Noterade just att spår 18a på Cst tycks ha blivit ett tillhåll för mycket tidiga avgångar. I morgon avgår 590 03.36 till Sundsvall och 519 04.25 till Malmö.
Mvh Alex
Noterade just att spår 18a på Cst tycks ha blivit ett tillhåll för mycket tidiga avgångar. I morgon avgår 590 03.36 till Sundsvall och 519 04.25 till Malmö.
Mvh Alex
Jag gick just idag och tänkte på detta riktiga fakirtåg: 3.36 till Sundsvall.
Har någon rest med detta (det har ju gått i en vecka) eller jobbat på det, antingen hela eller någon av delsträckorna? Hur mycket resenärer är det, är det först när det närmar sig Sundsvall som det blir några?
Tåget är ju lite annorlunda av 2 skäl:
1. Väldigt tidig avgång från Stockholm (och Arlanda och Uppsala)
2. Det stannar på en del orter som annars bara X-tågen stannar, Ljusne, Iggesund och Gnarp.
Jag ser i kommentar till nyuppdaterade linjetabellen att avgången verkar senarelagd 8 minuter samt att tåget inte går fram till Sundsvall V.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-16 klockan 22:01:48.
Dessutom är väl tåget upplåtet för lokala resor Stockholm-Uppsala (och även Stockholm-Arlanda, vilket normalt inte är fallet med SJ Snabbtåg på ostkustbanan)? Det ger ju en intressant möjlighet för de som ska göra en väldigt sen/tidig resa i den riktningen och inte lockas av 1,5 timmar buss (som är alternativet).
Kan det vara ett försök att testa marknaden för alternativ till flyget för arbetsresor? Med ankomst kl 07.19 så kan man ju vara på kontoret/möte i Sundsvall kl 8. Första SAS-planet landar inte förrän 09:15 och BRA är inte tidigare heller. Bara man kommer ner i stolen och iväg från Stockholm kan man ju sova några timmar till.
Sen kan man ju alltid plocka upp ett par tidiga lokalpendlare också när man ändå rullar förbi...
Fast hur ska man vara medveten om att det existerar? Finns ö.h.t. inte medtaget i tabell 51. Antar att det inte gäller vare sig för Movingo eller 10-biljetter?
TILLÄGG: Kollade just på sj.se. Det finns med där, men till betydligt högre pris än ett normalt tåg, 145:- i stället för 117:- som dagspriset för morgonavgångarna den 18/12 just nu belöper sig till. Att jämföra med 76:- för avrop från en 10-biljett.
SJ:s prissättning på nattbussarna förstår jag inte alls. Eftersom det är SL-buss hela vägen måste rimligen det gå att åka med en enkelbiljett på accesskortet om man inte har månadskort, och det kan ju inte kosta någonstans i närheten 117:-
Senast redigerat av ÅkeB den 2018-12-17 klockan 10:12:33.
Inget lokalt åkande i tabellerna. Bara påstigande i Uppsala och Arlanda. Exempel - https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...ag43_14070.pdf -
fler.
Senast redigerat av Ville den 2018-12-17 klockan 10:30:33.
SJ prissätter inte nattbussarna eller pendeltågen. Alla priser i Resplus sätts av operatören, i detta fall SL och UL. Samma biljett kostar 116 kr hos SL. Det enda SJ prissätter är bokningsavgiften på 8 kr. Tydligen är Respluspriset något lägre än SL:s kontantpris.
"Kombinationsbiljett UL/SL: UL 1,2,5 + SL 116 kr Uppsala län zon 1, 2 och 5 + SL. Biljetten gäller för resa i hela SL-trafiken, samt i zon 1, 2 och 5 i Uppsala län. Den här biljetten köper du om du vill åka med pendeltåget mellan till exempel Stockholm C och Uppsala C. "
Om du vill ha accesskort-rabatt så måste du givetvis använda accesskortet.
Konstigt. SJ skriver själva "Behöver du vara i Sundsvall tidigt kan vi tipsa om en ny avgång. Snabbtåg 590 avgår redan 03:36 från Stockholm och är i Sundsvall 07:39. Dessutom kan du åka med tåget till Uppsala."
Då är det linjetabellen som behöver uppdateras. Som nämnts ovan säljer ju SJ biljetter med 590 från Stockholm till Uppsala, avgång kl 3.36.
Jag noterar att enligt bokningsdialogen erbjuder SJ frukost för den som köper en förstaklassbiljett, även på denna distans, liksom för andra morgontåg.
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-17 klockan 12:12:46.
För nattbussarna verkar det dock inte vara fråga om en kombinationsbiljett SL/UL eftersom SL:s biljetter möjligen gäller hela vägen. Jag har ställt frågan till SL vilken biljett som gäller om man stiger på en sådan buss på Arlanda för att åka till Uppsala, och fick då svaret att det skulle vara möjligt att betala både med SL:s accesskort och UL:s reskassa. Kan vara en specialregel eftersom den nattbussen (593) även ersätter busslinje 801 under den tiden gör uppehåll nattetid -- om jag nu inte fick ett felaktigt svar.
TILLÄGG: Kollade just tidtabellen för 593:an (https://sl.se/ficktid/vinter/v593.pdf). Informationen om taxa är inte helt kristallklar: "För resa med 593 inom Stockholms län krävs SL-biljett. För resa med UL801 krävs UL-biljett." Det senare gäller de fall då 593:an inte går hela vägen. Däremot sägs inte vilken taxa som gäller som gäller för delsträckan inom Uppsala län för 593:an. Det svar jag fick om dubbel giltighet kan alltså vara korrekt.
Vad gäller kombinationsbiljetten allmänt kvarstår underligheterna vad gäller prissättningen om den köps med SL:s accesskort eller med UL:s app med reskassa. I det senare fallet är priset 100 kr, märkligt nog fördelat så att 56 kr tillfaller UL och 44 kr SL. Detta betyder att en resenär på UL-delen betalar ett pris som understiger lägsta möjliga pris på UL-delsträckan (vilket skulle vara 69 kr) medan samma resenär inte får en rabatt motsvarande reskassan på SL-delen (där priset annars skulle vara 31 kr). Priset motsvarar totalt sett priset för reskasserabatterna på delsträckorna i UL-appen medan alltså priset på SL:s variant av kombinationsbiljett alltså är högre än om det hade varit möjligt att köpa giltiga biljetter för respektive trafikområde var för sig. En milt sagt märklig priskonstrukion på en kombinationsbiljett(!), normalt föreställer åtminstone jag mig att en kombinationsbiljett borde innebära ett lägre totalt pris och inte ett högre.
Efter årsskiftet kommer lägsta pris på kombinationsbiljetten att bli 107 kr. Detta innebär att priset för en 10-biljett på SJ (760/10=76 kr) + UL-biljett inom Uppsala (25 kr) blir lägre (101 kr) än UL:s app-kombinationsbiljett (och ännu värre med SL:s kombinationsbiljett som då går upp till 122 kr). Alltså är det för vissa resor billigare att åka med en kommersiell aktör än för en subventionerad landstingsoperatör. Och SL kan inte längre hävda att man bedriver sin trafik med större regelbundenhet än SJ mer än under mycket begränsade delar av trafikdygnet (dvs före 5.30 på morgonen då SJ förutom fakirtåget 3.36 inte kör ö.h.t. och efter 21 på kvällarna sedan SJ:s halvtimmestrafik utökats i T19).
Senast redigerat av ÅkeB den 2018-12-17 klockan 13:50:34.
Eller så ser man att man behöver ha ett tåg på plats på morgonen i Sundsvall och att det är billigare att köra upp det tidigt än att ha övernattande personal, och så tänker man sig att ett gäng resenärer från nordligare destinationer till Sundsvall (arbetspendlare) plus folk som inte gått och lagt sig än och åker hem från sitt sena jobb från Stockholm till Uppsala sammantaget gör att det är värt att ha tåget upplåtet för resande istället för bara ett tjänstetåg.
Senast redigerat av Jonas Lind den 2018-12-17 klockan 13:21:05.
går i pendlarläge från Söderhamn för xtrafiks resenärer därav stoppen i ljusne Iggesund och Gnarp.
Jag tror att Jonas Lind har rätt i att det primära syftet för SJ är att få upp 590 för att sedan bilda 567 tillbaka till Stockholm. Då har 3 tåg lämnat Sundsvall på morgonen varav 2 har stått över natten i Sundsvall och ett kommer från Umeå.
Tidigare hade man ett liknande upplägg för att forma ett morgontåg från Linköping till Stockholm. Skillnaden var väl att denna X2a gick som tjänstetåg på natten ner till Linköping.
Det är inte så konstigt, det är samma regler som gäller på nattbussen som gäller för SLs övriga trafik från SL-land in i UL-land. Exempelvis Norrtälje-Uppsala. Du kan betala med SL-reskassa, men behöver ha periodkort eller zonbiljett för att resa. Du kan inte resa med ULs fysiska kort laddat med reskassa (men kan köpa biljett i t.ex. appen).
https://sl.se/sv/info/biljetter/over...r-lansgransen/
Prissättningen är däremot en djungel.
Och jag vill hålla med Göran K om att det (åtminstone i praktiken) nog är omöjligt. Skälet till detta är att bussarna i SL redan har avläsare för app-betalningar och UL håller på att installera en motsvarande utrustning för sin app i sina bussar. Dessa avläsare är säkerligen inte kompatibla med varandra (jag har testat att hålla upp UL:s app mot avläsarna i den manuella spärren i tunnelbanan, och SL:s avläsare klarar inte UL:s system trots att det genererar QR-koder). Dessutom måste det finnas dubbla system för avläsning av Accesskort respektive UL-kort. Har svårt att se att det skulle finnas plats för fyra olika avläsningssystem i varje buss -- förutom den förrvirring som skulle uppstå om vilken avläsare som ska användas.
Senast redigerat av ÅkeB den 2018-12-18 klockan 16:38:28.
Tåget är ett av de tåg som går i samarbete med X-trafik. Därav den tidiga avgången för att tillgodose pendlarna Gävle-Sundsvall och alla stationer däremellan. Rent krasst hade det kunna avgå från Gävle, men jag misstänker att omlopp, personal och annat planeringstekniskt förhindrat det. Dessutom kan SJ erbjuda resa från Stockholm med både av- och påstigning på Arlanda och Uppsala, vilket de annars inte kan, då det inte går någon annan konkurrerande trafik vid den tiden.