Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motgång för Fehmarnföbindelsen

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    398

    Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Fehmarnförbindelsen har stött på motstånd genom en dom i EU-domstolen, om att EU-kommissionen har gett den för förmånliga lån. Det är färjelinjen Scandlines som har rest frågan. I Tyskland brottas man fortfarande på en överklagan från en miljöorganisation, som man inte vet hur den slutar. Tyskland finansierar och ansvarar endast för landdelen i Tyskland. Trots detta räknar man från Fehmarnförbindelsens ledning, att förbindelsen skall vara klar 2028 tio år försenad. För den som vill grotta ner sig, finns nedanstående länkar.


    EU-dom giver nye hovedbrud..... https://www.dr.dk/nyheder/penge/eu-d...n-forbindelsen

    Vi har ingen forventning om, at projektet forsinkes. https://www.dr.dk/nyheder/indland/fe...ktet-forsinkes

    Dagens dom kan ramme Femern-forbindelsens økonomi. https://www.dr.dk/nyheder/indland/st...lsens-oekonomi


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    om att EU-kommissionen har gett den för förmånliga lån
    Nej. Vad jag kan se är det fråga om de lån på öppna marknaden som det är tänkt att danska staten skall garantera – som för Öresundsbron och Stora bältbron. Domen tycks handla om huruvida EU-kommissionen har fullgjort sitt tillsynsansvar att undersöka om dessa garantier skulle innebära otillåtet statsstöd.

    Senast redigerat av SBB CFF FFS den 2018-12-14 klockan 18:59:03.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    432

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Bedrövligt att man vill köra långsamma båtar med diesel i framtiden och hindra att man kan åka tåg till Tyskland- Europa. Som man frågar PÅ SPÅRET, vartär vi på väg, ska sånt få styra var framtid.

    http://www.jarnvagsnyheter.se/201812...ehmarn-tunneln


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    674

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Bedrövligt att man vill köra långsamma båtar med diesel i framtiden och hindra att man kan åka tåg till Tyskland- Europa. Som man frågar PÅ SPÅRET, vartär vi på väg, ska sånt få styra var framtid.

    http://www.jarnvagsnyheter.se/201812...ehmarn-tunneln
    Man kanske kan köra båtarna på biobaserad metanol? Metanol verkar intressera just sjöfarten som ett framtida bränsle.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    432

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Man kanske kan köra båtarna på biobaserad metanol? Metanol verkar intressera just sjöfarten som ett framtida bränsle.
    Finns inte en chans att jorden kan få fram Etanol, Metanol och liknande till detta. Redan de etanolbilarna som kom ut för ca 10 års sedan vållade stor debatt om hur mycket plats de odlingarna skulle ta. Marknaden dog ut och tack och lov gick de köra på bensin. Lööf tror ju att de ska räcka till flygplanen, men de förbrukningarna är mångdubbelt jämfört med de få bilar som fanns.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    545

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Finns inte en chans att jorden kan få fram Etanol, Metanol och liknande till detta. Redan de etanolbilarna som kom ut för ca 10 års sedan vållade stor debatt om hur mycket plats de odlingarna skulle ta. Marknaden dog ut och tack och lov gick de köra på bensin. Lööf tror ju att de ska räcka till flygplanen, men de förbrukningarna är mångdubbelt jämfört med de få bilar som fanns.
    Tänk vilken klimatångest ni måste ha varje gång ni åker nostalgi-tur med Y6 eller för hela er barndom när det var Y6 överallt. Det här är tramsigt av och dessutom så finns redan EL-DRIVNA färjor.
    Gedser - Rostock. Helsinborg-Helsingör. Två exempel bara. Andra fartyg byggs raskt om så att det kommer finns flera olika miljövänliga framdrivningar, inte minst LNG kommer att vara stort. Så finns ju något man kallar skrubbers man brukar bygga om dieseldrivna fartyg med också. Feehmarn-tunneln kommer ju inte heller den att bli utan koldioxidutsläpp, kanske trafiken mångdubblas med lastbilar? Men med lite tur så kanske de nya lastbilarna kör med LNG också.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    545

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Batteridrift står här:
    https://www.scandlines.se/om-scandlines/nyfarja

    och här:
    https://www.forsea.se/?gclid=EAIaIQo...SAAEgI8evD_BwE

    Information från svenska staten om det samma så att ingen behöver tvivla:
    https://www.sjomannen.se/nyheter/ful...h-tycho-brahe/

    Så lite grann om LNG-färjor:
    https://www.sjofartstidningen.se/got...er-lng-syster/
    Färdigbyggd på väg till Sverige:
    https://www.sjofartstidningen.se/vis...tlandsbolaget/


    Så lägger de ner Fehmarn-tuneln så behöver alltså ingen vara skraj för att det måste förbli dieselfärjor i evigheters evighet.

    Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-12-16 klockan 17:20:53.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    371

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    När får vi se godslok med hybriddrift, så man skulle kunna slippa se diesel under tråd på långa sträckor, och kanske återupptagen trafik på Grycksbobanan?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    674

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    När får vi se godslok med hybriddrift, så man skulle kunna slippa se diesel under tråd på långa sträckor, och kanske återupptagen trafik på Grycksbobanan?
    Snart kanske, om du menar el + diesel. Äldre tråd om EuroDual. 2.800 kW (3.806 hp) diesel, 7.000 kW (9.517 hp) el. Två beställda lok lär vara avsedda för Sverige/Norge, även om tips är Norge.


  10. #10
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Men med lite tur så kanske de nya lastbilarna kör med LNG också.
    LNG är ett fossilt bränsle och spär på koldioxiden i atmosfären. Under min livstid har CO2-halten ökat från 300 ppm till 400 ppm. Det är dags att sluta med sånt.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    371

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Senaste nytt, se dagens; ing.dk


  12. #12
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 844

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Senaste nytt, se dagens; ing.dk
    Tänker du på den webbplatsens flik "Jernbanens nye signalsystem"? Eller finns det något på webbplatsen som handlar mer påtagligt om just Fehmarnförbindelsen?l


  13. #13
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Tänker du på den webbplatsens flik "Jernbanens nye signalsystem"? Eller finns det något på webbplatsen som handlar mer påtagligt om just Fehmarnförbindelsen?l
    Jag hittar detta ("Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen"), uppdaterat idag.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    398

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Jag hittar detta ("Derfor trækker det igen ud med den tyske godkendelse af Femern-tunnelen"), uppdaterat idag.
    Vilken byråkrati Fehmarnförbindelsen har stött på!

    I grunden är det ett miljögodkännande från delstaten Schleswig Holstein av projektet som lovats till i år. Den kan komma i år den 28 dec. Men det är en preliminär utgåva, som inte kommer att skrivas under p g a två rättsfall, ett som Scandlines fört i EU-domstolen om finansieringen av projektet och ett som handlar om 20 km:s utbyggnad av motorvägen A20, som en miljöorganisation har överklagat. När det slutliga godkännandet kommer från delstaten, kan det överklagas i en förbundsdomstol i Leipzig av miljöorganisationer, som kan dra ut i årtal. Detta är väl en kort sammanfattning.

    Kunde man förutsett detta? Vad visar det om tyskarnas intresse för projektet? Vad visar det om danskarnas kunskap om byråkratin i Tyskland och EU? Har det varit "lösa boliner"? Händelserna skapar onekligen en del frågor. Vi svenskar sitter på åskådarplats och tittar på. Kunde vi gjort något?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 659

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Vi svenskar sitter på åskådarplats och tittar på. Kunde vi gjort något?
    Vi kunde låtit bli att stötta Gustav Vasa och blivit danskar istället. Då hade Danmark inte behövt kriga med svenskar utan sett till att behålla Schlesvig-Holstein danskt. Då hade hela förbindelsen varit en intern dansk angelägenhet som lösts med ett pennstreck av ansvarig minister.

    Annars vet jag inte vad Sverige kunde gjort.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 809

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vi kunde låtit bli att stötta Gustav Vasa och blivit danskar istället. Då hade Danmark inte behövt kriga med svenskar utan sett till att behålla Schlesvig-Holstein danskt. Då hade hela förbindelsen varit en intern dansk angelägenhet som lösts med ett pennstreck av ansvarig minister.

    Annars vet jag inte vad Sverige kunde gjort.
    Schleswig-Holstein var aldrig danskt utan i personalunion med Danmark. Det var när man försökte införliva det med Danmark och dansk lag som två krig bröt ut och sedan fanns inget danskt inflytande alls.
    Och då nuddar vi vid den eviga frågan vad som var Danmarks första järnväg, Altona-Kiel eller Roskilde-Köpenhamn.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    545

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    LNG är ett fossilt bränsle och spär på koldioxiden i atmosfären. Under min livstid har CO2-halten ökat från 300 ppm till 400 ppm. Det är dags att sluta med sånt.
    Sluta med sånt? Man har ju nyss börjat med LNG. LNG kommer att växa till dramatiskt den närmaste tiden, förmodligen beror det på att det är ett väldigt bra bränsle.


  18. #18
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Sluta med sånt? Man har ju nyss börjat med LNG. LNG kommer att växa till dramatiskt den närmaste tiden, förmodligen beror det på att det är ett väldigt bra bränsle.
    Det spelar ingen roll om det är ett bra bränsle eller inte. Det är bättre att elda LNG än kol, men att elda LNG (Liquid Natural Gas) som tas upp ur marken (s k fossilt bränsle om du hört den benämningen någon gång) kommer att öka koldioxidhalten i atmosfären. Det är just det vi ska sluta med så snart som möjligt. Den energi som driver tågen måste komma från vattenkraft, vindkraft, solceller eller kärnkraft - vad som helst som inte spär på växthuseffekten.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    545

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Det spelar ingen roll om det är ett bra bränsle eller inte. Det är bättre att elda LNG än kol, men att elda LNG (Liquid Natural Gas) som tas upp ur marken (s k fossilt bränsle om du hört den benämningen någon gång) kommer att öka koldioxidhalten i atmosfären. Det är just det vi ska sluta med så snart som möjligt. Den energi som driver tågen måste komma från vattenkraft, vindkraft, solceller eller kärnkraft - vad som helst som inte spär på växthuseffekten.
    Tyck vad du vill, men LNG är det man satsar på globalt nu och det är ekonomiskt fördelaktigare än statssubventionerad kärnkraft.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Motgång för Fehmarnföbindelsen

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Tyck vad du vill, men LNG är det man satsar på globalt nu och det är ekonomiskt fördelaktigare än statssubventionerad kärnkraft.
    "man" är i det sammanhanget de som struntar i klimatpåverkan. Undrar just hur länge det dröjer innan de inser det omöjliga i den ståndpunkten?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •