Inblandade enligt bilderna är ett lok av koreanska Rotem (Hunday) konstruktion med elutrustning från Skoda, ett pendeltåg och ett snabbtåg. Snabbtåg hos TCDD finns av två typer, spanska och tyska.
Länk
Inblandade enligt bilderna är ett lok av koreanska Rotem (Hunday) konstruktion med elutrustning från Skoda, ett pendeltåg och ett snabbtåg. Snabbtåg hos TCDD finns av två typer, spanska och tyska.
Länk
Ser ut att vara en ordentlig krasch som även involverar en bit av stationsbyggnaden.
Ibland får jag en känsla av att utvecklingen har gått för fort i vissa länder. Man köper in moderna snabbtåg men går direkt dit från ångloksåldern. Säkerhetsmedvetandet har inte hängt med. Både vad gäller banbyggandet och driften.
Enligt DN (kanske betalsida) så "Höghastighetståget ska först ha kolliderat med ett förarlöst rälsfordon som utför inspektioner av järnvägsspåret och därefter kraschat in i en vägbro."
Men, det på bilderna liknar inte en vägbro och lite koll på Google Maps får mig att tro att det kraschat in i en övergångspassage (vad kallar man det, den var nog täckt så gångbro är inget perfekt ord) som ingick i stationen Marsandiz i Ankara, och den har också ramlat ned på tåget.
https://m.tagesanzeiger.ch/articles/19104440 - Har en översiktsfilm. Snabbtåget ser ut att ha krockat med det ensamma loket under den gångpassagen.
Senast redigerat av Per Sillén den 2018-12-13 klockan 16:42:01.
Åke och Per... att det dör folk i vägtrafiken upprör inte så mycket eftersom ingen påstår att vägtrafiken är säker. Du ger dig ut där på egen risk.
Däremot basuneras järnvägstrafik ut såsom varande säker... speciellt jämfört med vägtrafik. Då är det inget konstigt att det ger rubriker. En annan sak att notera är att järnvägsolyckor verkar vara vanligere och blir allvarligare i länder där människovärdet är lågt...
SA
Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-12-14 klockan 12:48:31.