Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Caltrain - Gallery car [US]

  1. #1
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    Caltrain - Gallery car [US]


    I bildgåtan Ett annat pendeltåg visade jag en bild på ett Caltrain tåg mot San Francisco, och så här ser det ut vid San Francisco/4:th street station med ett F40PH lok som skjutit tåget norrut. Dessa är byggda av EMD för California Department of Transportation (Caltrans) inför övertagandet av trafiken som Caltrain 1985 (innan dess körde Southern Pacific med viss subvension från delstaten). Just 919 är dock från 1987. Samtidigt köpptes nya vagnar från Nippon Sharyo, 93 stycken är byggda i flera serier fram till 2000. Senare har andra fordon köpts.


    Nippon Sharyo vagnarna är "gallery cars", en lustig amerikansk uppfinning. Dörrarna är placerade mitt på vagnen med trappsteg upp till en vestibul på "normal" golvhöjd. På vardera sidan om den en kupé med 2 + 2 sittning utan ståhöjd vid sidan av mittgången under balkonger ("gallery"). Här tittar vi in i den ena kupén från vestibulen.


    Balkongerna (gallerierna) nås med smala trappor (fyra stycken, en till vardera balkongen) från vestibulen och har inte heller ståhöjd, men 1 + 1 sittning vid fönstren. Lite halvt ihopböjd får man vingla fram längs gången på balkongen när vagnen studsar runt på det dåliga amerikanska spårläget och försöka låta bli att hamna i knät på någon. När konduktörn sdan kommer sträcker man enkelt ned biljetten över kanten på balkongens golv, som är i huvudhöjd när man står i mittgången. Konduktören kan enkelt kontrollera biljetterna bå båda våningarna samtidigt!

    Caltrains hemsida

    Wikipedia om Caltrain


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 350

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Nippon Sharyo vagnarna är "gallery cars", en lustig amerikansk uppfinning. Dörrarna är placerade mitt på vagnen med trappsteg upp till en vestibul på "normal" golvhöjd. På vardera sidan om den en kupé med 2 + 2 sittning utan ståhöjd vid sidan av mittgången under balkonger ("gallery"). Här tittar vi in i den ena kupén från vestibulen.
    ...
    Balkongerna (gallerierna) nås med smala trappor (fyra stycken, en till vardera balkongen) från vestibulen och har inte heller ståhöjd, men 1 + 1 sittning vid fönstren. Lite halvt ihopböjd får man vingla fram längs gången på balkongen när vagnen studsar runt på det dåliga amerikanska spårläget och försöka låta bli att hamna i knät på någon. När konduktörn sdan kommer sträcker man enkelt ned biljetten över kanten på balkongens golv, som är i huvudhöjd när man står i mittgången. Konduktören kan enkelt kontrollera biljetterna bå båda våningarna samtidigt!
    Vet du vad som är motiveringen till denna konstruktion? Hade man inte kunnat göra som sovvagnar (och om jag ser rätt på bilder på fjärrtågs-sittvagnar) och ha två fullvärdiga våningsplan, där visserligen undre planet blir begränsat på längden pga boggier och ingången? Eller är det en stor fördel att konduktören lätt kan kolla bägge planen samtidigt?


  3. #3

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Vagnstypen introducerades 1955 av St. Louis Car Company. Stora fördelen är att konduktören kan kolla biljetter i hela vagnen utan att gå genom den 2 gånger som i en dubbeldäckare. Konstruktionsmässigt, är vagnen också byggd med ett genomgående golv i normal höjd. Ingen låggolvsavdelning som komplicerar konstruktionen. Nackdel givetvis att gångar och trappor är trånga. Och bara av- och påstigning mitt på vagnen med flera steg att kliva upp från de vanligen mycket låga plattformarna. Har åkt dem många gånger runt Chicago. De har sin charm. Fast en "normal" dubbeldäckare ger bättre plats till de resande, och smidigare av- och påstigning.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    491

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Om det är svårt att röra sig när man ska på och av så borde det innebära att passagerarutbytet går långsammare ?
    Hur långt är ett uppehåll på en hållplats ?


  5. #5

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Har aldrig tajmat stationsuppehållen, men subjektivt upplever jag det som att det tar längre tid för passagerarutbyte med gallery modellen. Visst är dörren mitt på stor. Effektivt 3 filer, men stegen själ tid. Plus att avstigande står i trapporna till ovanvåningen och in i den nedre mittgången.

    Gallery modellen byggdes primärt för att göra det enkelt för konduktören att kolla biljetter. Vagnarna körs också traditionellt i pendeltågstrafik. Dvs, enkelriktat flöde in till centrum på morgonen och ut från centrum på eftermiddagen. Det är alltså inte lika många på- som avstigande på varje station.

    Visst känns det som att det vore dags att pensionera modellen och övergå till dubbeldäckarvagnar som också finns häröver. Det vore definitivt bekvämare för passagerarna.


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Citat Ursprungligen postat av Claes J Visa inlägg
    Har aldrig tajmat stationsuppehållen, men subjektivt upplever jag det som att det tar längre tid för passagerarutbyte med gallery modellen. Visst är dörren mitt på stor. Effektivt 3 filer, men stegen själ tid. Plus att avstigande står i trapporna till ovanvåningen och in i den nedre mittgången.

    Gallery modellen byggdes primärt för att göra det enkelt för konduktören att kolla biljetter. Vagnarna körs också traditionellt i pendeltågstrafik. Dvs, enkelriktat flöde in till centrum på morgonen och ut från centrum på eftermiddagen. Det är alltså inte lika många på- som avstigande på varje station.

    Visst känns det som att det vore dags att pensionera modellen och övergå till dubbeldäckarvagnar som också finns häröver. Det vore definitivt bekvämare för passagerarna.
    Vet du något mer om historiken bakom Nippon Sharyō's Galleryvagnar? Det japanska tågfordonsföretaget började ju sin exportsatsning år 1982 och har levererat mer än 1000 järnvägsfordon i US of A per år 2016. Och man finns också etablerade i Syd-Amerika.

    Men det jag undrar över är vem som fick den stolliga idén till dessa Galleryfordon? Var det japanerna själva eller var det de amerikanska tågoperatörerna som hade kommit på designen? Jag har kollat in vagnsínteriörbilder från Galleryvagnarna på nätet och något mer opraktiskt för pendel- och lokaltrafikresenärerna kan jag svårligen tänka mig.

    Och inte kan väl den viktigaste salespointen vara att konduktören kan kolla båda nivåerna i vagnarna samtidigt? 😎👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 820

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Vet du något mer om historiken bakom Nippon Sharyō's Galleryvagnar? Det japanska tågfordonsföretaget började ju sin exportsatsning år 1982 och har levererat mer än 1000 järnvägsfordon i US of A per år 2016. Och man finns också etablerade i Syd-Amerika.

    Men det jag undrar över är vem som fick den stolliga idén till dessa Galleryfordon? Var det japanerna själva eller var det de amerikanska tågoperatörerna som hade kommit på designen? Jag har kollat in vagnsínteriörbilder från Galleryvagnarna på
    nätet och något mer opraktiskt för pendel- och lokaltrafikresenärerna kan jag svårligen tänka mig.

    Och inte kan väl den viktigaste salespointen vara att konduktören kan kolla båda nivåerna i vagnarna samtidigt?
    Det är en ren amerikansk innovation och kom redan på tidigt 1950-tal och de första vagnarna tillverkades av Pullman.
    Dom har alltså levt kvar in i nutid och lär väl med det vara hyggligt populära , särskilt då för dom som får dom trevliga singelplatserna. Och de passar väl in i det vanliga amerikanska pendlingsmönstret med tåg in mot city på morgonen och tillbaks på kvällen. Som Claes skriver så blir det ju enklare jämfört med en tvåvåningsvagn att bygga dem när när golvet och ramverket hamnar på normal nivå. I princip är det ju 1 1/2 vånings, inte 2 våningsvagnar.
    Och självklart är det en stor fördel om konduktörn kan gå raka vägen genom vagnen i stället för att sno upp och ned i trappor och få gå tillbaks. Tänk på hur krångligt det är i X40.


  8. #8
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    132

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Claes J har svarat på din fråga längre upp i tråden

    "Vagnstypen introducerades 1955 av St. Louis Car Company. Stora fördelen är att konduktören kan kolla biljetter i hela vagnen utan att gå genom den 2 gånger"

    Alltså en ren USA-uppfinning!

    SA


  9. #9
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    Sv:En annan Gallery car [US]


    Hittade en annan bild från en äldre Gallery car i Chicago, tror detta är en Budd byggd vagn.


    Samma tåg men nyare vagnar liknande Caltrains byggda av Nippon Sharyo.


  10. #10

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Värt att notera att NJ Transit och flera andra regionaltågssystem i USA och Canada använder riktiga dubbeldäckare för samma typ av tåg (bilevel). Bombardier är den största tillverkaren av dessa.

    Eftersom Nippon Sharyo nu har lagt ner produktionen i Rochelle, IL utanför Chicago, är frågan helt öppen vem (om någon) som kommer att tillverka fler gallery vagnar åt Metra. Man verkar nu på Metra vara öppna för andra typer av vagnar (=dubbeldäckare). Men upprustar samtidigt befintliga gallery vagnar för fortsatt användning.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 820

    Sv: Caltrain - Gallery car [US]

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är en ren amerikansk innovation och kom redan på tidigt 1950-tal och de första vagnarna tillverkades av Pullman.
    D.
    Får väl korrigera mig själv. Som andra nämnt var St. Louis car company först med dessa vagnar 1955, men Pullman byggde också sådana från 50-talet och framåt. Över 60år har alltså vagntypen varit i trafik.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •