Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sommarresan 2018 - Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb [Del 6]

Sommarresan 2018 - Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb [Del 6]

Det var ett tag sen sist. Men bara en månad denna gång! Efter Bohumín fortsatte resan till Budapest, med EC 131 Varsovia. Tåget innehåller ungersk restaurangvagn, och eftersom resan med nattbussen från Lviv hade en liten brist på ätbart och försening så var mat gott! Åt med de två danskar jag mötte på tåget.

Ifall du missat tidigare delar:
    Del 1: Sida vid sida
    Del 2: Lite Polacker
    Del 3: Stora tåg och små människor
    Del 4: En liten spårvägsstad
    Del 5: Tjernobyl och mot Lviv

Efter att ha kommit fram vid 19.30-tiden, tog jag mig mot vandrarhemmet jag bokat, och gjorde en liten sväng längs Donau. Sedan blev det rätt tidig kväll, dagen hade varit lång, och natten dagen innan obefintlig.

Spårvagn på linje 2, med slottet i bakgrunden.

Dagen därpå, den 14e augusti, stod det lite trådbussdiggning på schemat. Samt tvätt. Efter 2 veckor började ryggsäcken bli allt tommare på rena kläder. Utnyttjade inte principen 4 gånger per plagg. Här vid ändhållplatsen vid Csáktornya park.

Som oftast när jag är i Budapest, sker något underhåll på någon plats. Här vände linje 4/6 med hjälp av klätterväxel någon hållplats innan ändhållplats.

Dagen därpå for det vidare med nästa tåg! Mot Zagreb. Men ville inte åka raka vägen, utan ville åka via Zidani most, i Sloveninen. Visade sig vara ett dåligt val, tåget till Ljubljana var bussersatt några stationer i Ungern, och det hade precis varit någon musikfestival i Ungern. Alltså, överfullt tåg, knappt några ersättningsbussar och kraftig försening var resultatet. Missade med ganska stor marginal mitt byte i Zidani most, så jag åkte vidare till Ljubljana, åt på Donken och åkte sedan vidare med något tåg till Zagreb. Som tur var gick det fler!

En dag senare, nu den 16e augusti. Har befunnit mig i Zagreb några gånger, men aldrig riktigt diggat där! Så passade på här, och njöt även lite av stadskärnan. Zagreb är en väldigt fin stad! Här syns nattåget från Zürich rullandes in, med sitt-, ligg- och sovvagnar till Zagreb. I tåget medföljde även 2 serbiska vagnar, dock bara från Villach. Sedan tidtabellsskiftet nu i december är dessa 2 serbiska vagnar avkortade, och går nu bara Ljubljana - Belgrad. De internationella Serbiska tågen blir färre, och färre känns de som... Nu inte ens till Skopje dagligen.

Sedan blev det en tur med linje 5, till Dolje, rätt högt upp. Inte världens mest spännande plats, men en härlig liten linje, som går med några enkla Tatra-vagnar.

Sedan bar det av ner till stationen igen, och titta in tågrörelserna! Här ett rätt så nyreviderat lok. Skinande blankt!

Såg sedan att tåget till Split, som normalt går med tilt-tåg, var ersatt av ett mycket ballare tåg. Lusten att åka iväg var stor! Men tyvärr rätt håll men ändå fel. Det loket var dock inte lika skinande blankt.

Sedan blev det ett besök i stadens botaniska trädgård, väldigt fin sådan! Här från inne i ett växthus (om man kan kalla det så?).

Efter det blev det ett besök på stadens järnvägsmuseum, ett museum med fritt inträde, inte det mest spännande, men skyltarna var för det mesta även på engelska. Men inträdet var fritt, så är ni intresserade får ni passa på att ta en titt!

Det var även det besöket i Zagreb. Kvällen spenderades i stadens centrum, och uppe på någon höjd, med utsikt över större delen av Zagreb. Dagen efter skulle resan ske mot ett för mig nytt land, Bosnien & Hercegovina. Det finns inte längre några direkttåg mellan länderna, men det finns ett tåg från Zagreb till Volinja, på gränsen till Bosnien. På andra sidan gränsen finns sedan lokaltåg inom Bosnien. Problemet är bara att det rinner en flod däremellan, utan möjlighet att passera på ett lagligt sätt. Att korsa järnvägsbron känns mindre lämpligt. Men min tanke var att ta en buss/lifta från Volinja, till Dvor, eller i bästa fall Novi Grad, för att sedan därifrån ta lokaltåg eller Talgo till Sarajevo. Allt för att slippa buss, så mycket som möjligt. Den planen sket sig dock, när jag läste fel på avgångstiden, och infann mig på stationen någon halvtimme för sent. Så vad fanns det som avgick istället då? Jo, tåg till Budapest... Så... tillbaka dit, och lösa resten på nåt annat sätt. Så planen sket sig, ännu en gång! Nu började jag bli less på detta, och resan gick åtminstone i riktning hemåt, men lite fanns det att pricka av i närheten

På återseende!
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Sommarresan 2018 - Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb [Del

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det var ett tag sen sist. Men bara en månad denna gång! Efter Bohumín fortsatte resan till Budapest, med EC 131 Varsovia. Tåget innehåller ungersk restaurangvagn, och eftersom resan med nattbussen från Lviv hade en liten brist på ätbart och försening så var mat gott! Åt med de två danskar jag mötte på tåget.
    Det var väl skönt att få komma in i just en ungersk restaurangvagn, det är ju min favorit, både den fina färgen på utsidan och den bra maten (speciellt frukosten).

En dag senare, nu den 16e augusti. Har befunnit mig i Zagreb några gånger, men aldrig riktigt diggat där! Så passade på här, och njöt även lite av stadskärnan. Zagreb är en väldigt fin stad! Här syns nattåget från Zürich rullandes in, med sitt-, ligg- och sovvagnar till Zagreb. I tåget medföljde även 2 serbiska vagnar, dock bara från Villach. Sedan tidtabellsskiftet nu i december är dessa 2 serbiska vagnar avkortade, och går nu bara Ljubljana - Belgrad. De internationella Serbiska tågen blir färre, och färre känns de som... Nu inte ens till Skopje dagligen.
    Fast om vagnarna går Ljubljana - Belgrad passerar de ju ändå genom 3 olika länder, det är mer än man kan säga om svenska internationella tåg...

På återseende!
    //Jocke
    Det ser jag fram emot.
    Trist att du inte verkar kommit in i Bosnien, men det går väl fler tåg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Sommarresan 2018 - Några trådbussar i Budapest, spårvagnar och tåg i Zagreb [Del

Tack för mycket trevligt reportage, uppskattas!

Det lokdragna tåget från Zagreb till Split du visar på bild, reste jag med sommaren 2014 och då var sammansättningen densamma som på bilden. Jag antar att det är tåget vid 12-tiden från Zagreb. En fantastiskt fin resa efter ett härligt mullrande diesellok upp och ner genom bergen! Vill minnas att vagnarna var luftkonditionerade och tillverkade 2003, med skivbromsar. Något som visade sig inte vara så bra nerför den långa slingrande "backen" till Split. Det blev överhettning i bromsarna och en rejäl rökutveckling uppstod. Till slut blev vi tvungna att stanna på en station för att "släcka" överhettningen med vattenbegjutning. Vi anlände till slut Split 45 minuter sena, enligt mina anteckningar.

Morgontåget från Zagreb körs med typ 7123 och jag tror att även detta tåg tidigare utgjordes av samma typ, men det skedde en allvarlig olycka något/några år tidigare just i utförslöpan ner mot Split, som slutade mycket illa och det tågsättet demolerades rejält. Så det verkar som att man kör loktåg fortfarande i detta tåg. Det demolerade tågsättet stod f ö vid lokstallet när jag passerade 2014.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det var väl skönt att få komma in i just en ungersk restaurangvagn, det är ju min favorit, både den fina färgen på utsidan och den bra maten (speciellt frukosten).
    Det var väldigt skönt, ja! Personligen är jag mer förtjust i Tjeckisk, men kan ju bero på att de är de jag provat mest. Ungern har ju tyvärr inte kvar så många restaurangvagnar.

Fast om vagnarna går Ljubljana - Belgrad passerar de ju ändå genom 3 olika länder, det är mer än man kan säga om svenska internationella tåg...
    Jo, visst kunde vi haft det lite bättre vi med! Hoppas på att Fehrman-bält-förbindelsen ska ge oss något fler tåg till utlandet!

Det ser jag fram emot.
    Trist att du inte verkar kommit in i Bosnien, men det går väl fler tåg.
    Nej, tyvärr blev det inte så denna gång. Jag försöker på nytt, någon annan gång! Då kanske de tom lyckats skapa en vettig internationell trafik mellan länderna igen?

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Tack för mycket trevligt reportage, uppskattas!

Det lokdragna tåget från Zagreb till Split du visar på bild, reste jag med sommaren 2014 och då var sammansättningen densamma som på bilden. Jag antar att det är tåget vid 12-tiden från Zagreb. En fantastiskt fin resa efter ett härligt mullrande diesellok upp och ner genom bergen! Vill minnas att vagnarna var luftkonditionerade och tillverkade 2003, med skivbromsar. Något som visade sig inte vara så bra nerför den långa slingrande "backen" till Split. Det blev överhettning i bromsarna och en rejäl rökutveckling uppstod. Till slut blev vi tvungna att stanna på en station för att "släcka" överhettningen med vattenbegjutning. Vi anlände till slut Split 45 minuter sena, enligt mina anteckningar.

Morgontåget från Zagreb körs med typ 7123 och jag tror att även detta tåg tidigare utgjordes av samma typ, men det skedde en allvarlig olycka något/några år tidigare just i utförslöpan ner mot Split, som slutade mycket illa och det tågsättet demolerades rejält. Så det verkar som att man kör loktåg fortfarande i detta tåg. Det demolerade tågsättet stod f ö vid lokstallet när jag passerade 2014.
    Så lite så! Tåget innehöll både moderna luftkonditionerade vagnar, samt en äldre vagn med öppningsbara fönster. Stor del av dessa vagnar har dock fått nya säten, som är likadana som i de med luftkonditionering. Riktigt obekväma, i min mening.

Tåget har blivit framflyttat tror jag, för numer går det efter 15 Läser jag Wikipedia rätt, så byggdes 8 tågsätt för Kroatiska järnvägen, men enbart 4 finns kvar i trafik. Enligt Vagonweb ska båda tågen till Split gå med typ 7123, men verkar köras mycket med loktåg, om man ska tro riktiga sammansättningarna som folk lägger upp. Problembarnsfordon?

//Joakim Wahlberg

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

- -

Dagen därpå, den 14e augusti, stod det lite trådbussdiggning på schemat. - - - Här vid ändhållplatsen vid Csáktornya park.
    Jag tar mig friheten att än en gång reprisvisa två trådbussbilder från Budapest av våren 1974, då Marit, Ulf och jag besökte staden:

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tar mig friheten att än en gång reprisvisa två trådbussbilder från Budapest av våren 1974, då Marit, Ulf och jag besökte staden:

Och jag tycker Ikarus 280 (den på min bild) är diggabla, men det där!!! Stort tack för bilderna, Hans!

//Joakim Wahlberg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Och jag tycker Ikarus 280 (den på min bild) är diggabla, men det där!!! Stort tack för bilderna, Hans!
    Och om du menar den till vänster på din första bild, så tycker jag att den mycket i karossen liknar en dieselmodell som vi såg köra i god fart nedför Rakoczi ut när vi var i Budapest 1974.
    Jag letade och hittade på tyska Wikipedia att dessa trådbussar 280T är byggda först 1987-1990, så de är inte riktigt samma årsmodell.

Och om du menar den till vänster på din första bild, så tycker jag att den mycket i karossen liknar en dieselmodell som vi såg köra i god fart nedför Rakoczi ut när vi var i Budapest 1974.
    Jag letade och hittade på tyska Wikipedia att dessa trådbussar 280T är byggda först 1987-1990, så de är inte riktigt samma årsmodell.
    Dieselledvarianten började byggas 1973, och utan led 1971-72, så det kan mycket väl ha varit en sådan! Ikarus var en Ungersk busstillverkade, så de kan mycket väl tidigt ha kommit till Budapest. Och fort, de kör de verkligen i Budapest. Åkte med en busschaufför strax efter bilden som är citerad i Hans inlägg som var uppe i 70km/h efter ändhållplatsen på smågatorna där...

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-12-16 klockan 19:01:47.
    //Joakim Wahlberg

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •