Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Olycka i Turkiet. Länk med engelsk text

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Olycka i Turkiet. Länk med engelsk text

Inblandade enligt bilderna är ett lok av koreanska Rotem (Hunday) konstruktion med elutrustning från Skoda, ett pendeltåg och ett snabbtåg. Snabbtåg hos TCDD finns av två typer, spanska och tyska.

Länk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Olycka i Turkiet. Länk med engelsk text

Ser ut att vara en ordentlig krasch som även involverar en bit av stationsbyggnaden.

Ibland får jag en känsla av att utvecklingen har gått för fort i vissa länder. Man köper in moderna snabbtåg men går direkt dit från ångloksåldern. Säkerhetsmedvetandet har inte hängt med. Både vad gäller banbyggandet och driften.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ser ut att vara en ordentlig krasch som även involverar en bit av stationsbyggnaden.

Ibland får jag en känsla av att utvecklingen har gått för fort i vissa länder. Man köper in moderna snabbtåg men går direkt dit från ångloksåldern. Säkerhetsmedvetandet har inte hängt med. Både vad gäller banbyggandet och driften.
    Enligt DN (kanske betalsida) så "Höghastighetståget ska först ha kolliderat med ett förarlöst rälsfordon som utför inspektioner av järnvägsspåret och därefter kraschat in i en vägbro."

Men, det på bilderna liknar inte en vägbro och lite koll på Google Maps får mig att tro att det kraschat in i en övergångspassage (vad kallar man det, den var nog täckt så gångbro är inget perfekt ord) som ingick i stationen Marsandiz i Ankara, och den har också ramlat ned på tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt DN (kanske betalsida) så "Höghastighetståget ska först ha kolliderat med ett förarlöst rälsfordon som utför inspektioner av järnvägsspåret och därefter kraschat in i en vägbro."

Men, det på bilderna liknar inte en vägbro och lite koll på Google Maps får mig att tro att det kraschat in i en övergångspassage (vad kallar man det, den var nog täckt så gångbro är inget perfekt ord) som ingick i stationen Marsandiz i Ankara, och den har också ramlat ned på tåget.
    https://m.tagesanzeiger.ch/articles/19104440 - Har en översiktsfilm. Snabbtåget ser ut att ha krockat med det ensamma loket under den gångpassagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var glad att järnvägsolyckor är så sällsynta att de ger stora rubriker. Att cirka 1000 personer idag dör i vägtrafiken runt om i världen, är en "icke-nyhet", eftersom det sker varje dag.

Senast redigerat av Per Sillén den 2018-12-13 klockan 16:42:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Var glad att järnvägsolyckor är så sällsynta att de ger stora rubriker. Att cikra 1000 personer idag dör i vägtrafiken runt om i världen, är en "icke-nyhet", eftersom det sker varje dag.
    Kanske, men det var längesen vi hade en sån här olycka i Sverige. Det dör fö omkring 1 miljon människor i världen varje år i trafikolyckor enligt vad jag läst.

Senast redigerat av Åke K den 2018-12-13 klockan 16:44:17.

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Åke och Per... att det dör folk i vägtrafiken upprör inte så mycket eftersom ingen påstår att vägtrafiken är säker. Du ger dig ut där på egen risk.

Däremot basuneras järnvägstrafik ut såsom varande säker... speciellt jämfört med vägtrafik. Då är det inget konstigt att det ger rubriker. En annan sak att notera är att järnvägsolyckor verkar vara vanligere och blir allvarligare i länder där människovärdet är lågt...

SA

Senast redigerat av Svante Andersson den 2018-12-14 klockan 12:48:31.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Olycka i Turkiet. Inbyggd gångbro?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    en, det på bilderna liknar inte en vägbro och lite koll på Google Maps får mig att tro att det kraschat in i en övergångspassage (vad kallar man det, den var nog täckt så gångbro är inget perfekt ord) som ingick i stationen Marsandiz i Ankara, och den har också ramlat ned på tåget.
    Inbyggd gångbro? Eller vad brukar vi kalla de som finns i exempelvis Skövde, Nässjö. Alvesta och Hässleholm?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •