Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Mitt bildkrymparprogram är inte världens bästa, men klickar man på bilderna kommer man till orginalstorlek.


    Det gäller att gå på på rätt sida loket om man skall bortom Kil.


    Snyggt med enhetlig färg på vagnarna men loken skulle behöva en tur till lackverkstan. 7052 i täten och 7004 hänger på.


    Hur ofta ser vi ett lok mellan två passagerarvagnar i Sverige?

    Ska bli intressant om de hur lång tid det tar att dela tåget i Kil, tidtabellen ger två minuter till det.

    Senast redigerat av abk den 2018-12-13 klockan 14:06:31.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Snyggt med enhetlig färg på vagnarna men loken skulle behöva en tur till lackverkstan.
    Även loken har väl "enhetlig" färgsättning?

    Tackar för bilderna!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Även loken har väl "enhetlig" färgsättning?

    Tackar för bilderna!
    Enhetliga med varandra är de ju, men inte med sina grannar. ;)


  4. #4
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Strömavtagaren är uppe på mittloket men är det multat?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    160

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Härligt att den elektroniska skylten har en papperslapp med "ur funktion", också ett sätt att lösa utmaningen med vad man ska skriva på skylten!

    Massor frågor infinner sig naturligtvis... finns det bemanning och kiosk i båda delarna av tåget söder om Kil? Går loket i mitten overksamt? Det förekommer, vad jag förstår, att det är multade X10 istället. Skulle det vara koppla ihop en X10 och ett loktåg, eller måste 7052 och 7004 alltid vara av samma sort?

    Senast redigerat av Andreas S den 2018-12-13 klockan 14:32:24.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Härligt att den elektroniska skylten har en papperslapp med "ur funktion", också ett sätt att lösa utmaningen med vad man ska skriva på skylten!

    Massor frågor infinner sig naturligtvis... finns det bemanning och kiosk i båda delarna av tåget söder om Kil? Går loket i mitten overksamt? Det förekommer, vad jag förstår, att det är multade X10 istället. Skulle det vara koppla ihop en X10 och ett loktåg, eller måste 7052 och 7004 alltid vara av samma sort?
    Om jag inte tar fel så var det idag första gången kombinationen 7052/7004 lämnade Göteborg tillsammans, så hittills har det inte förekommit några multade X10:or, men jag antar att det skulle gå bra att köra med det också.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 941

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Strömavtagaren är uppe på mittloket men är det multat?
    Troligen en förare på varje lok. SJ körde för något år sedan en avgång Stockholm-Södertälje så där med Hallsberg och Norrköpingstågen ihopkopplade.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    169

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Härligt att den elektroniska skylten har en papperslapp med "ur funktion", också ett sätt att lösa utmaningen med vad man ska skriva på skylten!

    Massor frågor infinner sig naturligtvis... finns det bemanning och kiosk i båda delarna av tåget söder om Kil? Går loket i mitten overksamt? Det förekommer, vad jag förstår, att det är multade X10 istället. Skulle det vara koppla ihop en X10 och ett loktåg, eller måste 7052 och 7004 alltid vara av samma sort?
    Skylten på bilden är nyligen uppsatt och ännu inte inkopplad. Flertalet spår på Göteborg C har fått dessa nya skyltar en bit ut på plattformarna, troligen för att skyltarna vid plattformsänden (mot "stationshuset") knappt syns när man gått ut på plattformen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Troligen en förare på varje lok. SJ körde för något år sedan en avgång Stockholm-Södertälje så där med Hallsberg och Norrköpingstågen ihopkopplade.
    Det måste vara väldigt tråkigt att köra loket i mitten.


  10. #10
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det måste vara väldigt tråkigt att köra loket i mitten.
    Vad jag kan se på loket i mitten finns det ingen förare, åtminstone inte i färdriktningen. Man ser rätt igenom förarhytten. Egentligen behövs det nog inte två drivande lok, det räcker med ett. Strömavtagaren är kanske bara till för att man skall köra ventilatorerna?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 266

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Vad jag kan se på loket i mitten finns det ingen förare, åtminstone inte i färdriktningen. Man ser rätt igenom förarhytten. Egentligen behövs det nog inte två drivande lok, det räcker med ett. Strömavtagaren är kanske bara till för att man skall köra ventilatorerna?
    Kan man köra ventilatorerna med loket obemannat? Utan styrning via UIC-kabel från andra loket?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    60

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan man köra ventilatorerna med loket obemannat? Utan styrning via UIC-kabel från andra loket?
    Jadå, det går bra. Slå på dem före avgång bara


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Vad jag kan se på loket i mitten finns det ingen förare, åtminstone inte i färdriktningen. Man ser rätt igenom förarhytten. Egentligen behövs det nog inte två drivande lok, det räcker med ett. Strömavtagaren är kanske bara till för att man skall köra ventilatorerna?
    Lär behövas för ventilatorerna och tågvärme till bakre delen.

    Då blir det också lätt att dela tågen, man behöver bara hänga av och bryta luftledningarna. Tar max 30 sekunder.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Stefan Wång Visa inlägg
    Lär behövas för ventilatorerna och tågvärme till bakre delen.

    Då blir det också lätt att dela tågen, man behöver bara hänga av och bryta luftledningarna. Tar max 30 sekunder.
    Det tog en minut från ankomst till avgång i Kil för 7052. 7004 fick stå kvar och invänta sin avgångstid 6 minuter senare.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 941

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan man köra ventilatorerna med loket obemannat? Utan styrning via UIC-kabel från andra loket?
    Fast då har man ingen koll på loket. Ventilatorerna kan ju slå ifrån av någon anledning. Batteriladdning är också bra att ha koll på.

    Edit: Svar till Bjarnulf..

    Senast redigerat av Ville den 2018-12-13 klockan 17:15:13.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    60

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast då har man ingen koll på loket. Ventilatorerna kan ju slå ifrån av någon anledning. Batteriladdning är också bra att ha koll på.

    Edit: Svar till Bjarnulf..
    Visst är det så. Du lär kolla till det obemannade med jämna mellanrum

    Senast redigerat av Bjarnulf den 2018-12-13 klockan 19:51:13.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    308

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    När TÅGAB körde med dubbla lok till Stockholm Södra i somras hade man en reparatör på bakre lok.

    /Måns


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg

    Ska bli intressant om de hur lång tid det tar att dela tåget i Kil, tidtabellen ger två minuter till det.
    Visade sig ta en minut enligt tider i Trafikradar! …….. Fast nu ser jag att det har redan abk svarat! Det går väl inte att ta bort inlägg i nya PV eller så är det bara så att jag inte kommit på hur? /PK

    Senast redigerat av Per K den 2018-12-13 klockan 20:36:24.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    182

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Kommer dessa tåg även i närmaste framtiden köras på detta viset eller var det en engångsföreteelse iom tidtabellsbytet


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    706

    Sv: Dagens 7052/7004 lämnar Göteborg

    Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Kommer dessa tåg även i närmaste framtiden köras på detta viset eller var det en engångsföreteelse iom tidtabellsbytet
    Går To,F förutom under sommaren om jag läste tidtabellen rätt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •