Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Förseningsdefinitioner

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förseningsdefinitioner

Är 5 minuter till ändstationen, den mest intressanta definitionen för långväga resor?
    Ändpunkten ligger då ofta i storstäder, där lokaltrafiken har så hög turtäthet, att man når olika turer, beroende på var i tåget man stiger av.
    Jag tycker det vore intressantare att redovisa sådana förseningar i knutpunkter på vägen, där fortsatt resa spricker, och man tvingas vänta en eller flera timmar.
    Allra värst är inställda tåg, eller brutna förbindelser på kvällen, med bussframkomst på småtimmarna, eller där man kan tvingas övernatta och komma fram nästa dag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Förseningsdefinitioner

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Är 5 minuter till ändstationen, den mest intressanta definitionen för långväga resor?
    Ändpunkten ligger då ofta i storstäder, där lokaltrafiken har så hög turtäthet, att man når olika turer, beroende på var i tåget man stiger av.
    Jag tycker det vore intressantare att redovisa sådana förseningar i knutpunkter på vägen, där fortsatt resa spricker, och man tvingas vänta en eller flera timmar.
    Allra värst är inställda tåg, eller brutna förbindelser på kvällen, med bussframkomst på småtimmarna, eller där man kan tvingas övernatta och komma fram nästa dag.
    Jag trodde när jag läste första meningen att du undrade om värdet 5 var det rätta för långväga förbindelser.
    Jag förstår att för lokaltrafik och annan pendlingstrafik vill man mäta på 5 minuter, men för långväga resor där alternativet är flyg känns det konstigt att att inte använda samma jämförelse, dvs 15 minuter.

Jag har för mig att de som skapar neutrala statistiken i detaljerna även redovisar 15-minuters värdena, men jag tycker att Trafikverket m.fl när de ändå delar upp värdena för 3 olika former av trafik, också för fjärrtåg (långväga) skulle kunna antingen ange 15-minuters, eller redovisa bägge.

Det är ju som du säger, många resenärer Stockholm-Göteborg skall vidare med lokal kollektivtrafik och 14 minuter sent behöver inte göra så mycket.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag trodde när jag läste första meningen att du undrade om värdet 5 var det rätta för långväga förbindelser.
    Jag förstår att för lokaltrafik och annan pendlingstrafik vill man mäta på 5 minuter, men för långväga resor där alternativet är flyg känns det konstigt att att inte använda samma jämförelse, dvs 15 minuter.

Jag har för mig att de som skapar neutrala statistiken i detaljerna även redovisar 15-minuters värdena, men jag tycker att Trafikverket m.fl när de ändå delar upp värdena för 3 olika former av trafik, också för fjärrtåg (långväga) skulle kunna antingen ange 15-minuters, eller redovisa bägge.

Det är ju som du säger, många resenärer Stockholm-Göteborg skall vidare med lokal kollektivtrafik och 14 minuter sent behöver inte göra så mycket.
    Trafikverket satte ju 15 minuter en period, men kritiken lät inte vänta på sig...
    T ex: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...hur-tiden-mats

Tillägg: Sedan tycker jag att det är en missvisande framställning att all kollektivtrafik oavsett tid skulle ha hög turtäthet i storstäderna. Det är helt enkelt inte sant. Så fort det är sent eller man kommer lite utanför centrum så stöter man snabbt på linjer med relativt gles trafikering. Alla har dessutom inte slutdestination t ex Stockholm C, utan ska kanske vidare med ett regionaltåg.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-12-15 klockan 11:16:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur många inom storstadsområdena räknar en försening på 5 minuter med bil eller buss som annat än försumbart?
    Jag vet inte om jag är ständigt otursförföljd, men har under det senaste året kommit hem påföljande dag två gånger,och långt efter midnatt med buss, taxi och sonens bil tre gånger. Dessutom vid framreseförseningar missat en halv opera i Stockholm och en hel musikal i Malmö. Förseningarna uppgick då till tre respektive fem timmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur många inom storstadsområdena räknar en försening på 5 minuter med bil eller buss som annat än försumbart?
    Jag vet inte om jag är ständigt otursförföljd, men har under det senaste året kommit hem påföljande dag två gånger,och långt efter midnatt med buss, taxi och sonens bil tre gånger. Dessutom vid framreseförseningar missat en halv opera i Stockholm och en hel musikal i Malmö. Förseningarna uppgick då till tre respektive fem timmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det mest intressanta vore väl att mäta förseningar på resor, inklusive byten. Att det blir mycket svårare inser jag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Trafikverket satte ju 15 minuter en period, men kritiken lät inte vänta på sig...
    T ex: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...hur-tiden-mats

Tillägg: Sedan tycker jag att det är en missvisande framställning att all kollektivtrafik oavsett tid skulle ha hög turtäthet i storstäderna. Det är helt enkelt inte sant. Så fort det är sent eller man kommer lite utanför centrum så stöter man snabbt på linjer med relativt gles trafikering. Alla har dessutom inte slutdestination t ex Stockholm C, utan ska kanske vidare med ett regionaltåg.
    Den kritiken var delvis från pendlare från Västerås, och det är ju inte fjärrtrafik.
    Och mitt förslag var att tydligare redovisa både 5 minuter och 15 minuter, för just fjärrtrafik.
    Sen tycker jag att tolkningen (som en person gjorde) att Trafikverket menar att 14 minuter sent inte är någon försening är tveksam, det säger ju inte Trv. Flyget tycker i så fall att flygplan inte är försenade om 14 minuter sent.

Det är ju som Per skriver att man vill undvika de stora förseningarna, och då är det intressant att se spridningen i tiderna plus att det blir lättare att jämföra med alternativa transportmedel (främst flyg).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men, är det förseningstiden till bytespunkten som är intressant, eller är det egentligen bara om man hann med nästa tåg eller inte? Jag tycker det senare, om jag hade 12 minuter i bytestid men det bara blev 2 spelar väl inte så stor roll om jag hann med, och om mitt var 14 minuter sent, men nästa tåg också var så sent så jag hann med det är väl också OK?

Å andra sidan så har jag uppfattningen att när det gäller inrikes resor så är den helt övervägande majoriteten resor utan byte. Jag minns knappt när jag senast bytte tåg i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men, är det förseningstiden till bytespunkten som är intressant, eller är det egentligen bara om man hann med nästa tåg eller inte? Jag tycker det senare, om jag hade 12 minuter i bytestid men det bara blev 2 spelar väl inte så stor roll om jag hann med, och om mitt var 14 minuter sent, men nästa tåg också var så sent så jag hann med det är väl också OK?

Å andra sidan så har jag uppfattningen att när det gäller inrikes resor så är den helt övervägande majoriteten resor utan byte. Jag minns knappt när jag senast bytte tåg i Sverige.
    Den typ av resor som ökat på senaste år, de regionala, går nog i mycket stor utsträckning utan byte.
    Det långväga resandet med tåg har väl inte ökat?
    Det kan bero på borttagande av direkta vagnar både natt-och dagtid i relationer som Helsingborg/Kalmar/Jönköping-Stockholm och många andra.
    Omöjligheterna att pollettera resgods har nog skrämt över en del till bil eller buss, där förarna brukar hjälpa äldre personer med bagaget.
    Avbemanning av stationer har säkert också skrämt bort osäkra sällanresenärer. Vi som är resvana brukar väl kunna tas oss fram, även vid de tillfällen, när både trafik och information brutit samman.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det beror väl på att du gör många resor med många byten, då ökar ju risken för förseningar.

Mig har det bara hänt två gånger i hela livet att jag kommit fram en annan dag (inte bara på fel sida om midnatt utan att jag kommit hem nästföljande trafikdygn).

En gång fick jag boka hotell bara 2-3mil (fågelvägen) hemifrån för det fanns helt enkelt inget sätt att k8mma vidare.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-12-16 klockan 12:12:12.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Den kritiken var delvis från pendlare från Västerås, och det är ju inte fjärrtrafik.
    Och mitt förslag var att tydligare redovisa både 5 minuter och 15 minuter, för just fjärrtrafik.
    Sen tycker jag att tolkningen (som en person gjorde) att Trafikverket menar att 14 minuter sent inte är någon försening är tveksam, det säger ju inte Trv. Flyget tycker i så fall att flygplan inte är försenade om 14 minuter sent.

Det är ju som Per skriver att man vill undvika de stora förseningarna, och då är det intressant att se spridningen i tiderna plus att det blir lättare att jämföra med alternativa transportmedel (främst flyg).
    Pendlare åker med allehanda olika tåg, så resonemanget håller inte. "Regionaltågen" som går hela vägen Stockholm - Göteborg utgör en del av utbudet Stockholm - Västerås t ex. Är den som åker Katrineholm - Stockholm varje dag "fjärrtrafikant" eller pendlare?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Pendlare åker med allehanda olika tåg, så resonemanget håller inte. "Regionaltågen" som går hela vägen Stockholm - Göteborg utgör en del av utbudet Stockholm - Västerås t ex. Är den som åker Katrineholm - Stockholm varje dag "fjärrtrafikant" eller pendlare?
    Om man definierar pendlare som personer, som reser mellan bostad och arbetsplats belägna i olika kommuner, skulle jag gissa, att de som färdas mer än 10 mil i en riktning, utgör mindre än 1%.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Den typ av resor som ökat på senaste år, de regionala, går nog i mycket stor utsträckning utan byte.
    Det kan bero på borttagande av direkta vagnar både natt-och dagtid i relationer som Helsingborg/Kalmar/Jönköping-Stockholm och många andra.
    Omöjligheterna att pollettera resgods har nog skrämt över en del till bil eller buss, där förarna brukar hjälpa äldre personer med bagaget.
    Avbemanning av stationer har säkert också skrämt bort osäkra sällanresenärer. Vi som är resvana brukar väl kunna tas oss fram, även vid de tillfällen, när både trafik och information brutit samman.
    Menar du att långdistansresandet med järnväg (=fjärrtåg som jag kallar det) skulle ha minskat genom åren? Kolla i så fall https://www.trafa.se/globalassets/st...-kvartal-3.pdf sid 6, kolumner till vänster. Där syns det för de 11 senaste åren att det gått upp. Edit: Dock delar den inte upp mellan olika typer av tåg.

Min uppfattning är att det går fler och längre tåg än tidigare, men även där åker många resenärer utan byte, t.ex. Stockholm-Karlstad, Göteborg-Malmö, Göteborg-Stockholm (det går ju till och med flera tåg utan uppehåll mellan Göteborg och Stockholm). Edit: Det är ju också vanligare att det är fullbokat vid helger än det var förr i tiden (till viss del fanns det för länge sedan insatsvagnar fredag och söndag, men ändå), dvs beläggningen är nog högre på sträckor med lika många tåg som förut.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-16 klockan 19:27:53. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Visst, men nu lyckas ju Trafikverket på något sätt klassa tåg i 3 olika klasser. Hur de klassar just dessa tåg vet jag inte, men eftersom de kan hantera dem, så om de klassas som fjärrtåg så borde man kunna räkna ut hur många som klarade sig under 15 minuter.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Visst, men nu lyckas ju Trafikverket på något sätt klassa tåg i 3 olika klasser. Hur de klassar just dessa tåg vet jag inte, men eftersom de kan hantera dem, så om de klassas som fjärrtåg så borde man kunna räkna ut hur många som klarade sig under 15 minuter.
    Det kan man rimligen göra, men min poäng är att det inte blir rättvisande eftersom "pendlare" mycket väl kan åka med tåg som går långa sträckor. Just Västerås som du tog som exempel är ju ett sådant, där utbudet delvis består av tåg som går hela vägen till Göteborg och har rejält lång gångtid. Däremot kunde det vara meningsfullt att redovisa både tid inom 5 minuter och något större antal minuter.

Optimalt hade förstås varit att kunna redovisa varje resenärs hela resa på en aggregerad nivå, men det är sannolikt helt orealistiskt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har huvudsakligen erfarenheter av Södra stambanan. Där gick för länge sedan tre nattåg per riktning mot ett idag. De lokdragna dagtåg, som ofta delades i Hässleholm, hade ungefär dubbelt så många sittplatser som X2000. På eftermiddagarna kördes ett tåg nästan direkt mellan Stockholm och Skåne, en liten stund efter tåget med uppehåll på mellanstationerna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Pendlare, men det spelar ingen roll för hur tåget som vederbörande åker med ska definieras.

Pendlare kan man förresten vara på längre sträckor också, är det riktigt lång väljer man kanske att bli veckopendlare.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-12-16 klockan 21:47:55.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det kan man rimligen göra, men min poäng är att det inte blir rättvisande eftersom "pendlare" mycket väl kan åka med tåg som går långa sträckor. Just Västerås som du tog som exempel är ju ett sådant, där utbudet delvis består av tåg som går hela vägen till Göteborg och har rejält lång gångtid. Däremot kunde det vara meningsfullt att redovisa både tid inom 5 minuter och något större antal minuter.
    Ja, det var ju just med både 5 och 15 minuter som var mitt förslag, för fjärrtåg. För övriga tåg kan man nog behålla enbart 5 minuter om man vill.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-16 klockan 22:04:42.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Per, jag tror att du får stryka den andra meningen eftersom det långväga resandet (>100 km) har ökat 44 % i perioden 1990-2016, se sidan 9 i rapporten http://kth.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf . De förklaringar du har till att resandet minskat har säkert giltighet och har skrämt bort vissa resenärer, men det har kommit till flera andra "nya" resor. Flera avgångar, snabbare förbindelser och lägre priser på snabbtågslinjerna, bl.a. till följd av konkurrens, har sammantaget större betydelse för utvecklingen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, det var ju just med både 5 och 15 minuter som var mitt förslag, för fjärrtåg. För övriga tåg kan man nog behålla enbart 5 minuter om man vill.
    Och jag tycker att vi för kort- eller medeldistanståg (pendeltåg, regionaltåg flygtåg etc) bör ha ett förseningsmått inom 3 minuter till slutstation för att räknas som punktliga, just för att få gardera för missade anslutningar och att man ofta har mindre marginaler vid planering av resan. Hur många ställer dagligen väckarklockan en halvtimme tidigare för att vara säkra på att komma fram i tid med pendeltåget? Jämför t ex Norge, https://www.banenor.no/Nyheter/Press...g-regularitet/.

Det där med 15 minuter är nog mest intressant i marknadsföringen typ "våra snabbtåg kan inte hålla tidtabellen men det kan inte flyget heller". Men punktlighetsmåttet ger ju inte hela sanningen hur tågen går och det bästa är nog resenärernas individuella förseningstid vid ankomst till resmålets dörr. Alla typer av aggregerade mått kan ju dölja enstaka eller t.o.m. upprepade jätteförseningar som vi har berört i tråden eftersom fördelningen är okänd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •