Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SJ eller äss djäjj?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ eller äss djäjj?

Sedan länge har jag noterat och accepterat att ombordpersonalen i snabbtågen väljer att uttala förkortningar på svenska vid de engelska utropen. SJ blir alltså "ess ji" och X2000 blir "ex tvåtusen".

Men i dagens 525 blev faktiskt SJ "äss djäjj". Lite förbryllande, men helt korrekt, eller hur?

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-12-20 klockan 12:53:11.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ eller äss djäjj?

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Sedan länge har jag noterat och accepterat att ombordpersonalen i snabbtågen väljer att uttala förkortningar på svenska vid de engelska utropen. SJ blir alltså "ess ji" och X2000 blir "ex tvåtusen".

Men i dagens 525 blev faktiskt SJ "äss djäjj". Lite förbryllande, men helt korrekt, eller hur?
    Herregud! Och så undrar man varför Postvagnen blivit så trist och bildlös !!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

På danska blir SJ äss jott.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På danska blir SJ äss jott.
    Danska utrop förekommer bara i Öresundstågen såvitt jag vet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

SJ är ingen förkortning utan ett egennamn likt IKEA, ICA och ÅF. Till skillnad från Ericsson som är en kortform av Telefonaktiebolaget LM Ericsson.

Sen trodde jag SJ Snabbtåg också var ett varumärke men det översätts till SJ High Speed Service. Så helt konsekventa är man ju inte.

Men om detta är en allmän klagotråd vill jag passa på att klaga på Arrivas nya uniformer på Pågatåget. Det är alldeles för svårt att identifiera det som en uniform.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    SJ är ingen förkortning utan ett egennamn likt IKEA, ICA och ÅF. Till skillnad från Ericsson som är en kortform av Telefonaktiebolaget LM Ericsson.
    ...
    Men om detta är en allmän klagotråd vill jag passa på att klaga på Arrivas nya uniformer på Pågatåget. Det är alldeles för svårt att identifiera det som en uniform.
    Men vad är Arriva? Förr en kortform av Arriva Tåg AB och numera en kortform av Arriva Sverige AB?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Danska utrop förekommer bara i Öresundstågen såvitt jag vet.
    SJ kunde gott haft utrop på danska när man utgår från Köpenhamn. På Köpenhamn-Hamburg har man ju utrop på tre språk (Även om när jag reste sist så var det klent med annat än danska fram till Nykøbing F där vi fick en ny Togfører som gjorde utmärkta utrop på alla tre språk)

Reste ICE Köln-Bryssel förra året och då var det inte mindre än fyra språk (varav jag bara behärskade två så jag hade svårt att säga hur pass utmärkt det var)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Men vad är Arriva? Förr en kortform av Arriva Tåg AB och numera en kortform av Arriva Sverige AB?
    Kommer inte ihåg, så jag skrev bara Arriva

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    SJ kunde gott haft utrop på danska när man utgår från Köpenhamn. På Köpenhamn-Hamburg har man ju utrop på tre språk (Även om när jag reste sist så var det klent med annat än danska fram till Nykøbing F där vi fick en ny Togfører som gjorde utmärkta utrop på alla tre språk)

Reste ICE Köln-Bryssel förra året och då var det inte mindre än fyra språk (varav jag bara behärskade två så jag hade svårt att säga hur pass utmärkt det var)
    Jag uppskattar DSB/BaneDanmarks då och då förekommande stationsutrop på svenska i Köbenhavn (och Kastrup?). Tänk om Järda skulle gå en kurs i danska...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Jag uppskattar DSB/BaneDanmarks då och då förekommande stationsutrop på svenska i Köbenhavn (och Kastrup?). Tänk om Järda skulle gå en kurs i danska...
    Språkfrågor brukar intressera PV-följarna. Därför tog jag resonemangsvis upp att ombordaren i 525 i dag mot va ligheten bokstaverade SJ på engelska.

Det kan f ö tilläggas att den ombordare som tog över i Malmö använde tre språk vid København H: "Toget kjører ikke videre", sa han tydligt i dag.

Vad kan man inte som uppmärksam resenär få vara med om?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad kan man inte som uppmärksam resenär få vara med om?
    Men ouppmärksamma resenärer får ofta vara med om ännu mer. Särskilt vid störningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Men ouppmärksamma resenärer får ofta vara med om ännu mer. Särskilt vid störningar.
    Den stora skillnaden är att de ouppmärksamma resenärerna inte uppmärksammar allt fantastiskt de får uppleva.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •