Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Extra nördig WL4-fråga

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Extra nördig WL4-fråga

Som ni vet reser jag med tåg 1 mer än för mitt eget bästa och jag har noterat att det strax innan bromsarna slår till låter "klonk". Därefter ett pysande ljud. Vad är det som händer?

Nattens förare höll elitklass. Det kändes inte när vi stannade i Alvesta och inte heller när vi startade. 05.29 såg jag en skymt av min villa i Osby. Osby 05.29 är ganska ödsligt.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-12-12 klockan 16:36:12.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: Extra nördig WL4-fråga

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Som ni vet reser jag med tåg 1 mer än för mitt eget bästa och jag har noterat att det strax innan bromsarna slår till låter "klonk".
    Jag har tidigare killgissat att klonket är från när indikeringarna för bromsen loss/till slår om från grönt till rött, men det är säkert fel...utomlands har jag aldrig hört detta ljud och där är ju skivbromsade personvagnar ofta standard...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En skivbromsad vagn har på varje långsida, ungefär mitt under vagnen en bromsindikering som visar grönt när bromsen är loss och rött när vagnen bromsar. Det klickar till när de röda plattorna trycks upp.
    När sen bromsen lossar pyser luften från bromscylindern ut. det kan ju vara detta du hör in i vagnen om du ligger mitt i vagnen.

Ingemar

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av IBt Visa inlägg
    En skivbromsad vagn har på varje långsida, ungefär mitt under vagnen en bromsindikering som visar grönt när bromsen är loss och rött när vagnen bromsar. Det klickar till när de röda plattorna trycks upp.
    Aha! Då hade jag rätt Men varför har jag aldrig hört detta ljud i skivbromsade vagnar utomlands, utan bara i SJ-vagnar?!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •