon och en mer flexibel planering där man kan öka på utbudet vissa dagar (som denna lördag).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Min fråga var egentligen tänkt mer generell än Umeå. T.ex. är det väl hårt bokat också på södra stambanan. Har för mig att också snabbtåget på VSB med uppehåll i Katrineholm var mycket välkomnade idag.
    Jag undrar om inte mönstret är detsamma, på lördagar går det nog lika många tåg på förmiddagarna som vardagar även där.

Det kan nog behövas både fler fordon och en mer flexibel planering där man kan öka på utbudet vissa dagar (som denna lördag).
    Eller så har vi (resenärer och skattebetalare) inte råd med att SJ har flera fordon för att kunna sätta in bara just vid julhelgen (och kanske påsk). Det gick förr i tiden när man hade dåliga gamla vagnar, men inte längre. En styrning så att den resenär som kan åka lite före (eller efter, eller på udda tid) gör det är nog det som gör att fler kommer med tåget.

Men, självklart bör fordon inte stå på service nu, och man behöver ordna så att inte tillgången på personal begränsar möjligheten att utnyttja alla fordon och tåglägen

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag undrar om inte mönstret är detsamma, på lördagar går det nog lika många tåg på förmiddagarna som vardagar även där.

Eller så har vi (resenärer och skattebetalare) inte råd med att SJ har flera fordon för att kunna sätta in bara just vid julhelgen (och kanske påsk). Det gick förr i tiden när man hade dåliga gamla vagnar, men inte längre.
    Ja, det är lite skillnad nu än på 80-talet när det var loktåg på fjärrlinjerna. Då hängde man på några halvt utrangerade 40-talsvagnar som ändå stod och rostade på bangården resten av året. Numera ska man multa motorvagnståg och hälften av gångerna fungerar det inte ens pga olika bromssystem, programvaruversioner eller vad det nu kan vara.

Istället är det företagsekonomiskt smartare att styra efterfrågan med prisnivån istället som man alltid gjort inom flyget. Där står det inte reservmaskiner i någon större utsträckning på marken, utan det blir dyrare biljetter istället. Det man kan göra är att styra om den befintliga flottan till de mer trafikerade linjerna i den mån det finns utrymme. Det är ju bara att titta i kalendern redan vid tidtabellsläggningen så kan man nog räkna ut vilka dagar som kommer få hög efterfrågan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Ja, det är lite skillnad nu än på 80-talet när det var loktåg på fjärrlinjerna. Då hängde man på några halvt utrangerade 40-talsvagnar som ändå stod och rostade på bangården resten av året. Numera ska man multa motorvagnståg och hälften av gångerna fungerar det inte ens pga olika bromssystem, programvaruversioner eller vad det nu kan vara.

Istället är det företagsekonomiskt smartare att styra efterfrågan med prisnivån istället som man alltid gjort inom flyget. Där står det inte reservmaskiner i någon större utsträckning på marken, utan det blir dyrare biljetter istället. Det man kan göra är att styra om den befintliga flottan till de mer trafikerade linjerna i den mån det finns utrymme. Det är ju bara att titta i kalendern redan vid tidtabellsläggningen så kan man nog räkna ut vilka dagar som kommer få hög efterfrågan.
    Visst förekommer väl något motsvarande multning inom flyget? dvs att man går upp en storlek i plan. Problemet är naturligtvis att det då kan bli småplan "över" samtidigt som man måste "låna in" några riktigt stora maskiner, men i och med att flyget är vana vid att låna ut och låna in tror jag att det fungerar mycket flexiblare där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •