Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 12]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 147

    I Schweiz med utmärkt guidning [Del 12]

    Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5
    Del 6
    Del 7
    Del 8
    Del 9
    Del 10
    Del 11


    2018_06_08_34957red by Magnus Backman, on Flickr

    Elaka tungor säger att stationen i Bern Wankdorf ansågs helt onödig av SBB tills dears kontor flyttade till Wankdorf då den helt plötsligt blev väldigt viktig. Sanningshalten i påståendet har jag ingen aning om men en station finns nu för regionaltrafiken.


    2018_06_08_35057red by Magnus Backman, on Flickr

    Nu var det ju dock inte SBBs stationer som stod på schemat utan RBS slutstation i Bern. Stationen som ligger i en tunnel i Bern har fyra spår och invigdes 1965, den var då dimensionerad för 16 000 passagerare per dag. Idag används den av 60 000 personer på en vardag. Hur går då detta ihop?


    2018_06_08_34976red by Magnus Backman, on Flickr

    Till att börja med försökte RBS att utbilda sina passagerare men plakat som detta, där det framgår att Werner från Worblaufen blir grinig när han inte får plats att stiga av på plattformen. Nu går det ju inte att enbart lita på passagerarnas goda uppförande ens i Schweiz så det behövdes andra åtgärder.


    2018_06_08_34969red by Magnus Backman, on Flickr

    När passagerarna kommer ner för trappan den numera breda trappan till RBS station möts de av plattformsdörrar som hindrar dem från att lämna väntzonen och gå ut på plattformen. Dörrarna kontrolleras från trafikledning och har till syfte att hindra att korsande flöden uppstår på plattformen. Innerst på plattformen är det dessutom uppritat stoppförbundszoner. Vill man stå kvar och vänta på ett tåg på en annan linje får man gå längst ut på plattformen.


    2018_06_08_35028red by Magnus Backman, on Flickr

    Detta resulterar i att trotts att stationen är mycket frekvent använd kan man ta sådan här bilder på en nästan helt tom plattform i rusningstrafiken om man står längst upp på plattformen på tillåtet område. Lokföraren slipper också tampas med hugade resenärer när han byter ände. Bakom föraren som kommer vandrande syns den sista svansen av avstigande passagerare.


    2018_06_08_35031red by Magnus Backman, on Flickr
    2018_06_08_35033red by Magnus Backman, on Flickr

    När sedan trafikledningen sett att avstigande passagerare har lämnat plattformen öppnas slussarna och folkmassan väller ut på den tomma plattformen för att stiga på sitt tåg. En mycket fascinerade passagerarlogistik väl värd att studera om man är i Bern någon gång under vardagsrusningen, men ställ er längst ut på plattformen så ni inte stör flödet. (ber om ursäkt för det konstiga perspektivet på bilderna jag har lagt ihop två bilder tagna med olika mycket zoom för att visa hela plattformens bredd så det blir lite förvirrande)


    2018_06_08_35038red by Magnus Backman, on Flickr

    Plattformen mellan spår 21 och 22 är inte lika belastad så här används fortfarande normalt förfarande. Sen var det ju det där med den breda trappan ner till RBS station. Den var i många år en tämligen smal historia som låg inklämd bredvid ett bageri som gjorde goda affärer på att sälja nybakat till morgonpendlarna. Det ryktas att bageriet hade högst omsättning i hela Schweiz och nu låg det i vägen för de ökande passagerarströmmarna till och från RBS. Eftersom detta är Schweiz bar det sig förstås inte bättre än att bageriet fick flytta på sig för att bredda trappan. Dock efter många års förhandlande. Någon som tror att det inträffat om Jernhusen ägt stationen


    2018_06_08_35059red by Magnus Backman, on Flickr

    På bilden syns stoppförbudszonerna på den vänstra plattformen, de väntande resenärerna på den högra plattformen tycks iaktta god disciplin på var de står så det finns gott hopp om att Werner inte blir så grinig.
    Nu håller dagens lösning inte i längden, trafiken ska utökas så det pågår ett projekt för att bygga ut stationen, dock inte med fler spår utan med 12 m breda plattformar.
    För er som kan tyska finns en artikel på RBS hemsida här


    2018_06_08_34993red by Magnus Backman, on Flickr

    Förutom att bygga ny station byter man också trafikledningssystem. Ställverken är ju "bara" mellan 30 och 40 år gamla reläställverk så de byts självklart inte ut. Men manöversystemet och trafikledningssystemet byts till ett datoriserat system. Även här gör man en distinkt skillnad mellan säkerhetsrelaterade system och icke säkerhetsrelaterade system. Säkerhetsrelaterade system ska vara "stendumma men supersäkra" medan icke säkerhetsrelaterade system ska vara smarta och utvecklingsbara men inte ha krav på krångliga godkännande samt säkerhetsbevisningar. Styrning med elektronisk graf var standard. Efter ett tag lyckades vi dok lista ut att en av stationerna på banan var lokalbevakad och frågade varför. Svaret blev att han som jobbar där har jobbat för företaget i mer än 30 år och sådan säger vi självklart inte upp bara föra att vi fjärrstyr banan. När han går i pension fjärrstyr vi stationen dygnet runt.


    2018_06_08_35116red by Magnus Backman, on Flickr

    Ovan jord finns det lite mer spår för normalspåret, strax innan hel och halv timme ankommer en strid ström med tåg från olika platser.


    2018_06_08_35238red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter hel och halv timme börjar tågen troppa av från stationen istället, då passade även ett godståg på att smyga sig in och genom stationen.


    2018_06_08_35319red by Magnus Backman, on Flickr

    Förutom många intressant järnvägar har Bern också en spårväg. Men den han vi inte med att studera den här gången.

    I nästa del som bör bli den sista får ni se hur det går när jag blir TF reseledare.

    /Magnus


  2. #2

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 12]

    Helt underbart att läsa, Magnus, och så fina bilder!

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 147

    Sv: I Schweiz med utmärkt guidning [Del 12]

    Tack, kul att du uppskattar både text och bilder

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •