Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Liteň är liten tjeckisk station

  1. #1
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    619

    Liteň är liten tjeckisk station

    Som en dagsutflykt från Prag kan man besöka lokalbanan Zadní Třebaň - Lochovice, belägen sydväst om huvudstaden. Tågmöte på obevakad station förekommer, men vad som gör sträckan än mer originell är, att en av mellanstationerna innebär riktningsändring. Tomelilla hade banor i fem riktningar, men idag enbart två (med riktningsändring), medan tjeckiska Liteň aldrig haft fler sträckor än dagens. Dagsaktuell situation i Tomelilla kan jag inte, men åtminstone tidigare manövrerade föraren vid obevakad körning ett vred i låda, varvid växel lades om, bommar gick ned, och huvudsignalen blev grön. I Liteň lägger tågmästaren om klotväxel, och vid tågmöte blir det två klotväxlar att lägga. Den 5 december i år besökte jag lokalbanan ifråga.

    Namn:  P1210095.jpg
Visningar: 779
Storlek:  343,1 KB
    Zadní Třebaň. Här var det rätt kyligt, och floden Berounka gör sitt till. Motorvagn 810.073 går på tomgång, ännu röd med låga säten. De flesta 810-or är numera blå, och är i varierande grad moderniserade. De flesta blå (eller alla?) har säten med höga ryggstöd. Avbildad vagn hade alltså fortfarande låga säten, dock med plyschklädsel istf original galon.

    Här sticker jag emellan med en interiörbild, som dock är tagen påföljande dag (6/12), i Nordböhmen.

    Namn:  P1210159.jpg
Visningar: 798
Storlek:  231,7 KB
    810 går M-F en dubbeltur Rumburk - Dolní Poustevná, och det blev röd 810.668 med originalinredning. Hur många sådana finns kvar i trafik? Inte många, i alla fall. Tillbaks i Rumburk visade det sig, att 844-motorvagnen från Dĕčín var ersatt av loktåg. Att spetsvända ett loktåg utan försening går ju inte, så därför nyutrustades persontåget till Dĕčín att bestå av just 810.668. Då blev jag, som skulle fortsätta till Dĕčín, glad .

    Tyska Wikipedia om 844: https://de.wikipedia.org/wiki/ČD-Baureihe_844

    Men tillbaks till Liteň stn, på sträckan Zadní Třebaň - Lochovice:

    Namn:  P1210118.jpg
Visningar: 775
Storlek:  373,4 KB
    Riktningsändring som sagt, Zadní Třebaň åt vänster, och Lochovice åt höger. Dubbla kilometerstenar, kilometerräkningen går in på stationen, vänder och går ut igen. Notera även, att i höger bildkant finns enkel plattform, utan plattformskant, så även vid den växel som manövreras vid tågmöte. Därmed underlättas tågmästarens av- och påstigning.

    Huvudsignaler saknas på stationen. Vid tågmöte tas det andra ankommande tåget in, genom att tågmästaren i mötande tåg (dvs det först ankomna) efter växelomläggning ger signal: röd signalflagga förd genom luften så att den formar siffran åtta.

    Namn:  P1210113.jpg
Visningar: 767
Storlek:  326,8 KB
    Motorvagnen passerar nu den växel, som skiljer de två tågspåren åt.

    Namn:  P1210123.jpg
Visningar: 767
Storlek:  242,5 KB
    Här ankommer tåg från Zadní Třebaň, med moderniserad 810.570.

    Namn:  P1210134.jpg
Visningar: 766
Storlek:  218,7 KB
    Tågmöte i Liteň, mellan de två. En informationsskylt fanns, som berättade, att lokdragna persontåg försvann 1973, och att stationen blev obevakad 1985.

    Namn:  P1210138.jpg
Visningar: 760
Storlek:  273,0 KB
    Efter tågmötet rullar 810.073 iväg mot Lochovice. Tågmästaren i den blå rälsbussen låser upp växeln, för att lägga den mot Zadní Třebaň. Växeln närmst i bild ska också läggas om.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    Eftersom man tydligen kör med obevakade tågmöten har man någon slags paragraf 100 som reglerar tågrörelserna?


  3. #3
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    4 fjäderväxlar och ett spårkors hade förenklat det hela.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 941

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    @Åke K (min webläsare vill inte acceptera kommandot "Svara med citat"):

    Spårkorset kan man klara sig utan om det inte är trångt i längsled. Har man riktigt gott om plats kan man klara sig med tre växlar.

    Att man inte gjort en sådan lösning i Tomelilla beror nog främst på att det då hade blivit två spår i en plankorsning istället för ett, plus då att det är ganska trångt i längsled.


  5. #5
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    619

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Eftersom man tydligen kör med obevakade tågmöten har man någon slags paragraf 100 som reglerar tågrörelserna?
    Jodå, någonting ditåt finns. Förenklade trafikeringsföreskrifter, som tillämpas på vissa sträckor.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 585

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    Man har ju dessutom ett"öppet"tågradiosystem så att tågpersonalen kan prata med varandra och som har avlyssnats vid ett antal tillfällen./Ulf
    (I det"riktiga"järnvägslandet Tjeckien är allt möjligt


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 585

    Sv: Liteň är liten tjeckisk station

    Besökte stationen den 22 mars:

    Konduktören på den överstående rälsbussen har lagt om växeln har haft kom-radiokontakt(antagligen med tågklareraren i Zadni Treban)

    1 timma senare kommer nästa tåg upp från Zadni Treban bestående av motor-pass-motorvagn...

    ...som efter vändning brummar iväg mot Lochovice

    Jag själv fortsatte med den ensamma motorvagnen ner till Zadni Treban och tog en öl på järnvägspuben vid plattformen
    och diggade lite tåg på huvudlinjen Prag-Plzen/Ulf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •