Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nattåg i 200?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Nattåg i 200?

    I Sverige körs inga nattåg snabbare än 160, så mycket vet jag. Grejerna här är ju inte anpassade för det. Men nere på kontinenten kan många ligg- och sovvagnar stoltsera med magnetskenbromsar och annat roligt och därför också vara godkända för 200 km/h. Någon här som är insatt nog och vet om det körs några europeiska nattåg snabbare än 160?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    I Sverige körs inga nattåg snabbare än 160, så mycket vet jag. Grejerna här är ju inte anpassade för det. Men nere på kontinenten kan många ligg- och sovvagnar stoltsera med magnetskenbromsar och annat roligt och därför också vara godkända för 200 km/h. Någon här som är insatt nog och vet om det körs några europeiska nattåg snabbare än 160?
    ÖBB kör 200 där det går och behövs. Jag har åkt dubbeldäckad sovvagn i 200 åtminstone Hamburg-Berlin och omvänt (nu nedlagd sträcka).


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Nattåg i 200?

    Men sedärja! Misstänker att tidtabellerna inte är lagda för det, men det är ju ett utmärkt sätt att ta in lite tid om sträckan tillåter det. :)


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Nattåg i 200?

    Har åkt nattåg i Kina, Suzhou till Peking. Det var ett snabbtåg bestående av sovvagnar. Jag vet inte den exakta farten men är övertygad om att den låg en bit över 200 km/h.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Nattåg i 200?

    Kina har ju höghastighetsnattåg, men ligger ju inte riktigt i Europa


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 124

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    I Sverige körs inga nattåg snabbare än 160, så mycket vet jag. Grejerna här är ju inte anpassade för det. Men nere på kontinenten kan många ligg- och sovvagnar stoltsera med magnetskenbromsar och annat roligt och därför också vara godkända för 200 km/h. Någon här som är insatt nog och vet om det körs några europeiska nattåg snabbare än 160?
    På sträckan Stockholm-Luleå och Göteborg-Luleå vore det väl bra och de finns en del sträckor såsom Västra Stambanan och Botniabanan där man skulle kunna få köra i 200.

    På sträckan Stockholm-Malmö så skulle tåget komma fram för tidigt på morgonen för att folk ska vilja vakna, för att man ska vilja köra i 200.

    Finns det planer på att köpa in nya nattvagnar för norrlandstrafiken?
    Man vill väl inte spendera en såpass stor ombyggnad på befintliga.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 482

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    Men sedärja! Misstänker att tidtabellerna inte är lagda för det, men det är ju ett utmärkt sätt att ta in lite tid om sträckan tillåter det. :)
    Ja, gick att plocka 40 min försening från Berlin till Hamburg (med ett slopat uppehåll för avstigande och två slopade "tidtabellstekniska" uppehåll).


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    Kina har ju höghastighetsnattåg, men ligger ju inte riktigt i Europa
    Läste inte så ordentligt att jag såg att Din ursprungliga fråga var begränsad till Europa... Då har jag tyvärr inget att bidra med...


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    55

    Sv: Nattåg i 200?

    Ett nattåg kan ju komma att gå för fort. Det är knappast attraktivt att ha avgång klockan 0100 eller ankomst klockan 0430. I vart fall inte för resande i sov- eller liggavdelning. Det ideala vore väl att ha tåget framkört för ombordstigning si så där 2100 med avgång kanske 2300. Samt ankomst si så där 0630 med kvarliggning till 0800. Vilket teoretiskt skulle kunna funka på sträckor som Sthlm- Malmö/Köpenhamn, Sthlm- Göteborg, Sthlm- Oslo och Oslo- Malmö/Köpenhamn. Sedan är det en annan sak att stationerna nog inte har spårkapacitet för att låta tåg stå långa tider på station.

    För de långa sträckorna som till Övre Norrland måste man ju tänka annorlunda. Skall man ha tidig ankomst blir det också tidig avresa. Sen avresa innebär sen ankomst. Där skulle en höjd hastighet nog kunna hjälpa till. Men samtidigt krävs mycket luft i tidtabellerna så att man klarar av alla de mindre störningar som ofta uppstår.

    Som jag ser saken är det viktigare att för de mesta komma i rätt tid till priset av en längre restid än att ha en kortare restid med många förseningar.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    372

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg
    Ett nattåg kan ju komma att gå för fort. Det är knappast attraktivt att ha avgång klockan 0100 eller ankomst klockan 0430. I vart fall inte för resande i sov- eller liggavdelning. Det ideala vore väl att ha tåget framkört för ombordstigning si så där 2100 med avgång kanske 2300. Samt ankomst si så där 0630 med kvarliggning till 0800. Vilket teoretiskt skulle kunna funka på sträckor som Sthlm- Malmö/Köpenhamn, Sthlm- Göteborg, Sthlm- Oslo och Oslo- Malmö/Köpenhamn. Sedan är det en annan sak att stationerna nog inte har spårkapacitet för att låta tåg stå långa tider på station.

    För de långa sträckorna som till Övre Norrland måste man ju tänka annorlunda. Skall man ha tidig ankomst blir det också tidig avresa. Sen avresa innebär sen ankomst. Där skulle en höjd hastighet nog kunna hjälpa till. Men samtidigt krävs mycket luft i tidtabellerna så att man klarar av alla de mindre störningar som ofta uppstår.

    Som jag ser saken är det viktigare att för de mesta komma i rätt tid till priset av en längre restid än att ha en kortare restid med många förseningar.
    Söder om Mjölby är det nattetid mycket tätt med godståg, som lunkar fram i cirka 90. Lägger sig nattåget i kön, blir körtiden Stockholm - Skåne ganska lagom för en natts sömn. Ju långsammare man kör, desto tystare blir det i kupén. Tåg i 200 drar dessutom klart mer el än tåg i 90.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    På sträckan Stockholm-Malmö så skulle tåget komma fram för tidigt på morgonen för att folk ska vilja vakna, för att man ska vilja köra i 200.
    Fast eftersom många inte sover så bra när tåget rör sig kanske det är bättre att köra fort, komma fram tidigt och låta folk sova till 8.00. För just Stockholm-Malmö kanske det optimala är att stå stilla några timmar i Lund.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    Någon här som är insatt nog och vet om det körs några europeiska nattåg snabbare än 160?
    Vart tog Trenhotel/Elipsos tåg vägen någonstans? De körde ju som mest ganska många sträckor i Frankrike, Italien och Spanien. Var går de nu, och hur fort?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    547

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Staxäng Visa inlägg
    Vart tog Trenhotel/Elipsos tåg vägen någonstans? De körde ju som mest ganska många sträckor i Frankrike, Italien och Spanien. Var går de nu, och hur fort?
    https://de.wikipedia.org/wiki/Trenhotel


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 350

    Sv: Nattåg i 200?

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Och på sidan https://de.wikipedia.org/wiki/Elipsos så ser man att Elipsos finns kvar och sköter den gränsöverskridande snabbtågstrafiken Spanien-Frankrike, men att nattågstrafiken lagts ned (kanske just för att det kommit snabbtåg som gör att spanjorer och fransmän kan åka över dan till grannlandet, och att det mest är vi nordbor som hade velat ha kvar nattågen där).


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •