Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vanligt förekommande att slå i linjebok vid omledning (SJ)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vanligt förekommande att slå i linjebok vid omledning (SJ)

Hej!

Jag var lite nyfiken på hur ofta förare hos SJ blir omledda så pass att man behöver slå i linjeboken "där ute" om det blir en sen omledning. Eller finns STH/sträckor klara för förarna att slå i? Tänker att det kan vara lite bökigt om det är en sträcka man inte är van vid och kanske behöver använda sig av flera olika linjeböcker. Kanske inte det allra lättaste under stress. Tycker det själv är bökigt och då är man bara i skolbänken och kan be om hjälp.

T.ex. Stockholm-Göteborg med omledning Eskilstuna från Södertälje tex - kan tänka mig att STH behöver ändras i ATC under någon sträcka där? Är det nåt man får sitta och slå i självmant om situationen uppstår?

Och en annan fundering: Om fordonet, säg en x2 har STH 140 på en A10 bana (som jag tror det är någonstans på den omledningen?) men man har 200 inställt i ATC - Vad kan ske i detta fall?

Mvh
    Lokförarelev

Senast redigerat av lokforareleven den 2018-12-19 klockan 17:32:54.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Vanligt förekommande att slå i linjebok vid omledning (SJ)

När jag läser igenom det igen blev det lite luddigt ställda frågor - Men grundfrågan är väl dels: Vad händer om man har fel STH inställt i ATC (tex en x2 som inte får gå över 140 går i 200 ändå för att man missar) samt att hur ofta sker det att man får slå i linjeboken själv och leta STH för förare av persontåg?

PS: Tänker främst på förare hos SJ Stockholm.

Senast redigerat av lokforareleven den 2018-12-19 klockan 17:39:04.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte lokförare.

Jag har fått uppfattningen att man på ATC-panelen ställer in de begränsningar som gäller det fysiska tåget avsett sträcka. Alla begränsningar som sätts av val av bana signaleras av ATC-baliserna på aktuell sträcka.

Men utifrån denna fråga så kan man alltså behöva ställa om tågets STH under färd?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Hej!

Jag var lite nyfiken på hur ofta förare hos SJ blir omledda så pass att man behöver slå i linjeboken "där ute" om det blir en sen omledning. Eller finns STH/sträckor klara för förarna att slå i? Tänker att det kan vara lite bökigt om det är en sträcka man inte är van vid och kanske behöver använda sig av flera olika linjeböcker. Kanske inte det allra lättaste under stress. Tycker det själv är bökigt och då är man bara i skolbänken och kan be om hjälp.

T.ex. Stockholm-Göteborg med omledning Eskilstuna från Södertälje tex - kan tänka mig att STH behöver ändras i ATC under någon sträcka där? Är det nåt man får sitta och slå i självmant om situationen uppstår?

Och en annan fundering: Om fordonet, säg en x2 har STH 140 på en A10 bana (som jag tror det är någonstans på den omledningen?) men man har 200 inställt i ATC - Vad kan ske i detta fall?
    Jag kan självklart ha fel, men mig veterligt finns det ingen sträcka där något annat fordon får köra fortare än X2. Därmed så borde det vara ofarligt att på en X2 ATC-panel ha för högt värde inställt, banans takhastighet kommer alltid att begränsa, självklart förutsatt att banan är ATC-utrustad.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Jag har fått uppfattningen att man på ATC-panelen ställer in de begränsningar som gäller det fysiska tåget avsett sträcka. Alla begränsningar som sätts av val av bana signaleras av ATC-baliserna på aktuell sträcka.

Men utifrån denna fråga så kan man alltså behöva ställa om tågets STH under färd?
    Någon lokförare får nog komma in och styra upp. Jag är osäker.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag bifogar en bild med en övning som vi fick i skolan. Jag kanske missuppfattar frågan här men där "drivfordonets STH är 140" - Behöver man inte ställa om i ATC då? Och för att få reda på STH behöver man ju slå i linjeboken.

Eller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Ja, bl a kan tågsammansättningens bromsegenskaper vara sådana att STH på närliggande banor med olika bromstabell blir olika. Exempel: Långsammaste fordon har STH 100, men sammansättningen har så låg bromsprocent och lång tillsättningstid att STH blir lägre för att ATC med säkerhet skall kunna bringa tåget till stopp, och denna lägre STH varierar med bromstabell.

Någon lokförare får nog komma in och styra upp. Jag är osäker.
    När det gäller resandetåg är det oftast enbart två faktorer som spelar någon roll.

Det ena är bromsprocent på tåget i relation till aktuell bana. Takhastigheten kan vara olika på t ex A10-bana och C-bana.

Det andra är om drivfordonet har en sifferuppgift för aktuell bana i linjeboken. Då kan den bli takhastighet. Står det X blir det i regel långsammaste fordonets hastighet som ska användas. Det som kallas "banans sth" används inte längre.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Baliser som ger hastighetsbesked över 200 på vissa sträckor har jag ju hört talas om så för fort kan man ju definitivt köra. Sen är frågan hur baliser är programmerade på sträckor med lägre sth, speciellt med avseende på procentuellt överskridande.

Rätt värde ska ju iaf vara inmatat i ATC och blir man omledd så bör man ju ta sig tid att kolla upp allt som behövs. Mest intressant tycker jag nog ändå är hur SJ hanterar linjekännedomen för såna situationer. Får man köra alla alternativsträckor under utbildningen eller blir det den klassiska "det är ju samma spårvidd"?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Jag var lite nyfiken på hur ofta förare hos SJ blir omledda så pass att man behöver slå i linjeboken "där ute" om det blir en sen omledning.
    Det är ganska ovanligt. Dels är omledningar i sig inte så vanliga, och oftast sker det på sträckor där man redan kör normalt. Exemplet du tar, Stockholm-Eskilstuna-Göteborg, är ju en normal väg till Hallsberg för SJ-förare i Stockholm, så alla har redan linjekännedom där.

Tänker att det kan vara lite bökigt om det är en sträcka man inte är van vid och kanske behöver använda sig av flera olika linjeböcker.
    Förut var det bökigt eftersom linjeböcker var klumpiga att släpa på och hålla uppdaterade och man var dessutom inte ens tvungen att ha med sig linjeböcker för omledningssträckor. Körde du Stockholm-Göteborg hade du ju inte med dig Norrköping till exempel.

Men jag har förenklat det där genom att göra så att linjeböckerna uppdateras automatiskt och är lätt tillgängliga i mobil/surfplatta.

T.ex. Stockholm-Göteborg med omledning Eskilstuna från Södertälje tex - kan tänka mig att STH behöver ändras i ATC under någon sträcka där?
    Bara med loktåg, Hovsta-Hallsberg, men motorvagnarna har tillräckligt bra broms så då blir det ingen ändring. Loktåg går normalt där, så det lär man sig i linjekännedomen. Men det kan vara bra att titta igen linjeböckerna i förväg om det är några specialfall någonstans. Till exempel är det bara 90 km/h för loktåg mellan Kolbäck och Ängelsberg, en sträcka som det händer att loktågen till/från Dalarna leds om via, trots att banan tillåter 140 km/h vilket vi kör med motorvagnar.

Är det nåt man får sitta och slå i självmant om situationen uppstår?
    Ja, det är lokförarens ansvar.

X2 har med alla bromsar inkopplade STH 200 på A10-bana, men ett vanligt loktåg har STH 130. Om man inte ställer ner takhastigheten för loktåget i ATC så kommer ATC att tillåta att loktåget passerar en försignal i så hög hastighet att det inte kan stanna före huvudsignalen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hjortronsylt Visa inlägg
    Baliser som ger hastighetsbesked över 200 på vissa sträckor har jag ju hört talas om så för fort kan man ju definitivt köra. Sen är frågan hur baliser är programmerade på sträckor med lägre sth, speciellt med avseende på procentuellt överskridande.

Rätt värde ska ju iaf vara inmatat i ATC och blir man omledd så bör man ju ta sig tid att kolla upp allt som behövs. Mest intressant tycker jag nog ändå är hur SJ hanterar linjekännedomen för såna situationer. Får man köra alla alternativsträckor under utbildningen eller blir det den klassiska "det är ju samma spårvidd"?
    Självklart "kan" man köra för fort, man "kan" koppla ur ATC också, men nu är det så att om fordonet har som max-hastighet 200 km/h så FÅR man inte köra fortare även om man missat att mata in 200 km/h.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mest intressant tycker jag nog ändå är hur SJ hanterar linjekännedomen för såna situationer. Får man köra alla alternativsträckor under utbildningen eller blir det den klassiska "det är ju samma spårvidd"?
    De flesta operatörer har samma regler för linjekännedom. Man talar om tre nivåer: begränsad, normal och särskilt god linjekännedom.

Den begränsade linjekännedomen innebär att föraren i förväg läser in sig på sträckan mha linjebok och eventuella interna dokument. Man ska ha koll på bl a trafikeringssystem, enkel-eller dubbelspår, skyssektioner samt parametrar som begränsar tågsättets sth.

Man behöver alltså inte ha åkt sträckan innan man kör på den. Sen har olika operatörer egna regler kring när begränsad linjekännedom får användas. Vid en omledning tror jag de flesta operatörer tillåter begränsad linjekännedom så länge föraren är bekväm med det.

//Jon Persson

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Självklart "kan" man köra för fort, man "kan" koppla ur ATC också, men nu är det så att om fordonet har som max-hastighet 200 km/h så FÅR man inte köra fortare även om man missat att mata in 200 km/h.
    Nu var ju frågan vad som händer om man har en högre takhastighet inmatad än vad som förekommer på en sträcka enligt linjeboken. Att det är otillåtet att köra fortare än vad som är tillåtet tror jag de flesta förstår.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu var ju frågan vad som händer om man har en högre takhastighet inmatad än vad som förekommer på en sträcka enligt linjeboken. Att det är otillåtet att köra fortare än vad som är tillåtet tror jag de flesta förstår.
    Fast då kan man ju vända på det, varför skulle man mata in en takhastighet som är högre än vad fordonet överhuvudtaget (dvs på någon sträcka) tillåts framföras i?

Frågan ställd därför att jag uppfattar inmatning av takhastighet i X2 som ett icke-problem, lägger man in 200 km/h kommer sedan ATC-beskeden att styra ned i övrigt, undantaget dock om man kör på bana som inte alls är ATC-utrustad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kör man på ATC-utrustad bana med verksam ATC kommer du aldrig få upp högre sth än banans sth. Detta innebär att man inte behöver ändra inmatat värde för sth bara för att banans sth ändras.

//Jon Persson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag bifogar en bild med en övning som vi fick i skolan. Jag kanske missuppfattar frågan här men där "drivfordonets STH är 140" - Behöver man inte ställa om i ATC då? Och för att få reda på STH behöver man ju slå i linjeboken.

Eller?
    Jo, i det här fallet måste du ändra i ATC, eftersom tågsättets sth har ändrats. Dessutom naturligtvis också tumhjulet för procentuellt överskridande från 6 till 2.

När det gäller den högsta tillåtna hastigheten på sträckan har jag fått lära mig att den ska matas in, men det får bara betydelse om du måste starta om ATC på linjen, annars kan du inte få fel besked genom baliserna.

Edit: formatering.

Senast redigerat av Stefan Wång den 2018-12-20 klockan 10:35:27.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Tack för svar, då inser jag att det var ganska meningslöst att hålla på och ställa ned och upp takhastigheten beroende av sträcka när jag körde motorvagnar. En omstart av ATC borde ju inte kunna ställa till med problem eftersom man måste få tvingande hastighetsbesked för fullständig övervakning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan Wång Visa inlägg
    Jo, i det här fallet måste du ändra i ATC, eftersom tågsättets sth har ändrats. Dessutom naturligtvis också tumhjulet för procentuellt överskridande från 6 till 2.

När det gäller den högsta tillåtna hastigheten på sträckan har jag fått lära mig att den ska matas in, men det får bara betydelse om du måste starta om ATC på linjen, annars kan du inte få fel besked genom baliserna.

Edit: formatering.
    Ja, alltså om vi ska vara riktigt petnoga så säger regelverket så här:

I linjeboken anges drivfordons sth per linjeavsnitt. Ofta står det X istället för en specifik hastighet. I linjebokens teckenförklaring står angivet att X betyder att drivfordonets sth skall anses vara den lägsta av banans och drivfordonets hastighet. Och eftersom banans sth mellan Hallsberg och Hovsta är 140km/h blir detta också drivfordonets sth. Så ja, rent formellt ska väl detta matas in. Jag har dock inte varit med om att detta praktiserats på företag jag arbetat på. De förare jag pratat med som jobbar eller har jobbat på SJ har inte heller gjort på detta sätt.

Det kan nog vara ett klassiskt fall av att den ibland benfasta teori som lärs ut i skolan, inte alltid praktiseras i verkligheten.

//Jon Persson

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Det är ganska ovanligt. Dels är omledningar i sig inte så vanliga, och oftast sker det på sträckor där man redan kör normalt. Exemplet du tar, Stockholm-Eskilstuna-Göteborg, är ju en normal väg till Hallsberg för SJ-förare i Stockholm, så alla har redan linjekännedom där.

text...

Tack för svar. Blev lite klokare nu. Tror det jag tycker är svårast är i vilken linjebok man ska kolla för att hitta den sträckan som den eventuella ändringen av STH gäller. T.ex. Hovsta har jag ju ingen aning om vart de ligger geografiskt, och de lär man ju veta för att veta om man ska slå i Norrköpings, Hallsberg eller tex Stockholms linjebok, osv.

Edit: Det kan ju också vara så att det är mycket lättare att tänka på annat vis än vad jag försöker just nu. Men svårt när man inte riktigt fått grepp om linjeboken, än. Känns mer som att jag krånglar till det i huvudet just nu. Säkert mycket enkelt egentligen.

Senast redigerat av lokforareleven den 2018-12-20 klockan 11:30:59.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för svar. Blev lite klokare nu. Tror det jag tycker är svårast är i vilken linjebok man ska kolla för att hitta den sträckan som den eventuella ändringen av STH gäller. T.ex. Hovsta har jag ju ingen aning om vart de ligger geografiskt, och de lär man ju veta för att veta om man ska slå i Norrköpings, Hallsberg eller tex Stockholms linjebok, osv.

Edit: Det kan ju också vara så att det är mycket lättare att tänka på annat vis än vad jag försöker just nu. Men svårt när man inte riktigt fått grepp om linjeboken, än.
    Här hittar du kartor till hjälp att se vilket område respektive sträcka hör till. Kanske inget att släpa med sig, men det är ganska enkelt att plugga in huvuddelen av dem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •