Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: plats och tidsåtgång för växling av nattåg Sverige-Tyskland

Passagerare
    Medlem
    dec 2018

plats och tidsåtgång för växling av nattåg Sverige-Tyskland

Apropå alla diskussioner om nattåg Sverige-Tyskland.

1: Var i Skåne passar det bäst att ca 23:30 på kvällen sätta ihop tåg från Oslo och Stockholm till ett gemensamt tåg mot Köpenhamn och Tyskland (och mitt i natten sen vid nordgående)? Lund C minimerar parallellkörning, men verkar ha ganska ont om spår även vid den tiden (och inga utdragsspår). Går det att göra på eller nära Malmö C övre, trots att det inte finns möjlighet till rundgång inne i banhallen? Hur lång tid är rimlig med väl underhållna vagnar - och kan man minska arbetsbelastningen om vagnarna hypotetiskt skulle ha automatkoppel (C-AKv eller liknande)?

2: Om vi sen vill köra tågdelar både Stockholm-Berlin, Stockholm-Köln och Oslo-Berlin och Oslo-Köln, kan det vara idé att redan i Malmö sätta ihop tågen så att det sen räcker med en enkel delning i Hamburg? Det borde kräva lite mer tid, och undrar om en sådan manöver (vad jag förstår kan göra till exempel genom att växla in en tågdel mitt i den andra) också går att göra på Malmö C med rimlig tidsåtgång?

3: För att få danskarna lite mer intresserade kanske det är bra att stanna på Köpenhamn H i riktning söderut även om det kostar lite extra tid. Kan det vara rimligt att göra rundgång där strax efter midnatt (ja, lite sen avgångstid men i klass med till exempel SJ:s nattåg Uppsala-Åre)? Vad jag förstår verkar det inte vara lika trångt på Köpenhamn H vid den tiden. Fördel kanske (för den som bryr sig om åkriktning, om vi växlar på Malmö C övre) att man kommer tillbaka till "rätt" riktning efter en kort stund över Öresundsbron?

Senast redigerat av Per Eric Rosén den 2018-12-13 klockan 21:33:16.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: plats och tidsåtgång för växling av nattåg Sverige-Tyskland

Apropå alla diskussioner om nattåg Sverige-Tyskland.

1: Var i Skåne passar det bäst att ca 23:30 på kvällen sätta ihop tåg från Oslo och Stockholm till ett gemensamt tåg mot Köpenhamn och Tyskland (och mitt i natten sen vid nordgående)? Lund C minimerar parallellkörning, men verkar ha ganska ont om spår även vid den tiden (och inga utdragsspår). Går det att göra på eller nära Malmö C övre, trots att det inte finns möjlighet till rundgång inne i banhallen? Hur lång tid är rimlig med väl underhållna vagnar - och kan man minska arbetsbelastningen om vagnarna hypotetiskt skulle ha automatkoppel (C-AKv eller liknande)?

Jag skulle föreslå Eslöv , om man kan tänka sig att växla ihop på ett ställe utan plattform, eller Hässleholm. Tid för ihopväxling av två tågdelar till en, minst 20 minuter. Automatkoppel minskar inte tiden särskilt mycket, det är växlingen som tar den största tiden. Delningen borde man kunna göra på kortare tid, 10 minter, om tågloket i ankommande tåg drar första delen.

2: Om vi sen vill köra tågdelar både Stockholm-Berlin, Stockholm-Köln och Oslo-Berlin och Oslo-Köln, kan det vara idé att redan i Malmö sätta ihop tågen så att det sen räcker med en enkel delning i Hamburg? Det borde kräva lite mer tid, och undrar om en sådan manöver (vad jag förstår kan göra till exempel genom att växla in en tågdel mitt i den andra) också går att göra på Malmö C med rimlig tidsåtgång?

Inte utan rätt mycket växling, eftersom delarna måste växlas in och ut. 30 minuter, minst, skulle jag säga. Hässleholm borde kunna fungera bättre för en sådan manöver också, med tanke på plattformarnas placeringar i förhållande till spåren. Malmö C skulle jag undvika.

3: För att få danskarna lite mer intresserade kanske det är bra att stanna på Köpenhamn H i riktning söderut även om det kostar lite extra tid. Kan det vara rimligt att göra rundgång där strax efter midnatt (ja, lite sen avgångstid men i klass med till exempel SJ:s nattåg Uppsala-Åre)? Vad jag förstår verkar det inte vara lika trångt på Köpenhamn H vid den tiden. Fördel kanske (för den som bryr sig om åkriktning, om vi växlar på Malmö C övre) att man kommer tillbaka till "rätt" riktning efter en kort stund över Öresundsbron?

Har ingen uppfattning om spårutnyttjandet i Köpenhamn, så där blir svaret "pass"

Senast redigerat av Txp den 2018-12-13 klockan 22:34:21.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg

Txp: Inte utan rätt mycket växling, eftersom delarna måste växlas in och ut. 30 minuter, minst, skulle jag säga. Hässleholm borde kunna fungera bättre för en sådan manöver också, med tanke på plattformarnas placeringar i förhållande till spåren. Malmö C skulle jag undvika.
    En par undringar, har Per Eric tänkt sig att loken går väldigt långt, dvs att ett kanske går Stockholm-Köln? Jag anar ju att med dessa växlingar, i synnerhet om det blir både Berlin och Köln, så kan man ju undra om man inte förlorar något på att byta lok, snarare tvärtom.
    Och finns det alltså krav på ett uppehåll för passagerare i Malmö, för ett alternativ vore väl att växla på någon driftsbangård i Malmö (t.ex. om delen från Oslo skall gå Helsingborg-Lund, dvs det funkar inte att växla i Hässleholm). Men, det går ju att växla på ett ställe och sen stanna i tunneln på Malmö C för resenärerna.

Angående växlingstider kan man ju titta på vilka tider som avsatts i Sundsvall på nätterna. På nordgång är det kortaste uppehållet 25 minuter och det längsta 1 tim och 37 minuter, och där antar jag att det bara är tågloken som växlar.

Det är ju en del som i såna här diskussioner hänvisar till den tiden då det gick kursvagnar härs och tvärs (Stockholm-Paris och Rom). På den tiden fanns det väl på stationerna växellok, ibland flera stycken med personal, som skötte växlingen och då kunde det antagligen gå fortare för de kunde hjälpa till med flytten. Men, sådana finns ju inte i Sverige eller Danmark vad jag vet, och är kanske sällsynt på kontinenten också.

Passagerare
    Medlem
    dec 2018

Ja, precis, det vore trevligt att kunna köra Oslo-delen förbi Helsingborg. En rätt stor stad ändå. Eslöv skulle i och för sig fungera.

ÖBB verkar ta 30 minuter respektive något över timmen för komplett utbyte mellan två tåg i Nürnberg mitt i natten (de går Würsburg - Nürnberg med 3 minuter mellan).
    Undrar om de har växellok där eller klarar allt med tågloken?

Och jo, bra att slippa lokbyte som kostar minuter (som i Padborg), men om man ändå ska göra rundgång eller växla bör det ju inte bli någon större extra kostnad i tid.
    Finns det något rimligare tillgång på svensk-danska (EG) respektive dansk-tyska lok än de sällsynta tresystemloken?

Senast redigerat av Per Eric Rosén den 2018-12-14 klockan 00:28:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle säga Hässleholm om det rör sig om tider när övrig persontrafik inte är så omfattande. I Hässleholm finns många spår och även mellanspår alltså ett tredje spår mellan plattformsspåren i vissa fall. Oslodelen kommer ju i så fall via Markarydsbanan och har trafikutbyte i Mölndals Nedre i stället för Göteborg C vilket gör att man undviker riktningsbyte och växling. Mölndal är också lättare att nå med bil från E6 och RV 40 och det finns plats att ordna parkering om viljan finns. Växling med dessa tåg bör utan vidare kunna klaras av med hjälp av tågloken särskilt om dessa utrustas med radiostyrning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag skulle säga Hässleholm om det rör sig om tider när övrig persontrafik inte är så omfattande. I Hässleholm finns många spår och även mellanspår alltså ett tredje spår mellan plattformsspåren i vissa fall. Oslodelen kommer ju i så fall via Markarydsbanan och har trafikutbyte i Mölndals Nedre i stället för Göteborg C vilket gör att man undviker riktningsbyte och växling. Mölndal är också lättare att nå med bil från E6 och RV 40 och det finns plats att ordna parkering om viljan finns. Växling med dessa tåg bör utan vidare kunna klaras av med hjälp av tågloken särskilt om dessa utrustas med radiostyrning.
    Men jag tror nog Malmö är den optimalt bästa platsen. I vart fall om vi antar att tågen norrifrån går som dagtåg fram till Malmö med t.ex restaurangvagn och vid ankomsten till Malmö kan det vara naturligt att koppla ifrån dagtågsdelsrna med sittvagnar.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Eric Rosén Visa inlägg
    Ja, precis, det vore trevligt att kunna köra Oslo-delen förbi Helsingborg. En rätt stor stad ändå. Eslöv skulle i och för sig fungera.

ÖBB verkar ta 30 minuter respektive något över timmen för komplett utbyte mellan två tåg i Nürnberg mitt i natten (de går Würsburg - Nürnberg med 3 minuter mellan).
    Undrar om de har växellok där eller klarar allt med tågloken?

Och jo, bra att slippa lokbyte som kostar minuter (som i Padborg), men om man ändå ska göra rundgång eller växla bör det ju inte bli någon större extra kostnad i tid.
    Finns det något rimligare tillgång på svensk-danska (EG) respektive dansk-tyska lok än de sällsynta tresystemloken?
    Men det räcker väl med tvåsystemlok för att klara strömförsörjningen i de tre länderna? Däremot måste loken kunna klara både ATC och Indusi, i varje fall i väntan på den avlägsna dag då ERTMS har slagit igenom överallt. Eller tänker jag fel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men jag tror nog Malmö är den optimalt bästa platsen. I vart fall om vi antar att tågen norrifrån går som dagtåg fram till Malmö med t.ex restaurangvagn och vid ankomsten till Malmö kan det vara naturligt att koppla ifrån dagtågsdelsrna med sittvagnar.
    När Öreundsförbindelsen planerades utan Citytunnel, utgick man från att de lokdragna förbindelserna Stockholm-Malmö kördes med svenska lok och förare, att tågen vändes på Malmö C, och fortsatte med ett nytillkopplat flersystemlok till Köpenhamn med ny förare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag antar att det kommer behövas helt nya eller renoverade vagnar för att få köra dem över Öresundsförbindelsen med passagerare ombord? Eller finns det vagnar nere på kontinenten som klarar kraven?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De vagnar som CityNightLine använde tidigare borde inte vara något problem att använda rent tekniskt. Däremot kan de behöva renoveras.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    De vagnar som CityNightLine använde tidigare borde inte vara något problem att använda rent tekniskt. Däremot kan de behöva renoveras.
    Jeg reiste i september fra Wien til Praha med nattog, og i min 1.klasse kupe hang enda oppslaget om sikkerhet i Storebælttunnelen. Så den vogna hadde ikke fått mye oppfrisking. Tilsvarende vogn reiste jeg senere samme uke med Nightjet. Dog ingen merking om Storebælt...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    Nej, rent tekniskt går det nog att köra dubbeldäckarsovvagnarna fram och tillbaka, men visst har de väl fått kritik för att 2-klasskupéerna på nedre våningen är väldigt trånga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och, i tillägg , även kanske koppla till tågdelar i Malmö som stått och väntat så resande från södra Sverige kunnat gå ombord i god tid. Malmö överväger tycker jag även om det kanske finns bangårdar som tekniskt är mer lämpade.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Eric Rosén Visa inlägg
    Med tanke på tiden på dygnet tror jag att Høje Taastrup är helt acceptabelt, dels med tanke på att tåget rimligen inte kommer att dra mängder med Köpenhamnsresenärer, dels med tanke på att det förmodligen inte är så många som störs av någon kvarts tidigare avresa för att säkert klara anslutningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om en skribent skriver ett inlägg vars syfte är uppenbart politiskt så är det helt okej att låta det bli en rent politisk diskussion så länge den har någon spårtrafikanknytning.

Om en person däremot skriver ett inlägg vars natur inte är uttalat politiskt så är det inte tillrådligt att politisera tråden, då får man starta en ny om den politiska diskussionen är viktig nog för att behöva föras.

Denna tråds ursprungsfrågor var av rent trafikteknisk, därtill hypotetisk karaktär, och därmed är det inte rimligt att föra in den på ett strikt partipolitiskt sidospår. Därför togs detta inlägg bort.

M J / mod

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-12-16 klockan 17:34:26.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag hittade när jag tittade på något annat att Nightjet verkar växla ihop Hamburg- och Berlin-delarna på Hildesheim gbf, som jag tolkar som en godsbangård, och det finns inte någon annonserat uppehåll där. Växlingen mellan Innsbruck-delen och Wien-delen sker i Nürnberg men mellan ca 2.30 och 3.30, uppehållet är annonserat men det måste vara mycket få resenärer uppe vid den tiden.
    Däremot i det här förslaget hoppas man väl att många resenärer skall kliva på i Malmö, och då blir det säkert svårt att skylta när en vagn kommer in på ett spår, och växlas efter en stund ut på bangården, för att ytterligare en stund senare dyka upp på ett annat spår, kanske utanför en tågdel som redan står där. Märkbar risk att resenärer går in i fel del och hamnar fel. Så, ur den aspekten finns det fördelar med att växla på annan plats än där det är resandeutbyte.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittade när jag tittade på något annat att Nightjet verkar växla ihop Hamburg- och Berlin-delarna på Hildesheim gbf, som jag tolkar som en godsbangård, och det finns inte någon annonserat uppehåll där. Växlingen mellan Innsbruck-delen och Wien-delen sker i Nürnberg men mellan ca 2.30 och 3.30, uppehållet är annonserat men det måste vara mycket få resenärer uppe vid den tiden.
    Däremot i det här förslaget hoppas man väl att många resenärer skall kliva på i Malmö, och då blir det säkert svårt att skylta när en vagn kommer in på ett spår, och växlas efter en stund ut på bangården, för att ytterligare en stund senare dyka upp på ett annat spår, kanske utanför en tågdel som redan står där. Märkbar risk att resenärer går in i fel del och hamnar fel. Så, ur den aspekten finns det fördelar med att växla på annan plats än där det är resandeutbyte.
    Men om det avgående tåget (mot Köpenhamn och kontinenten) skyltas bara på det spår som det ska avgå från, och inte på det spår som tågen från Stockholm och Oslo ankommer på: Då kommer väl "vanliga resenärer" att ställa sig vid det skyltade spåret, och då är väl allt frid och fröjd. Om det alls blir några initierade som stiger på vagnar vid spåret för ankommande tåg, så vet de nog vad de gör.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •