Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tema: Caltrain

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tema: Caltrain

Några reprisbilder från mitt besök till Kalifornien i mars. Givetvis var jag tvungen att testa gallerivagnarna på Caltrain, och åkte från San Francisco 4th & King St Station till San Bruno och vände. Vädret blev till slut riktigt ruggigt, så det blev en kort stund där ute innan jag vände tillbaka till stan.

Ett södergående expresståg med gallerivagnar passerar San Bruno. Notera South San Francisco-skylten på berget i bakgrunden.

Bakänden på ett södergående tåg vid San Bruno. Inga direkt fagra skapelser, de där manövergallerivagnarna precis.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tema: Caltrain

[QUOTE=Simon B;40314

Inga direkt fagra skapelser, de där manövergallerivagnarna precis.[/QUOTE]
    Och förarens tillvaro däruppe i en holk ser inte helt underbar ut. Hur den förarhytten sedan går ihop med det annars så strikta säkerhetstänket i Amerika för järnvägsvagnars konstruktion kan man ju undra.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och förarens tillvaro däruppe i en holk ser inte helt underbar ut. Hur den förarhytten sedan går ihop med det annars så strikta säkerhetstänket i Amerika för järnvägsvagnars konstruktion kan man ju undra.
    Det har kommit en del invändningar mot just krocksäkerheten i "Cab Cars" efter ett par otrevliga plankorsningsolyckor. Det är en anledning att använda avmotoriserade lok som manövervagnar. De nyaste manövervagnarna har ofta bättre förarhytt och krockskydd.

Om säkerhetstänket är så strikt kan diskuteras, men det är annorlunda än i Europa. Över huvud taget tror jag järnvägarna i Europa och Amerika har mycket att lära av varandra. Fast det är lättare att tycka att de andra är "konstiga" och gör "fel"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är väl knappast bara föraren som ligger risigt till vid en krock, det finns väl passagerarsäten bara någon meter bakom fronten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Det har kommit en del invändningar mot just krocksäkerheten i "Cab Cars" efter ett par otrevliga plankorsningsolyckor. Det är en anledning att använda avmotoriserade lok som manövervagnar. De nyaste manövervagnarna har ofta bättre förarhytt och krockskydd.

Om säkerhetstänket är så strikt kan diskuteras, men det är annorlunda än i Europa. Över huvud taget tror jag järnvägarna i Europa och Amerika har mycket att lära av varandra. Fast det är lättare att tycka att de andra är "konstiga" och gör "fel"
    Men det var ju inte säkerhetstänket generellt jag jämförde utan just fordons konstruktion där man har varit mycket strikt i USA (och Kanada som verkar följa USA) vilket resulterat i ofta mycket tunga konstruktioner.
    Sedan vet jag att andra saker som ATC och sådana system ofta är dåligt utbyggda.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •