Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Slavarbete på stockholmspendeltåg enligt ST

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Slavarbete på stockholmspendeltåg enligt ST

Jag tycker det är lite magstarkt att kalla arbetet på pendeltåget för slavarbete, speciellt när lönen är ca 38000kr efter 3år, lägg sedan på OB, traktamente och andra ersättningar plus att ett extra pass ger runt 8000kr. Jämför det med personalen på ICA som kanske måste jobba extra i jul så dessa lokförare kan handla sin julmat. 3 extra pass för en lokförare är väl vad personen på ICA tjänar på en hel månad. Kanske Jonas ska följa sitt eget råd istället för att sprida dålig stämmning på arbetet.

http://stpendeln.se/ordforanden/svd-artikel/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Slavarbete på stockholmspendeltåg enligt ST

Den uppenbara frågan är vad det är för artikel som avses?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Den uppenbara frågan är vad det är för artikel som avses?
    Denna:
    https://www.svd.se/sjukskrivningar-s...Az_Nzhz2x_07K8

Här är Seko Loks inlägg angående artikeln:
    http://www.pendelforarna.se/2018/12/...llda-avgangar/

Senast redigerat av Kristian den 2018-12-15 klockan 11:59:24.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Jag tycker det är lite magstarkt att kalla arbetet på pendeltåget för slavarbete, speciellt när lönen är ca 38000kr efter 3år, lägg sedan på OB, traktamente och andra ersättningar plus att ett extra pass ger runt 8000kr. Jämför det med personalen på ICA som kanske måste jobba extra i jul så dessa lokförare kan handla sin julmat. 3 extra pass för en lokförare är väl vad personen på ICA tjänar på en hel månad. Kanske Jonas ska följa sitt eget råd istället för att sprida dålig stämmning på arbetet.

http://stpendeln.se/ordforanden/svd-artikel/

Själv tycker jag det är lite magstarkt att påstå något utan att vara ordentligt insatt i situationen som råder.........

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är då pass insatt att jag kan sätta mitt liv på att det inte råder några slavliknande omständigheter på pendeln, för det första arbetar alla där frivilligt, för det andra är den frivilliga kompensationen till förarna enligt mig generös då den hade kunnat vara noll kronor. Dessutom har ju ST skrivit på kollektivavtalet som gäller, så dom är ju själva i sånt fall i skulld till dom regler som gäller för påtvingad övertid. Dock kan jag tycka att även tågvärdarna borde kompenseras extra för eventuell övertid men personalläget är väl inte lika akut där. Det är klart facket ska bevaka sina medlemmars bästa men det är ju inte att öppet agitera mot sin arbetsgivare och sprida negativ stämmning och prata om slavarbete. Bara att ställa frågan retoriskt vad folket skulle säga, ja vad skulle foket säga om dom frågades? Fråga personalen på Pressbyrån vad dom skulle tycka om att bli tvingade att jobba extra för 8000kr

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Och som Svd:s artikel just nu ser ut på nätet, så verkar den vara uppdaterad efter fackens kritik. ST:s inlägg var svårt att förstå, medan SEKO beskriver ju ändå vad som (tidigare) stod i artikeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Poängen med ST:s kritik - även om man väl kan ha synpunkter på ordval - är väl att tågvärdarna sliter rätt mycket och ställer upp och samtidigt blir anklagade för maskningsaktioner utan några faktiska belägg.

MTR har ju haft ganska stora problem med vad de kommunicerar överlag. Att man inte har kontroll på bemanningssidan är ju mycket en situation man satt sig i själva p.g.a. dålig planering, för att inte säga amatörism. Personalsituationen är ju något som många varnade för långt innan MTR tillträde avtalet (såsom undertecknad).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Själv tycker jag det är lite magstarkt att påstå något utan att vara ordentligt insatt i situationen som råder.........
    I princip oavsett situation så är jämförelsen med slavarbete magstark.

Om nu inte tågförarna består av kineser som MTR lånat ut pengar för resan till Sverige och de får bo i en utdömd loksl i källaren i ett lägenhetshus som MTR äger.

Då hade det varit ett adekvat ordval. (Detta var fallet med Malmö med en kedja kinahak)

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-16 klockan 10:56:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Poängen med ST:s kritik - även om man väl kan ha synpunkter på ordval - är väl att tågvärdarna sliter rätt mycket och ställer upp och samtidigt blir anklagade för maskningsaktioner utan några faktiska belägg.

MTR har ju haft ganska stora problem med vad de kommunicerar överlag. Att man inte har kontroll på bemanningssidan är ju mycket en situation man satt sig i själva p.g.a. dålig planering, för att inte säga amatörism. Personalsituationen är ju något som många varnade för långt innan MTR tillträde avtalet (såsom undertecknad).
    Jag läste artikeln ganska tidigt, och även en dag efteråt och jag kan inte se att någon ändrat innehållet i den. Där är det ingen som anklagas däremot frågar reportern om det handlar om en samlad aktion, vilket SL säger att det inte rör sig om. Om det ska tolkas som en anklagelse så borde den riktas till reportern.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Jag läste artikeln ganska tidigt, och även en dag efteråt och jag kan inte se att någon ändrat innehållet i den. Där är det ingen som anklagas däremot frågar reportern om det handlar om en samlad aktion, vilket SL säger att det inte rör sig om. Om det ska tolkas som en anklagelse så borde den riktas till reportern.
    Maskning kanske är för starkt uttryck. Men poängen som facken ville få fram är att det inte är beroende på massjukskrivningar - utan detta är ju turer som inte blivit bemannade från första början. På så sätt vill man väl peka på den insats man gör för företaget och att verksamheten ändå fungerar hyfsat eftersom man ställer upp så mycket.

Sedan tror ju inte jag heller att samarbetet mellan arbetsgivare och facken förbättras av när facken går ut och kallar arbetsgivaren för än det ena, än det andra offentligt. Det brukar aldrig förbättra förhandlingsklimatet. Men jag tror många tycker att Trafikförvaltningen tar för passiv del i detta överhuvudtaget och ofta "köper" den bild MTR ger av situationen.

Även där är det förstås viktigt att Trafikförvaltningen håller en bra dialog med sina leverantörer. Det stora problemet där är ju sedan länge bristerna när det gäller avtalsuppföljning och att också se själva konsekvenserna av de trafikeringsförslag som läggs. Men inte heller för Trafikförvaltningen är det ju så bra att gå ut och kritisera sina leverantörer offentligt, utan görs ju bäst inom slutna rum.

Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2018-12-16 klockan 11:41:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jämförelsen med slavarbete kanske inte är den bästa men eftersom vi vet att slavarbete är förbjudet i Sverige så får man kanske fundera ett steg längre.
    I min värld är det mycket enkelt!
    Vill man ha engagerad personal eller ej?
    Jag vet att en del tycker pengar ursäktar allt men själv tycker jag att jämförelser med andra yrken blir rätt meningslösa om man inte också ser det i sin helhet!
    Att börja jiddra om folket och någon som jobbar på pressbyrån och "bara" dra upp pengarna och inte helheten är rent ut sagt magstarkt enligt mig!
    I mina öron så låter det som du (Iore) inte känner till speciellt mycket!
    Jag är högst skeptisk till att det generösa tillägget betalas ut av ren generositet!
    I min värld är något som ges mer eller mindre för att man har kniven på strupen ser inte jag som att det är generöst då intentionen inte är givmildhet!
    Är man inte insatt så kanske man inte förstår det jag skriver i meningen ovan!

Jag skulle nog kunna skriva ett mycket långt inlägg om detta men väljer att låta bli just för att de flesta här inte är insatta och detta alltså inte leder till någon förbättring överhuvudtaget!
    Den stora frågan är var en diskussion om förbättring skulle leda till något!

Detta blir det enda jag skriver i tråden och vill någon ösa galla över detta så kör på!

M.v.h Björn

P.s kan förstås inte räkna med att folk på ett forum är insatta men blir lite störd när man gör jämförelser utan helhet och ska dra in vad "folket" tycker som något slags argument.Vet att jag inte kan vänta mig annat men ibland faller filtret och jag tycker inte om när man vill lägga problemen på fel ställe!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •