Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur defineras en resa?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur defineras en resa?

Den tråd om förseningar som jag startade för en tid sedan har spretat iväg åt olika håll. Det kan därför vara intressant att starta med ny rubrik. Det var 13 år sedan jag gick i pension, så jag är dåligt uppdaterad på definitionerna som används idag är lika med de som användes för 30 år sedan.
    Ett exempel: för trettio år sedan kunde jag åka med SJ sov- eller sittvagn utan byte mellan Borlänge och Höör
    När jag senast åkte samma sträcka bestod biljetterna av JO-JO kort Höör-Hässleholm, Resplus med SJ + TiB Hässleholm-Mjölby-Kopparberg och mitt årskort avseende Dalatrafik Kopparberg-Borlänge I resandestatistik blir nog den senaste antingen 3 eller 4 resor .
    Med tanke på hur sällan man upplever resanderäkningar, måste det också vara svårt att bedöma antalet resor med månadskort som gäller zoner. För länge sedan löste man biljett för varje färdmedel.
    På godssidan kanske en järnvägsfrakt, som kräver korta vägtransporter i båda ändar, redovisas som dubbelt så många ton väg- som järnvägstransport.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur defineras en resa?

Hässleholm - Mjölby - Kopparberg är inte en Resplusbiljett, det är en ren SJ-biljett. Det är en resa. Alltså bör det din resa bli tre resor i statistik.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •