Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tågabs kapacitet?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    587

    Tågabs kapacitet?

    Idag på morgonen kom 7021 till Göteborg och står där och inväntar 7001 som är på väg ner från Falun. I morse gick också 7000 från Göteborg till Falun. Kl 10.29 startar 7027 sin färd mellan Karlstad och Nässjö.

    Så fyra tågset är igång samtidigt, hur många har egentligen Tågab? Börjar vagnarna ta slut eller skulle de kunna köra ett femte också?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Idag på morgonen kom 7021 till Göteborg och står där och inväntar 7001 som är på väg ner från Falun. I morse gick också 7000 från Göteborg till Falun. Kl 10.29 startar 7027 sin färd mellan Karlstad och Nässjö.

    Så fyra tågset är igång samtidigt, hur många har egentligen Tågab? Börjar vagnarna ta slut eller skulle de kunna köra ett femte också?
    Beror helt på önskat vagnantal i resp tåg!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    587

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Beror helt på önskat vagnantal i resp tåg!
    Med dagens tåg oförändrade.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Jag försökte för ett år sedan räkna ut hur många tågsätt som Tågab behövde för T18. Det var inte lätt med alla varianter och jag tror ingen av veckans 7 dagar var exakt lika som någon annan. Från början av T18 fanns några varianter på kvällen med vändning i Laxå och olika varianter av tåg som bara gick Kristinehamn - Karlstad, troligen till/från service. Jag fick det i alla fall till att 4 tågsätt skulle räcka och då 4 med lok och vagnar. Nu planerade man ju från början av T18 att köra några tåg med X10, troligen bara till/från Laxå (?) vilket aldrig blev av men man körde ju med en inlånad Y1 några gånger. Jag har inte försökt räkna på T19 men misstänker att 4 tågsätt räcker i år också, men nu har man ju tillgång till X10 och kör väl med det i några tåg! /PK


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Igår kväll stod TÅGAB och Saga Rail motorvagnar ihopkopplade vid uppställningen vid Skansen i Göteborg där normalt TÅGAB lok och vagnar brukar stå.
    Måste ha kommit ner i tåg 7005.
    3203 och 3181 för dom nummerbitna.
    Rätt snygg kombination , en Grå/Röd och en Rosa, Saga dekalerna var övertäckta med TÅGAB dekaler eftersom motorvagnen är uthyrd.

    M.V.H Anders.k.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 518

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Igår kväll stod TÅGAB och Saga Rail motorvagnar ihopkopplade vid uppställningen vid Skansen i Göteborg där normalt TÅGAB lok och vagnar brukar stå.
    Måste ha kommit ner i tåg 7005.
    3203 och 3181 för dom nummerbitna.
    Rätt snygg kombination , en Grå/Röd och en Rosa, Saga dekalerna var övertäckta med TÅGAB dekaler eftersom motorvagnen är uthyrd.

    M.V.H Anders.k.
    När skall de användas, i vilka tåg?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Nu i kväll när jag återvände från Karlstad till Åmotfors, så stod ett TÅGAB tågsätt på Karlstad C. Läste man på anslagstavlan över ankommande tåg skulle ytterligare 4 Tågabtåg ankomma senare under kvällen, 2 från Göteborg och ett från vardera Stockholm och Laxå. /PK


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    587

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Nu i kväll när jag återvände från Karlstad till Åmotfors, så stod ett TÅGAB tågsätt på Karlstad C. Läste man på anslagstavlan över ankommande tåg skulle ytterligare 4 Tågabtåg ankomma senare under kvällen, 2 från Göteborg och ett från vardera Stockholm och Laxå. /PK
    Så då kan de iaf köra med 5, någon som vet vilka typer det var? 4 "vanliga" tåg och ett med X10or?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Tåget som annonserades på trafikinformationstavlan i väntsalen från Laxå bör ha varit 7048 som finns i Tågtidtabellen med ankomst 22.15, men jag fann aldrig det tåget i Trafikradar igår kväll. (Lämnade själv Karlstad i 8949 kl 21.41) /PK


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    587

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Tåget som annonserades på trafikinformationstavlan i väntsalen från Laxå bör ha varit 7048 som finns i Tågtidtabellen med ankomst 22.15, men jag fann aldrig det tåget i Trafikradar igår kväll. (Lämnade själv Karlstad i 8949 kl 21.41) /PK
    Verkar som om det tåget hette 27048 upp till Laxå och 27047 från Laxå till Karlstad. Så frågan är om det tåget visades dubbelt som både ett tåg från Göteborg och ett från Laxå. När jag gör en sökning på Tågab-tåg som kom till Karlstad i går kväll får jag upp eventuella dubbletter.

    7048(7049) Från Göteborg 22:15 (tidtabell 70)
    27048(27049) Från Göteborg 23:25 (Ej hittat i tidtabell)
    27047 Från Laxå 23:33 (Enligt tidtabell 78 från Göteborg som 27048)

    Så frågan är vilka av de här som verkligen går och hur de hänger ihop med varandra.

    Senast redigerat av abk den 2018-12-17 klockan 12:27:10.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Tåg enligt trafikradar Karlstad C igår kväll:
    01:58 45914 1 01:59 
    00:37 34138 -12 00:25 
    00:34 7042 *-11 00:23 
    00:15 41603 35 00:50 
    23:35- 48471 -15 23:20- 
    23:29- 9011 36 00:05 
    23:07- 7038 -3 23:04- 
    23:06- 7038 *-2 23:04- 
    22:44- 8940 *-4 22:40- 
    22:25- 99617 2 22:27- 
    22:22- 379 0 22:22- 
    22:04- 607 *-9 21:55- 
    21:42- 8949 -1 21:41- 
    21:40- 376 *1 21:41- 
    21:36- 40134 -23 21:13- 
    21:35- 7039 *-2 21:33- 

    7042 och 7038 Tågab från Göteborg via Mellerud. 7039 från Stockholm. Något annat sannolikt Tågab persontåg från Laxåhållet finner jag inte. /PK


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    587

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Tåg enligt trafikradar Karlstad C igår kväll:
    01:58 45914 1 01:59 
    00:37 34138 -12 00:25 
    00:34 7042 *-11 00:23 
    00:15 41603 35 00:50 
    23:35- 48471 -15 23:20- 
    23:29- 9011 36 00:05 
    23:07- 7038 -3 23:04- 
    23:06- 7038 *-2 23:04- 
    22:44- 8940 *-4 22:40- 
    22:25- 99617 2 22:27- 
    22:22- 379 0 22:22- 
    22:04- 607 *-9 21:55- 
    21:42- 8949 -1 21:41- 
    21:40- 376 *1 21:41- 
    21:36- 40134 -23 21:13- 
    21:35- 7039 *-2 21:33- 

    7042 och 7038 Tågab från Göteborg via Mellerud. 7039 från Stockholm. Något annat sannolikt Tågab persontåg från Laxåhållet finner jag inte. /PK
    Ah, jag tittade på de annonserade tågen, inte de som verkligen kom fram. Så det är det här tåget som inte tog sig till Karlstad som diffar:
    https://1409.se/position?tagNr=27047...-12-16&lang=sv


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 600

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Ah, jag tittade på de annonserade tågen, inte de som verkligen kom fram. Så det är det här tåget som inte tog sig till Karlstad som diffar:
    https://1409.se/position?tagNr=27047...-12-16&lang=sv
    Kan det ha att göra med det här tåget?
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=40134&tpl=Dg
    40134 gick 6 minuter tidiga från Kristinehamn men tog väldigt god tid på sig till Björneborg.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Kan det ha att göra med det här tåget?
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=40134&tpl=Dg
    40134 gick 6 minuter tidiga från Kristinehamn men tog väldigt god tid på sig till Björneborg.
    Något nedblåst träd eller liknande mellan Björneborg och Strömtorp som dels hejdade Hectors bränsletåg till Värtan, 40134, i Björneborg och dels Tågab 27047 som fick stå kvar vid perrongen i Degerfors. Sedermera ställde man in det tåget mellan Kristinehamn och Karlstad varvid det aldrig dök upp i Karlstad. Detta långa Hectors Fortumtåg såg jag förresten i Karlstad då det passerade där med ett kort uppehåll innan mitt 8949 avgick mot Åmotfors. /PK


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Om vi avslutar matematiken så ser vi då att 4 tågsätt ska ankomma Värmland (Karlstad eller Kristinehamn) på söndag kväll. Tillkommer att ett tågsätt ska avgå från Falun och ett från Göteborg vid 6-tiden måndag morgon. Ger att det behövs 6 tågsätt av olika slag i alla fall varav minst ett lär utgöras av X10.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Om vi avslutar matematiken så ser vi då att 4 tågsätt ska ankomma Värmland (Karlstad eller Kristinehamn) på söndag kväll. Tillkommer att ett tågsätt ska avgå från Falun och ett från Göteborg vid 6-tiden måndag morgon. Ger att det behövs 6 tågsätt av olika slag i alla fall varav minst ett lär utgöras av X10.
    TÅGAB har blivit en jätte bland aktörerna i Göteborg.
    Dom har 6 avgångar från Göteborg på Söndagar till Värmland , varav 5 via Bergslagsbanan och det är lika många avgångar som SJ kör åt VT/VTA.
    Dessutom körs två av avgångarna vidare till Stockholm , och tidsmässigt är det jämt skägg med Blå Tåget .

    M.V.H Anders.k.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    567

    Sv: Tågabs kapacitet?

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    TÅGAB har blivit en jätte bland aktörerna i Göteborg.
    Dom har 6 avgångar från Göteborg på Söndagar till Värmland , varav 5 via Bergslagsbanan och det är lika många avgångar som SJ kör åt VT/VTA.
    Dessutom körs två av avgångarna vidare till Stockholm , och tidsmässigt är det jämt skägg med Blå Tåget .

    M.V.H Anders.k.
    Backar man en så där 30 år så var ju trafikmängden anpassad till behovet varvid det kunde gå fler tåg fredag kväll och söndag kväll och inte minst varierade man vagnantalet och hade fler vagnar när det fanns behov. Göteborg - Karlstad var en typisk linje med tyngdpunkt av resenärer runt helgerna, varvid jag själv var ett exempel på det under 70-talet när jag läste i Göteborg och åkte hem någon helg ibland till Åmotfors.

    Nu har man i stället så jämn trafik som möjligt hela veckan, och gärna lite mindre under helgerna för personalkostnadens skull, med främst motorvagnar och inga variationer i kapacitet under olika dagar. I stället så styr man resandeströmmarna med en väldigt flexibel prissättning så det är dyrt att åka då folk främst vill åka och billigt i lågtrafik mitt i veckan. Vad Tågab gör i stora drag är att man kompletterar befintlig trafik med fler tåg då behovet är som störst och ökar då kapaciteten. Även på sträckor där man är ensam om trafiken, dvs Värmland - Dalarna, så går det ju främst tåg runt helgerna när det finns transportbehov. Tågab har ju också en extrem variation mellan olika veckodagar och olika tidsperioder inkl då att vissa tåg bara går enstaka dagar om året. Den extrema motsatsen till den extremt effektiva rätlinjiga trafik andra operatörer i huvudsak kör med! /PK


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •