Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Rälerna vid linjebygge påstås idag vara 400 meter och transporteras till plats som en hel lång orm lagd på speciella rälstransportvagnar.



    Nu undrar jag:

    Har det ändå inte i modern tid, säg från 80-tal och framåt, funnits och kanske till och med ännu finns perioder eller tillfällen vid modernt spårbygge (helsvetsat, automatiskt etcetera)då kortare ormar transporteras slingrande på samma typ av tågsätt?

    Eller kapar man till skarvbitar och de sista 150 metrarna fram till stoppbocken / växeln på plats från ett gäng 400 meters räler ?

    Och i dessa entreprenadtider: Vilka vagnstyper (med vilken ägare) har synts användas i Sverige för ändamålet ?




    /Curt


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Man lastar rälerna enligt en lastplan höger/vänster sida samt längd (upp till 420M) på rälerna i respektive fack sedan lossas de efter en lossningsplan så att rälerna hamnar på rätt ställe beroende på längd och kvalitet
    Man får tänka till lite vid transport så att inte tåget blir vänt någonstans för då spricker hela lossningsplanen
    Långräls transporteras på specialvagnar som ägs av TRV

    Senast redigerat av Nizze den 2018-12-13 klockan 13:52:56.

  3. #3
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Tackar. Den kunskapen förmedlas inte men däremot en massa annan i tråden
    Rälstransportfrågor.

    Vad mycket värdefull kunskap som skulle gå förlorad om "nya gamla" SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018
    försvann.


    /Curt

    Senast redigerat av qrt den 2018-12-13 klockan 13:58:51.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 919

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Citat Ursprungligen postat av Nizze Visa inlägg
    Man lastar rälerna enligt en lastplan höger/vänster sida samt längd (upp till 420M) på rälerna i respektive fack sedan lossas de efter en lossningsplan så att rälerna hamnar på rätt ställe beroende på längd och kvalitet
    Man får tänka till lite vid transport så att inte tåget blir vänt någonstans för då spricker hela lossningsplanen
    Långräls transporteras på specialvagnar som ägs av TRV
    Och beroende i vilken riktning tåget lastats är det tydligt planerat vilken väg som gäller ut från Hallsberg om man ska köra mot Mjölby.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och beroende i vilken riktning tåget lastats är det tydligt planerat vilken väg som gäller ut från Hallsberg om man ska köra mot Mjölby.
    Kan vara så att man i bland får köra ned tåget till Åsbro från Hallsberg för att för att gå andra vägen tillbaka mot Hallsberg och då har man vänt på hela tåget allt för att lossning ska bli rätt


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Qbt är till för slipers .



    M.V.H Anders.k.


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Hej Anders
    Vem har tagit bilden ?
    /Curt


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Är rälerna alltid 400 meter i ett rälståg ?

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Hej Anders
    Vem har tagit bilden ?
    /Curt
    Bilden är min tagen i Maj i år , i Bollnäs och sliprarna skulle antagligen läggas ut på sträckan Kilafors- Söderhamn.

    M.V.H Anders.k.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •