Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Har hittat uppgifter om att man avser ändra i planerna kring hur förbindelsespåren från Högdalsdepån ska komma upp vid Hökarängen.

http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/arti...erna-visas-upp

Nytänkandet sägs grunda sig på en vilja att trafiktåg och tomtåg inte ska komma ivägen för varandra. Sedan så nämns det i förbifarten att den nyföreslagna lösningen dessutom beräknas bli aningen billigare.

Konspiratorisk som jag är, så funderar jag över om inte huvudsyftet just bara är att spara in på byggkostnaden och att denna nya lösning kanske rent utav blir sämre rent trafikerings och redundansmässigt...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Högdalsdepåns anslutning till Farstalinjen

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Har hittat uppgifter om att man avser ändra i planerna kring hur förbindelsespåren från Högdalsdepån ska komma upp vid Hökarängen.

http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/arti...erna-visas-upp

Nytänkandet sägs grunda sig på en vilja att trafiktåg och tomtåg inte ska komma ivägen för varandra. Sedan så nämns det i förbifarten att den nyföreslagna lösningen dessutom beräknas bli aningen billigare.

Konspiratorisk som jag är, så funderar jag över om inte huvudsyftet just bara är att spara in på byggkostnaden och att denna nya lösning kanske rent utav blir sämre rent trafikerings och redundansmässigt...
    Det framgår tydligt att det ursprungliga förslaget har visat sig svårt att genomföra, bl a dålig bergtäckning vid Örbyleden. Inget fel om man funnit en bättre och dessutom billigare lösning.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Nackdelen är väl att tomtåg mellan Högdalsdepån och Farsta strand kommer att behöva vändas med denna lösning. Man kan ju fundera på varför man inte kan göra ett triangelspår, även med denna sydligare lösning?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nackdelen är väl att tomtåg mellan Högdalsdepån och Farsta strand kommer att behöva vändas med denna lösning. Man kan ju fundera på varför man inte kan göra ett triangelspår, även med denna sydligare lösning?
    Av utrymmesskäl och för att det med all säkerhet kostar mer än det smakar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sen måste ju även tågen från Hagsätra och Skarpnäck vändas. Även Fruängen har jag för mig.... är väl bara från Norsborg som det går att köra direkt in i hallen.

Stefan

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

"Direkt in i hallen" torde även funka från Hässelby, Hjulsta, Kungsträdgården och Ropsten t.ex.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Ett annat sätt att se på saken är att av dagens fyra större t-banedepåer Vällingby, Högdalen, Nyboda och Rissne, så är det bara en, Högdalen, som har infart endast från ett håll på banan. De övriga tre har infarter från två håll på banan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast måste man köra tomtåg från Farsta strand till depån? Kan några tåg utgå från Hökarängen in mot stan, respektive sluta vid Hökarängen på väg mot depån?
    Att första och sista annonserade tåget måste gå till Farsta strand är ju klart, men måste alla förstärkningar göra det?
    Förr i tiden kunde man se att det utgick tåg på blå linjen från Hallonbergen in mot stan, ungefär samtidigt som första avgick från Akalla. Nu är det inte lika lätt för en utomstående att se tidtabellerna, så det kanske finns kvar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ett annat sätt att se på saken är att av dagens fyra större t-banedepåer Vällingby, Högdalen, Nyboda och Rissne, så är det bara en, Högdalen, som har infart endast från ett håll på banan. De övriga tre har infarter från två håll på banan.
    Dock har Nyboda egentligen bara EN infart. En annan sak att denna infart kan nås från två håll.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast måste man köra tomtåg från Farsta strand till depån? Kan några tåg utgå från Hökarängen in mot stan, respektive sluta vid Hökarängen på väg mot depån?
    Att första och sista annonserade tåget måste gå till Farsta strand är ju klart, men måste alla förstärkningar göra det?
    Förr i tiden kunde man se att det utgick tåg på blå linjen från Hallonbergen in mot stan, ungefär samtidigt som första avgick från Akalla. Nu är det inte lika lätt för en utomstående att se tidtabellerna, så det kanske finns kvar.
    Man kan göra så, men missar en av linjens mest trafikerade stationer.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Framförallt är det att gå i trafik från Hökarängen som man skulle kunna vinna på. Om man däremot skulle komma norrifrån och utrymma i Hökarängen, så krävs det i praktiken att man går brevid och tittar igenom tåget, för att inte riskera att få folk med sig in i hallen. Och då bortfaller tidsbesparingen med att slippa byta körända.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, inte om man tror att man lockar resenärer genom att hälften av tågets resenärer får kliva av en station före målpunkten.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nej, inte om man tror att man lockar resenärer genom att hälften av tågets resenärer får kliva av en station före målpunkten.
    Men är Farsta-bor verkligen så dumma att de kliver på ett tåg skyltat Hökarängen när det dessutom står 18 Farsta strand 2 min på plattformsskylten?
    Nu bor jag inte i Farsta men hade jag gjort det och ställts inför situationen så skulle jag jublat åt att Hökarängentåget tar med sig kreti och pleti och så blir det betydligt rymligare i Farsta-tåget så jag till och med får en sittplats ända från stan och därmed en betydligt komfortablare resa.

Dock tror jag inte det blir så vanligt med Hökarängentåg just av den anledningen att det är enklare att köra till Farsta strand och syna tåget medan föraren går längs det för att byta ände. Ska detta ske vid Hökarängen måste ju föraren gå fram och åter (alternativt särskild personal) men det beror givetvis på hur stationens utformning slutligen är. Skulle man ha ett tredje plattformsspår där detta kunde ske är det ju möjligt att ta tåg ur trafik i Hökarängen. Något som man faktiskt planenligt gjorde för typ 25 år sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[QUOTE=Nordman1970;41040]Men är Farsta-bor verkligen så dumma att de kliver på ett tåg skyltat Hökarängen när det dessutom står 18 Farsta strand 2 min på plattformsskylten?/QUOTE]

Det beror ju helt på om uppgiften "2 min" bedöms som tillförlitlig, antal resenärer på Hökarängståget o s v. Det finns här ingen annan sanning än att resenärer till Farsta ogillar att behöva kliva av i Hökarängen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Men är Farsta-bor verkligen så dumma att de kliver på ett tåg skyltat Hökarängen när det dessutom står 18 Farsta strand 2 min på plattformsskylten?
    Det beror ju helt på om uppgiften "2 min" bedöms som tillförlitlig, antal resenärer på Hökarängståget o s v. Det finns här ingen annan sanning än att resenärer till Farsta ogillar att behöva kliva av i Hökarängen.
    Och just därför kliver de inte på ett tåg som bara går till Hökarängen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man skyltar väl den station som tåget ska till? Då behöver ju ingen gå av före målpunkten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Förlåt, jag trodde att de flesta av gröna linjens resenärer åker sträckan (eller delar av sträckan) Fridhemsplan-Gullmarsplan, dvs när man kommer till Hökarängen är det inte alls lika fullt i tåget utan mycket mer än hälften av de som trängdes mellan Hötorget och Slussen har gått av för länge sen.

Visst, SL får säkert färre klagomål om tågen går hela sträckan, och detta med vagnsyning vid ingående vagnar gör att mitt förslag inte var så bra att sluta vid Hökarängen.

Men, kan det inte vara intressant att låta vagnar som skall ut i trafik utgå från Hökarängen in mot stan. Antingen kan man sätta in den tidigare i trafik, eller så kan föraren börja lite senare när man slipper vändandet i Hökarängen och i Farsta strand (som ju behövs även om man hade haft en triangelanslutning).

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Vände inte 28 tidigare vid Hökarängen?
    (Och 15 vid Sätra, före Skärholmen) (Alltså inte den linje 15 som bytte bana)

https://www.sparvagssallskapet.se/fo...hp?f=2&t=31275

Senast redigerat av pml den 2018-12-21 klockan 16:28:33.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och just därför kliver de inte på ett tåg som bara går till Hökarängen.
    Jo, om det finns gott om plats och kan antas att nästa tåg är överfullt. Sådant som vi vaneåkare har lärt oss.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jo, om det finns gott om plats och kan antas att nästa tåg är överfullt. Sådant som vi vaneåkare har lärt oss.
    Ja exakt, det är så det funkar. Man åker så långt det går och sedan får man se vad som händer.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •