Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Malmö sticker ut

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Malmö sticker ut

Trafiken från Malmö airport minskade med nära nio procent under november.

Det gör att Malmö sticker ut jämfört med andra flygplatser i landet. I bifogad länk ges förklaringen som mest flygskatten, men även tåg nämns. Se nedanstående citat. I Malmö har man från näringslivshåll blivit medveten om sovvagnsåkandets positiva miljöklang och den har väl också ökat. Siffror? Har det haft någon betydelse för utfallet eller är det bara en liten eller ingen del alls av orsaken?

– Från Luleå och Kiruna har du kanske inte samma möjligheter att välja. När du åker tåg från Skåne till Stockholm får du offra tid, men det är inte lika acceptabelt från Kiruna.

https://www.8till5.se/2018-12-18/var...-forra-manaden

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Malmö sticker ut

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Trafiken från Malmö airport minskade med nära nio procent under november.

Det gör att Malmö sticker ut jämfört med andra flygplatser i landet. I bifogad länk ges förklaringen som mest flygskatten, men även tåg nämns. Se nedanstående citat. I Malmö har man från näringslivshåll blivit medveten om sovvagnsåkandets positiva miljöklang och den har väl också ökat. Siffror? Har det haft någon betydelse för utfallet eller är det bara en liten eller ingen del alls av orsaken?

– Från Luleå och Kiruna har du kanske inte samma möjligheter att välja. När du åker tåg från Skåne till Stockholm får du offra tid, men det är inte lika acceptabelt från Kiruna.

https://www.8till5.se/2018-12-18/var...-forra-manaden
    För den som överväger att flyga från Sturup är ofta Kastrup ett alternativ, där man dessutom slipper den svenska flygskatten. Kanske den tyngsta orsaken till att Malmö "sticker ut"?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    För den som överväger att flyga från Sturup är ofta Kastrup ett alternativ, där man dessutom slipper den svenska flygskatten. Kanske den tyngsta orsaken till att Malmö "sticker ut"?
    De enda gångerna jag flygit från Sturup så här det varit inrikes, Östersund resp Luleå.

Utrikes sker från Kastrup och det beror främst på utbudet av förbindelser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skåningar som kör bil till flyget föredrar nog att parkera vid de skånska flygplatserna. För de som åker kollektivt känns nog tåg bättre än buss.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Skåningar som kör bil till flyget föredrar nog att parkera vid de skånska flygplatserna. För de som åker kollektivt känns nog tåg bättre än buss.
    Man behöver ju inte köra ändå fram. Finns ju en orsak till att det finns ett åttavåninings parkeringshus i Hyllie, alldeles intill stationen. Även vid Malmö C finns ett rejält tilltaget P-hus med hiss ner till plattformarna.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Man behöver ju inte köra ändå fram. Finns ju en orsak till att det finns ett åttavåninings parkeringshus i Hyllie, alldeles intill stationen. Även vid Malmö C finns ett rejält tilltaget P-hus med hiss ner till plattformarna.
    Visst, men med bil, parkering och tåg till Kastrup ryker tidsvinsten mot att ställa bilen direkt på Sturup. Det finns liksom ingen anledning att göra på det sättet, när det finns en liten lokal flygplats med gott om parkering och tre flyglinjer till Stockholm.
    Sturup är dessutom en oändligt mycket mindre och smidigare flygplats att ta sig genom än vad Kastrup är. Det är små gångavstånd och sällan några köer.

Senast redigerat av Simon B den 2018-12-18 klockan 19:33:22.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Visst, men med bil, parkering och tåg till Kastrup ryker tidsvinsten mot att ställa bilen direkt på Sturup. Det finns liksom ingen anledning att göra på det sättet, när det finns en liten lokal flygplats med gott om parkering och tre flyglinjer till Stockholm.
    Sturup är dessutom en oändligt mycket mindre och smidigare flygplats att ta sig genom än vad Kastrup är. Det är små gångavstånd och sällan några köer.
    Nu har jag inte läst artikeln men jag trodde det gällde generellt och inte specifikt resor till Stockholm?

Edit: resor till Stockholm gällde det ja. Då faller det mesta jag skrivit i tråden platt till marken. Sorry!

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-18 klockan 19:44:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Visst, men man slipper betala flygskatt! Hela 60 kronor. Räcker väl till en kvart i P-huset i varje fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skulle vara intressant att veta vilka gruppers resande som minskat mest. Jag skulle kunna tänka mig att privatresenärer som är mer priskänsliga eller mer miljömedvetna valt tåg eller att flyga från Kastrup. Affärsresenärer är mindre priskänsliga. Dessutom bor de ofta utanför centrala Malmö/Lund och har man tillgång till bil är det väldigt smidigt och tidseffektivt att flyga Sturup-Bromma om man till exempel skall upp till Stockholm, du behöver inte vara på flygplatsen många minuter innan avgång. Bromma ligger dessutom bra till om till exempel skall till Kista där många företag finns.

När det gäller CPH (Kastrup) så vågar åtminstone inte jag lita på att tågen går enligt tidtabell när jag åker från Lund, det händer rätt ofta att tåget är försenat eller inställt, så jag ser alltid till att ha marginaler så jag kan ta tåget efter utan att missa flyget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Visst, men man slipper betala flygskatt! Hela 60 kronor. Räcker väl till en kvart i P-huset i varje fall.
    Som jag sa så missade jag att det specifikt gällde resor till Stockholm. För andra resor kan det vara relevant men 69kr räcker ju inte ens till tågresan över bron. (Parkeringen kostar 160kr/dygn. Parkerade där för att åka tåg till Lübeck)

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Kanske har något att göra med att TUI slutade att flyga från Sturup under november.

https://www.expressen.se/kvallsposte...iken-paverkas/

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

...

Senast redigerat av Plastmackan den 2018-12-19 klockan 03:11:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •