Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

  1. #1

    Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

    I förra delen gick det inte heller så bra att ta sig nånstans, så var åka? På stationstavlan gick nästa spännande tåg till Budapest. Så efter en färd dit, och funderingar som "vart ska jag åka nu då...?", togs beslutet att det fanns en smalspårsbana i Tjeckien som jag ville åka. Så efter ankomst Budapest-Deli, blev det snabb transfer till Nyugati, och ta tåget till Brno. Budapest, hade jag ju sett tillräckligt av. Och Tjeckien, är ju ytterst trevligt!

    Ifall du missat tidigare delar:
    Del 1: Sida vid sida
    Del 2: Lite Polacker
    Del 3: Stora tåg och små människor
    Del 4: En liten spårvägsstad
    Del 5: Tjernobyl och mot Lviv
    Del 6: Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb


    Datumet är nu den 18e augusti, och jag lämnande Brno på morgonen, för att via Olomouc, ta mig norrut. Här i Bruntal mötte mitt tåg ett museitåg, som skulle till Malá Morávka.


    I Krnov blev det byte, för vidare färd. Här syns tåget jag kom med, R 1129.

    Vidare färd gick med RegioNova, så den kan vi ju hoppa över. Men de syns, som vanligt, i större delen av Tjeckien. Byggs de fortfarande?


    I Třemešná ve Slezsku blev det byte, typ rakt över plattform (bild saknas, byten i Tjeckien har en tendes att bara vara på några få minuter). Men längs den smala vägen mötte vi detta ångtåg!


    Efter en skumpig tur, men inte direkt heltom, kom tåget fram till Osoblaha, precis på gränsen till Polen. Under tåget dryga timmen långa uppehåll här, hann jag ta en promenad in till staden, köpa lite nödproviant på lokala affären, tappa bort mitt glasögonfodral, samt gå en kort promenad över till Polen. Kan inte påstå att staden var sådär jättespännande, men lite smått intressant, med en hel del väldigt östmässiga hus i dåligt skick.


    Nåja, åkte tillbaka till normalspårsland, och tog tåget till Krnov igen. Hoppade dock över det snabba bytet, och tog ett tåg lite senare, som gick med äldre rälsbussar. Passade även på att äta den äckligaste hamburgaren jag ätit i grillen som fanns vid stationen. Rå hamburgare var inte gott, den åkte i papperskorgen. Tyvärr var stationsrestaurangen stängd.


    Rälsbussarna tog mig dock till Opava, där jag hade hittat rum för natten. I staden finns även trådbussar, men några sådana såg jag knappt under mitt nattliga besök.

    Dagen därpå, som blev min sista i Tjeckien, innan färden hemåt, besöktes en liten sidobana på väg hemåt.


    Banan jag åkte med, utgår från stambanan mellan Ostrava, och Olomouc, och vid denna knutpunkt, vid namn Suchdol nad Odrou, går det järnväg åt 5 olika håll. Lokstall finns också, och här syns ett släp av typ Bdtax785 uppställt. Släpet är ombyggt med hälften av stolarna borttagna, och ersatta av cykelställ.


    Från Fulnek kom denna lilla rälsbuss.


    Och från Budišov nad Budišovkou, kom detta tåg, bestående av släpvagn och motorvagn. Tågen från den tredje banan, den till Nový Jičín, går från andra sidan stambanan, och den banan trafikeras av RegioNovor.




    Däremot var det inte bara och göra rundgång för tåget från Budišov nad Budišovkou, utan det skulle rangeras släpvagnar fram och tillbaka.


    Så under tiden kunde man kolla vad som hände på stambanedelen, där hade bla detta motorvagnståg modell äldre stannat till...


    ...och godståg modell nyare passerade.


    Nåja, off we go! Mot Budišov nad Budišovkou. I Vítkov blev det möte, och många skulle med det tåget.


    Framme vid slutstationen, och en timmes uppehåll. Hade tänkt hitta något ätbart, men affären var stängd (söndag), och restaurang fann jag ingen.


    Så tillbaka hit, till Vítkov, med möte igen! Inte ofta man ser motorvagnar typ 810 i gamla färgsättningen längre, men här fanns en!


    Dagen efter hade jag på något sätt hamnat i České Budějovice, hur, var och varför, minns jag inte. Men hemåt, det skulle jag! För det fanns någon i Sverige som fyllde 8 år, och det kalaset får ju inte morbror missa!

    Så vi avslutar denna väldigt hoppande reseberättelse här, och jag får tacka för alla kommentarer jag fått. Alltid lika kul!
    På återseende, med någon annan resa, kanske?
    //Jocke

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    981

    Sv: Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

    Kanske? Det låter lite oroande, självklart ser vi fram emot kommande öden och äventyr på spåret.

    Har varit intressant att följa även denna resa som alltid.

    /Magnus


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 358

    Sv: Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Kanske? Det låter lite oroande, självklart ser vi fram emot kommande öden och äventyr på spåret.

    Har varit intressant att följa även denna resa som alltid.

    /Magnus
    Och om jag minns rätt har Joakim haft svårt att hinna med att lägga ut alla gamla resor, det kanske finns någon oavslutad (eller odokumenterad) han kan fortsätta med nu.
    Jag instämmer i att resorna är mycket intressanta.


  4. #4

    Sv: Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och om jag minns rätt har Joakim haft svårt att hinna med att lägga ut alla gamla resor, det kanske finns någon oavslutad (eller odokumenterad) han kan fortsätta med nu.
    Jag instämmer i att resorna är mycket intressanta.
    Tror jag har 3 eller 4 resor efter denna som ännu inte är publicerade, så ja, jag ligger väldigt efter! Men redan påbörjat redigeringen av resan efter denna, så snart i en Postvagn nära er?!

    Tack för kommentarerna, det värmer att fortsätta!

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  5. #5
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    508

    Sv: Sommarresan 2018 - Småbanor och smalspår [Del 7]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Vidare färd gick med RegioNova, så den kan vi ju hoppa över. Men de syns, som vanligt, i större delen av Tjeckien. Byggs de fortfarande?
    Tack så mycket, reseberättelser är bland det bästa med Postvagnen!

    Jag jämförde uppgifter i Malý Atlas Lokomotiv 2017 och 2019 (liten men innehållsrik bok om tjeckiska och slovakiska järnvägsfordon). Enligt bägge utgåvor finns 210 st tvåvagnståg litt 814 (motorvagn + manövervagn) samt 26 st trevagnståg litt 814.2 (motorvagn + mellanvagn + motorvagn). Så svaret blir nog, att de byggs inte mer.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •