Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Daglösen - Kil på sydgång

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Daglösen - Kil på sydgång

Vi har ju tidigare konstaterat att tågtrafiken Kil - Daglösen nu har återupptagits med tre tåg i veckan, men bara på nordgång To, F och S. Jag upptäcker nu, vilket kan vara en nyinlagd ändring i Tågtidtabellen, att man faktiskt har chansen att åka banan med ordinarie persontrafik på sydgång under T19 också, men bara en gång... på Julafton! Den som vill åka banan på sydgång får då se till att befinna sig i Falun kl 7.20 på julaftons morgon, eller annan station fram till Grythyttan 9.09, så kan man åka med tåg 27059 som bara har gångtidsperioden 24/12! Tågab förstås!! Tåget går efter Kil till Karlstad - Kristinehamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Daglösen - Kil på sydgång

Det kommer också att gå bra 13 maj - 20 juni. SJ:s morgontåg till Oslo går då Kristinehamn - Daglösen - Kil.

https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70t_14095.pdf

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Daglösen - Kil på sydgång

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Det kommer också att gå bra 13 maj - 20 juni. SJ:s morgontåg till Oslo går då Kristinehamn - Daglösen - Kil.

https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70t_14095.pdf
    Det gav mig anledning att titta i den länkade linjetidtabellen. Jag blev förvånad när jag såg att morgontåget/förmiddagståget till Oslo omleds, och ett snabbtågspar Stockholm - Karlstad får vända redan i Kristinehamn vardagar under perioden 13 maj - 20 juni, medan Värmlandstrafiks tåg går som vanligt. Sedan tittade jag i Trafikverkets banarbetsplanering och såg att det ska pågå en hel del arbeten på stationerna Karlstad C och Kil samt på linjen mellan Karlstad C och Kristinehamn. Det måste väl rimligen vara så att även Värmlandstrafik måste disponera om sin trafik radikalt men ännu inte har kommit så långt att ett av Trafikverket godkänt resultat har kunnat arbetas in i linjetidtabellerna. Det är ju klokt av SJ att vara tidigt ute, eftersom en del av SJ:s kunder är tidigt ute med att planera kommande resor och försöka boka biljetter.

Jag testade att i SJ:s bokningsdialog söka en förbindelse från Stockholm till Karlstad den 21 maj efter kl 11. Som väntat fick jag fram samma resultat som i linjetidtabellen, nämligen 603 till Kristinehamn och därifrån ersättningsbuss. Men SJ hade också lagt in denna brasklapp:

"Banarbeten planeras
    Biljetter till denna avgång släpps till försäljning så fort planering av eventuellt banarbete är klar. Banarbetet kan komma att påverka resande på sträckan Sthlm Central - Kristinehmn stn."

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-18 klockan 10:50:23.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •