Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gamla tidtabeller

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Gamla tidtabeller

Mitt minne säger mig att det tog bortåt en timme längre tid att åka mellan Karlstad och Göteborg för 30 år sedan än det gör idag. Någon som vet var man kan få tag i en gammal tidtabell från den tiden så jag kan se om minnet är korrekt och på vilka sträckor tiden har kortats markant, förutom Göteborg - Öxnered som är en uppenbar förändring.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Gamla tidtabeller

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Mitt minne säger mig att det tog bortåt en timme längre tid att åka mellan Karlstad och Göteborg för 30 år sedan än det gör idag. Någon som vet var man kan få tag i en gammal tidtabell från den tiden så jag kan se om minnet är korrekt och på vilka sträckor tiden har kortats markant, förutom Göteborg - Öxnered som är en uppenbar förändring.
    År 1984 tog det runt 3 timmar från Göteborg till Karlstad, runt 3:10 åt andra hållet. (Det slog på en och annan minut, men ungefär så.)

Det tycks alltså ha minskat med i storleksordningen 30-40 minuter, dock inte en hel timme.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-12-20 klockan 16:07:38.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    År 1984 tog det runt 3 timmar från Göteborg till Karlstad, runt 3:10 åt andra hållet. (Det slog på en och annan minut, men ungefär så.)

Det tycks alltså ha minskat med i storleksordningen 30-40 minuter, dock inte en hel timme.
    Mitt minne sa mig att många tåg tog bortåt 3:30 några år senare även om de snabbaste tågen gick på lite drygt 3 timmar. Men det kanske bara var känslan man fick när man åkte med dem. :)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mitt minne säger tre timmar som normaltid Karlstad - Göteborg under många år. Facit har jag i ett stort antal tidtabeller i Karlstad, men jag befinner mig i Åmotfors just nu....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fann faktiskt en gammal Restider från sommaren 1990 här också. Då 6 tåg i varje riktning med en restid om ca 3 timmar.

Senast redigerat av Per K den 2018-12-20 klockan 23:37:20.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •